plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۷۶۵۲
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان تصریح کرد

توجه به مشکل کم آبی و رشد شهرنشینی در مسیر توسعه اصفهان ضرورت دارد

مشکل عمده اصفهان، کم آبی و بی آبی است
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان گفت: توجه به مسائل و چالش‌هایی مانند کم آبی، رشد شهرنشینی، بالا بودن میزان مهاجرت به این خطه و نرخ بیکاری در مسیر توسعه استان و کشور ضروری است.
توجه به مشکل کم آبی و رشد شهرنشینی در مسیر توسعه اصفهان ضرورت دارد
به گزارش ایصال نیوز، نعمت الله اکبری روز چهارشنبه در نشست مدیریت و اقتصاد در کنگره " استان اصفهان و توسعه ملی " که از طریق فضای مجازی برگزار شد با بیان اینکه استان اصفهان ۶.۶ درصد مساحت کشور را دربرمی گیرد و در رتبه ششم قرار دارد، افزود: این خطه از نظر خاک کمبودی ندارد بلکه مشکل عمده آن، آب است.

وی اظهار داشت: استان اصفهان با میانگین ۱۲۰ میلیمتر بارندگی در سال شرایط خوبی در زمینه منابع آبی ندارد به همین دلیل توسعه برخی صنایع و بالا بودن میزان تولید برخی محصولات مانند شیر و گوشت در آن جای تامل دارد.

به گفته وی، کشورمان دارای ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال است که ۸۰ میلیارد متر مکعب آن بهره برداری می‌شود و این به معنی داشتن تنش آبی است.

وی در سخنرانی خود با عنوان " تجزیه و تحلیل جایگاه استان اصفهان بر اساس شاخص های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی " به حدود ۴۰ هزار راس حیات وحش در استان اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: در سال های اخیر با گسترش خشکسالی با مشکل تامین آب برای حیات وحش اصفهان مواجه بودیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه این روزها از جاری شدن مجدد رودخانه زاینده رود در اصفهان خوشحال هستیم، تصریح کرد: از طرف دیگر دچار نوعی تعارض و نگرانی برای اول مهر امسال هستیم و توقعات به حق کشاورزان که حقابه خود را می خواهند ما را دچار مشکل کرده است.

وی یکی از مباحث مربوط به آب در استان اصفهان را میزان مصرف در بخش صنعت دانست و توضیح داد: در زمان حاضر از حوضه آبریز زاینده رود حدود ۵۰ میلیون متر مکعب آب برای صنعت و ۶۰ میلیون متر مکعب برای یزد استفاده می شود هر چند بخش قابل ملاحظه ای از آب مورد استفاده در صنعت اصفهان از پساب است.

اکبری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را حدود ۹۰ درصد، صنعت سه تا پنج درصد و آشامیدنی سه درصد خواند و افزود: آب قابل برنامه ریزی در استان ما در شرایط عادی ۲.۱ میلیارد متر مکعب و در شرایط خشکسالی حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب است که ۵۰ میلیون متر مکعب آن به صنعت می‌رسد.

وی با بیان اینکه این آب از حوضه آبریز زاینده رود تامین می شود، ادامه داد: امسال پیش بینی می شود این حوضه حداکثر حدود ۸۹۰ میلیون متر مکعب آب داشته باشد که اگر به ۶۰۰ میلیون هم رسید باز هم سهم ۵۰ میلیون متر مکعبی صنعت سر جای خود است از طرفی بخش کشاورزی وقتی کمبود منابع آبی وجود دارد نمی تواند از آن استفاده کند.

به گفته اکبری برای حل این مساله در چند سال گذشته از دولت خواسته شد تا اجازه دهد از صنعت هزینه ما به التفاوت میزان آب پایدار گرفته شود به این معنی که در شرایطی که میزان آب موجود از حد معمول کمتر شد به همان نسبت از صنعت پول بیشتری برای هر متر مکعب آب گرفته و بخشی از آن به عنوان " نَکِشت " به کشاورزان پرداخت شود.

او خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از صنایع استان این کار را انجام دادند و به عنوان مثال فولاد مبارکه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کمک کرد که بخشی از آن به کشاورزان پرداخت شد.

اکبری به رشد شهرنشینی و میزان مهاجرت به استان اصفهان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت در اصفهان ۰.۹۴ درصد است و جمعیت قابل ملاحظه ای در استان را مهاجران تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: نکته ای که وجود دارد این است که بیشترین جمعیت مهاجر به اصفهان به ترتیب از خوزستان و چهارمحال و بختیاری هستند و بیشترین درگیری حوزه آبریز اصفهان با این استان‌هاست.

به گفته وی، بر اساس سند آمایش سرزمین، اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری بر اساس حوضه آبریز یک منطقه آبریز بوده و مقرر است این سه استان جلسه های مشترکی را در این زمینه داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با تاکید بر اینکه رشد شهرنشینی در این استان از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: ما رتبه چهارم کشوری را در این زمینه داریم و از ۱۱۰ شهر برخورداریم.

وی با اشاره به بالا رفتن جمعیت سالمندان در استان اصفهان، گفت: در سال های اخیر میانگین سنی در شهرستان های شرقی استان به شدت افزایش یافته است از طرفی شاهد حرکت جمعیتی به سمت شهرستان های غربی و شمال غربی و افزایش قیمت زمین در آن مناطق هستیم.

اکبری به بالا بودن نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی با توجه به افزایش نرخ مهاجرت در این استان نیز اشاره و اضافه کرد: حدود ۱۰ درصد جمعیت کارگری کشور در اصفهان و نرخ بیکاری ما از میانگین کشوری، بیشتر است. وی با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری استان اصفهان در سال جاری با توجه به متاثر شدن بخش کشاورزی از خشکسالی، افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در این استان نیز نسبت به نرخ بیکاری معمولی، ۲ برابر و معادل ۲۴ درصد است که مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با اشاره به اینکه جمعیت کارمندی در این استان در بسیاری از بخش ها، منطقی است، افزود: ما باید از تقسیمات کشوری که هیچ دلیلی ندارد، پرهیز کنیم زیرا باعث اضافه شدن کادر اداری می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان از استان‌های صنعتی کشور با تعداد زیادی کارگاه تولیدی است، اظهار داشت: در بخش جذب اعتبارات ما رتبه ششم را در کشور داریم درحالیکه دومین استان از نظر مالیات هستیم.

اکبری با تاکید بر اینکه مسائلی مانند قوانین، تعریف نشدن محرومیت برای استان و کم توجهی در زمینه اعتبارات جاری و تملک دارایی در این زمینه تاثیر دارد، خاطرنشان کرد: حدود یک سوم از درآمدهای مالیاتی به استان برمی گردد و امسال پیش بینی می شود که حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی به شهرها و روستاهای اصفهان پرداخت شود.

نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" روز سه‌شنبه ۲۲ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز تا ٢۴ تیر برگزار می‌شود. ۳۲ نشست تخصصی در محورهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت، صنعت و فناوری، گردشگری، توسعه علمی، مدیریت و اقتصاد، هنر، معماری و شهرسازی، رسانه، کشاورزی، آب، محیط زیست، جوانان و ورزش در این رویداد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما