plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۶۲۲۰

دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی اصفهان در لیست رتبه‌بندی تایمز

بیست و هفت دانشگاه ایران در فهرست رتبه‌بندی تایمز با عنوان رتبه‌بندی تأثیر (اجتماعی و اقتصادی) دانشگاه‌های جهان وارد شدند.
دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی اصفهان در لیست رتبه‌بندی تایمز
جعفر مهراد، مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اظهار داشت که ویرایش ۲۰۲۱ رتبه‌بندی تایمز با عنوان رتبه‌بندی تأثیر(اجتماعی و اقتصادی و...) دانشگاه‌های جهان منتشر شد که 27 دانشگاه ایران در این رتبه‌بندی قرار دارند.

وی در ادامه افزود: «این ویرایش بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد منتشر شد. در این رتبه‌بندی، تایمز از شاخص‌های ارزیابی برای مقایسه تطبیقی جامع و متوازن دانشگاه‌ها از چهار حوزه کلی شامل پژوهش، نظارت و مباشرت، فعالیت‌های برون دانشگاهی و آموزش با دقت بالا استفاده کرده است.

در ویرایش حاضر، رتبه تعداد ۱۱۱۵ دانشگاه از ۹۵ کشور جهان به نمایش گذاشته شده است. اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار سازمان ملل متحد شامل نبود فقر، نبود گرسنگی، بهداشت خوب و تندرستی، آموزش کیفی، برابری جنسیتی، آب سالم و ضد عفونی کردن موثر، انرژی پاک و مقرون به صرفه،  رشد اقتصادی، صنعت، نوآوری و زیرساخت، کاهش نابرابری، جوامع و شهرهای پایدار، تولید و مصرف مسؤولانه، اقدام مربوط به آب و هوا، زندگی در زیر آب، زندگی روی زمین، صلح، عدالت و نهاد‌های مقتدر و مشارکت برای نیل به اهداف است.

پنج رتبه نخست در رتبه‌بندی تأثیرات اجتماعی و اقتصادی به ترتیب به دانشگاه منچستر در بریتانیا و به سه دانشگاه استرالیایی شامل سیدنی، RMIT و لاتروب تعلق دارد همچنین برترین دانشگاه اقتصاد‌های نوظهور که در رتبه ۲۳ قرار دارد مربوط به دانشگاه Chulalongkorn تایلند است. روسیه با ۷۵ و ژاپن با ۷۳ دانشگاه دارای بیشترین دانشگاه‌های برتر در این نظام رتبه بندی است.

جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی دارای ۲۷ دانشگاه برتر است که در راستای عملکرد خود موفق به کسب امتیازهای بیشتر در برابر اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد شده‌اند؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران در ویرایش حاضر با در بین ۴ درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.

 رتبه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دامنه‌ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ قرار دارد؛ امتیازات این دانشگاه حاکی از عملکرد مناسب آن در برابر اهداف ۳، ۴، ۱۰ و ۱۷ است؛ در دامنه بین ۴۰۱ تا ۶۰۰ به ترتیب اسامی دانشگاه‌های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، الزهرا، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز، تربیت مدرس و تهران مشاهده می‌شود.

رتبه دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، کاشان، کردستان، صنعتی شریف و علوم پزشکی زنجان نیز در فاصله ای بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ مشاهده می‌شود؛ رتبه دانشگاه‌های اراک، شهید مدنی آذربایجان، گیلان، آزاد اسلامی واحد نجف اباد، صنعتی کرمانشاه، صنعتی خواجه نصیر طوسی، رازی و سیستان و بلوچستان هم در دامنه ای بین ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ گزارش شده و دو دانشگاه شهید باهنر کرمان و تربیت معلم شهید رجایی نیز بعد از ۱۰۰۱ رتبه بندی شده‌اند.

در جمع ۲۷ دانشگاهی که از جمهوری اسلامی ایران برای آنها در برابر اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد رتبه و امتیاز منظور شده است تنها دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، صنعتی شریف، سیستان و بلوچستان و آزاد اسلامی واحد نجف آباد است که از هدف ۹ که شامل صنعت، نوآوری و زیرساخت است امتیاز این هدف را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما