plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
کد مطلب : ۳۶۰۲۲

خروج موقتی دلار از منطقه امن؛ دلیل تغییر کانال دلار چیست؟

قیمت دلار (در بازار آزاد) طی دو روز گذشته با یک پرش بلند از منطقه امن ۵۰ هزار تومانی گذشت و به کانال ۵۱ هزار تومانی ورود کرد. معامله‌گران بازار ارز عنوان می‌کنند که روند تقاضا افزایشی است و سیگنال‌های منفی، این روند صعودی را برای دلار رقم زده است.
خروج موقتی دلار از منطقه امن؛ دلیل تغییر کانال دلار چیست؟
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز و به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار که در ابتدای این هفته، در کانال ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شد، روز پنجشنبه با پیشروی، به قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در حال حاضر، تعادل عرضه و تقاضا به هم ریخته و بازیگران بازار ارز اثر دو سیگنال منفی را در شکل‌گیری این روند صعودی دخیل می‌دانند.

خبری که در روزهای اخیر از سوی رئیس صندوق توسعه ملی اعلام شد مبنی بر اینکه «100 میلیارد دلار به دولت‌ها قرض داده‌ایم و امیدی به بازگشت این پول نیست» در کنار محدودیت‌های بانک مرکزی عراق برای مبادلات دلاری با ایران، مسیر افزایش قیمت دلار (در بازار آزاد) را هموار کرد.

فنر دلار رها شد؟

کامبیز افسری، فعال بازار ارز با اشاره به رشد تقاضا برای دلار در بازار امروز، به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت خرید دلار در بازار آزاد تا ۵۲ هزار تومان هم رسیده است. تقاضا در دو روز گذشته افزایش داشته و فروشنده در بازار کم است.»

وی در خصوص اینکه چرا قیمت دلار صعودی است، به سیگنال منفی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «در ماه‌های گذشته، آزادسازی پول‌های بلوکه شده در عراق پالس مثبت به بازار داد؛ اما در روزهای اخیر، بانک مرکزی عراق با وضع قانون جدید در حوزه ارز، صرافی‌های رسمی و بانک‌های این کشور را از هر گونه مبادله ارزی با ۵ کشور از جمله ایران منع کرد.»

افسری افزود: «با این قانون، تامین دلار از مجاری قانونی عراق برای ایران غیرممکن می‌شود و همین مساله باعث افزایش تقاضا در بازار شده است.»

وی به سیگنال استقراض بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی به‌عنوان یکی دیگر از پالس‌های منفی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «این زمزمه در میان معامله‌گران پیچیده که دست دولت خالی است و کنترل اوضاع دلاری از دست دولت خارج شده است.»

دولت، صندوق توسعه ملی را خالی کرد؟

گفتنی است در هفته‌های اخیر، رئیس صندوق توسعه ملی از استقراض 100 میلیارد دلاری دولت‌ها از صندوق توسعه پرده برداشت و اعلام کرد امیدی به بازگشت این پول نیست.

مهدی غضنفری تاکید کرد: «علاوه بر آن، سهم صندوق از۲۰ تا ۴۰ درصد صادرات نفت که باید نصیبش می‌شد، کمتر از ۱۰ درصد بوده و بقیه به حساب دولت‌ها واریز شده است.»

وی تصریح کرد: این خطر وجود داشت که مانده ۵۶ میلیارد دلاری موجودی صندوق توسعه ملی توسط دولت‌ها برداشت و این صندوق برای همیشه تعطیل شود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما