plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۱۸۱۶۹

شمارش معکوس برای تصرف کابل و استعفای اشرف غنی

همزمان با تصرف 26 ولایت افغانستان توسط طالبان، طالبان صبح امروز مدعی تصرف ولایت میدان وردک در نزدیکی کابل شد. آسوشیتدپرس از ورود طالبان به حومه کابل خبر داد. آخرین اخبار از ورود طالبان به دروازه های کابل حکایت دارد.
شمارش معکوس برای تصرف کابل و استعفای اشرف غنی
به گزارش ایصال نیوز، در ادامه پیشروی‌های اخیر طالبان، طالبان مدعی شد که شهر «میدان شهر» مرکز ولایت میدان وردک را به کنترل خود در آورده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی در صفحه توئیتر خبر مدعی شد که شهر «میدان شهر» مرکز ولایت میدان وردک به کنترل طالبان در آمده است.

وی گفت: مقام ولایت، مراکز فرماندهی امنیتی و سایر ادارات دولتی در میدان شهر به تصرف طالبان در آمده است.

خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس  در خبری فوری از ورود شبه‌نظامیان طالبان به شهر کابل خبر دادند. در همین حال، خبرگزاری ریانووستی از در اختیار گرفتن کنترل دانشگاه کابل توسط شبه‌نظامیان طالبان خبر داد.

از سوی دیگر در حالی که به گزارش المیادین، نیروهای طالبان از پیش از ظهر امروز یکشنبه از چندین محور وارد حومه کابل پایتخت شده اند، منابع خبری افغان از تلاش "عبدالله عبدالله "رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و رهبران سیاسی این کشور برای ترغیب " محمد اشرف غنی " رئیس جمهوری به استعفا و فراهم کردن زمینه تشکیل دولت موقت برای دستیابی به صلح خبر می دهند.

بر اساس گزارش دیگری که منتشر شده "حامد کرزای در سفری به قندهار با "ملاهیبت الله" رهبر گروه طالبان در باره چگونگی دولت انتقالی و ورود طالبان به کابل گفت وگو کرده است.

روز گذشته مراکز ولایت‌های بلخ، فاریاب، دایکندی، ‏لغمان و ننگرهار، به دست طالبان افتاد‎.‎ با سقوط مرکز این ولایت‌ها، از سی و چهار ولایت افغانستان، شمار ولایت‌هایی که در حال حاضر در کنترل طالبان قرار دارد، به ۲۹ ‏ولایت رسیده است‎.‎

منابع محلی، می‌گویند که بیش‌ترین مرکز شهرها، بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. ‏شنبه‌شب لشگر ۲۰۹ شاهین در بلخ نیز به دست طالبان افتاد‎.‎

تاکنون تنها ولایت‌های کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، خوست، نورستان و بامیان در ‏کنترل نسبی حکومت افغانستان باقی مانده است‎.‎

با این حال، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، گفته است که هر گونه اقدام طالبان علیه ‏نیروهای امریکایی در افغانستان، با پاسخ فوری و قوی نظامی ایالات متحده مواجه خواهد شد‎.‎

سی بی اس نیوز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سفارت آمریکا طی ۳۶ ساعت آینده به طور کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند.  

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما