plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۷۸۹
مدیریت باشد باران همیشه رحمت است

روش های مدیریت و مهار سیلاب، سازه ای و غیر سازه ای

*محمدرضا عینی
مدیریت و مهار سیلاب،به فرآیندهای فراگیری در مهار سیل اطلاق می­ شود که گسترش سیلاب و خسارت ناشی از آن­ را تعدیل می­کند. این فرایندها شامل انحراف، محدودسازی یا نگهداری جریان سیلاب می­ باشد که باید از لحاظ اقتصادی نیز توجیه­ پذیر باشد.
روش های مدیریت و مهار سیلاب، سازه ای و غیر سازه ای
 اقدامات حفاظتی در برابر سیلاب به دو دسته سازه ­ای و غیرسازه ­ای تقسیم می­شوند.در مدیریت سیلاب حوضه آبریز، لازم است تا بصورت یکپارچه از تمهیدات سازه ­ای و غیرسازه ­ای استفاده شود. در بسیاری از کشورهای جهان بیشتر سرمایه­ گذاری­های انجام شده به روش­های سازه­ای اختصاص داده شده­ است.
**روش­ های سازه ­ای مدیریت و مهار سیلاب
روش­ های سازه ­ای مدیریت و مهار سیلاب، زیر مجموعه­ ای از مدیریت سیل است که شامل نقش سازه و بهره ­برداری از آن در مهار سیل می­ باشد. بسیاری از روش های مدیریت و مهار سیلاب سابقه چند هزار ساله دارند. هم­ اکنون نیز در بسیاری از کشورها، ایمنی صدها میلیون نفر در مقابل سیلاب وابسته به سدها، سیل­ بندها و کانال­ های انحراف سیل می­ باشد. درجه ایمنی سازه­ های مهار سیلاب بر اساس ملاحظات اقتصادی تعیین می­شود. این روش­ ها قبل از وقوع سیلاب اعمال می­ شوند، ماهیت عمدتا سازه­ ای دارند و بمنظور دور کردن سیلاب از مردم بکار گرفته می­ شوند.
انواع روش ­های سازه ­ای به شرح زیر است:
۱- سدهای مخزنی : ذخیره سیلاب در مخزن و کاهش پیک سیلاب
۲- گوره­ ها و سیل­بندها: محدود کردن سیلاب
۳- مخازن تاخیری: کاهش پیک سیلاب و افزایش زمان اوج سیلاب
۴- اصلاح و بهسازی مسیر: افزایش سرعت جریان و گذردهی رودخانه و حفاظت از کناره ­ها و بستر آن
۵- انحراف سیلاب: کاهش
میزان سیلاب در یک بازه از رودخانه از طریق انحراف بخشی از آن.

** روش ­های غیرسازه­ ای مدیریت و مهار سیلاب
روش­ های غیرسازه­ ای در مدیریت و مهار سیلاب، در برگیرنده آن بخش از فعالیت­ هایی است که برای کاهش خطرات سیلاب سازه­ های فیزیکی احداث نمی­ شود. در این روش­ ها هدف کمینه کردن پیامدهای پس از وقوع سیلاب یا به عبارت دیگر فراگیری زندگی با سیلاب به جای مقاومت در برابر سیلاب است.
کلیه روش­ های کاهش مشکلات سیلاب که در برگیرنده تواما سه مشخصه: اعمال شدن قبل از وقوع سیلاب، ماهیت سازه­ای و استفاده با هدف دور کردن سیلاب از مردم نباشند، روش­ های غیرسازه­ ای مدیریت سیلاب می­ باشند. برای مثال مقابله به هنگام با سیلاب، دارای ماهیت سازه­ ای است و بمنظور دور کردن سیلاب از مردم صورت می­ گیرد ولی در هنگام سیلاب انجام می­ شود یا مدیریت حوضه آبریز قبل از وقوع سیل و به منظور دور کردن سیلاب از مردم صورت می­ گیرد ولی ماهیت آن عمدتا غیرسازه­ای است. در گذشته بسیاری از کشورها تصور می­کردند که با احداث سدها، سیل ­بندها و کانال­ های سیل­ بر می­توان بطور کامل سیلابها را کنترل نمود و از آب­گرفتگی جلوگیری کرد. تجربیات جهانی نشان داده ­است که این راهبرد غیرعقلانی است.
اکنون کارشناسان سیلاب اعتقاد دارند که ترکیب روش ­های سازه ­ای و غیرسازه­ای، راه حل بهینه برای حداقل نمودن خسارات سیلاب است. در عین حال ترکیب روش ­های سازه­ ای و غیرسازه­ ای از نظر اقتصادی کم هزینه­ تر از روش­ های سازه­ ای به تنهایی بوده و از طرفی روش­ های غیرسازه­ ای به دلیل نبود اقدامات سازه ­ای در جهت حفظ پایداری محیط­زیست می­ باشند.
بطور کلی در مدیریت سیلاب باید پایداری عوامل اقتصادی، زیست­محیطی و اجتماعی تواما در نظر گرفته شوند. 
**مطالعات صورت گرفته روش های مدیریت و مهار سیلاب
در چند دهه اخیر محققین بررسی­ های زیادی در رابطه با روش­ های مدیریت
و مهار سیلاب انجام داده ­اند در بیشتر موارد تاکید بر استفاده از ترکیب روش­ های سازه ­ای و غیرسازه­ ای بوده ­است.مایز (۱۹۹۶) روش ­های کاهش خسارت سیل اعم از سازه­ ای و غیرسازه­ ای را مورد بررسی قرار داده ­است. به اعتقاد وی عامل اصلی تشدید خسارت سیل، گسترش فعالیت­ های انسانی و مهمترین راه جهت کاهش خسارت سیل، مدیریت سیلاب دشت­ ها می­ باشد. سیمنویچ (۲۰۰۲) روش ­های غیرسازه­ای بیمه ­سیل، پهنه­ بندی سیل و سیستم هشدار سیل را در منطقه منتابو کانادا بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که روش­ های غیرسازه ­ای از نظر اقتصادی مناسب تر از روش­ های سازه ­ای بوده ­اند. تاکچی (۲۰۰۱) روش ­های مدیریتی سیلاب را در ژاپن بررسی کرده ­است. به گفته وی سیلاب سال ۲۰۰۰ باعث تغییر در سیاست­گذاری­ های مدیریت سیلاب شده و نتیجه گرفته ­اند که روش ­های غیرسازه­ ای باید رواج بیشتری پیدا کند و به عنوان مکملی برای روش­ های سازه­ ای باشد. در این تحقیق گفته شده که اگرچه دیدگاه زندگی با سیلاب به جای مقابله با سیلاب یک موضوع جهانی است ولی روش­ های مدیریتی یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت است زیرا موقعیت­ های اقتصادی، اجتماعی و زیست­محیطی آنها تفاوت دارد. کارآموز و همکاران (۱۳۸۵) ضمن بررسی روش ­های مدیریت سیلاب و با در نظر گرفتن تحلیل­ های اقتصادی، الگوریتمی برای یافتن بهترین راهکار مدیریتی تدوین کردند. بررسی­ ها نشانگر تاثیر قابل توجه روش­ های مدیریتی مهار سیلاب در کاهش خسارات سیل بوده­ است... 
 *محمدرضا عینی کارشناس ارشد مهندسی منابع آب، دانشگاه تهران
انتهای پیام/*
۰
مرجع : انجمن تخصصی مهندسی آب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما