plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۳۳۰۹۹

کوهستان کرکس اصفهان در سراشیبی نابودی

کوهستان کرکس در استان اصفهان، دستکم سالانه یک میلیارد تُن از حجمش را از دست می‌دهد تا در مقابل از دست رفتن این منبع استراتژیکِ تولیدِ آب شیرین، سنگِ ساختمان تولید شود. آنچه اما گفته می‌شود، این کوهستان را دچار خام فروشی کرده، قانون معادن است که روز به روز کرکس را در مقابل معادن لاغرتر کرده است.
کوهستان کرکس اصفهان در سراشیبی نابودی
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، ایرنا در گزارشی مفصل آورده است: مقامات حفاظت محیط زیست استان اصفهان می‌گویند، انرژی ای که برای نظارت بر معادن در نطنز و پیگیری مسائل آنها در شورای عالی معادن گذاشته اند، معادلِ همه ۹۵۰ معدن دیگر استان است اما مساله اینجاست که تغییر قوانین معدن در شورای عالی معادن پیچیده و دشوار و مهم تر از آن اینکه با قوانین فعلی معادن، کارِ چندانی نمی توان کرد مگر اینکه این قوانین تغییر کند. کوهستان کرکس اما حالِ خوبی ندارد و هر روز در مقابل قانون معادن که عرصه را بر آن تنگ تر کرده، لاغرتر می شود. اهالی روستاها و شهرها هم به این واسطه از آنچه به واسطه فعالیت معادن، محیطِ زیست و منابع آبی شان را تهدید می کند، نگرانند.

به گفته فعالان محیط زیست، روزانه بیش از ۱۰۰ دستگاه تریلی حامل سنگ از کرکس روانه کارخانه های سنگبری می‌شود. با این وجود باید گفت، در کمترین مقیاس، روزانه ۳ هزار تُن، ماهانه ۷۸ هزار تُن و سالانه ۹۳۶ هزار تُن، از کوهستان کرکس، دومین منبع آب شیرین اصفهان کم می شود تا در ساختمان ها استفاده شود. فرایندی که به گفته مقامات حفاظت محیط زیست کشور، چهره کرکس را مانندِ مناطق جنگ زده کرده است.

نطنز نگین زمردینی در حاشیه کویر و اتلاق چنین عنوانی به این خطه واقع شده در شمالِ اصفهان، تنها دلیلش، کوهستان کرکس است.

کرکس دومین منبع آب شیرینِ اصفهان پس از زاینده رود شمرده می‌شود که تمامی روستاها و شهرهای شهرستان نطنز را سیراب و قنات‌ها و باغ‌ها آنها را پرآب و سرسبز می‌کند.

اما آنچه از دهه ۷۰ به این سو، به واسطه ایجاد معادن سنگِ تراورتن و گرانیت سیاه در این منطقه رخ داده، از این کوهستان چهره مخوفی ساخته است که رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور آن را به مناطق جنگ زده تشبیه می‌کند.

آنچه سلاجقه از مشاهداتش در کرکس توصیف و شرایط کنونی این کوهستان را ناشی از فعالیت معادن ، رها شدن باطله‌ها و به هم ریختن چهره این منطقه می‌داند که موجب از بین رفتن هویت و تخریب منابع آبی شده است، سالهاست که اهالی روستاها و شهرهای دامنه های کرکس، آن را فریاد می زنند و صدایشان هم به جایی نمی‌رسد.

کم آب شدن قنات‌ها، گرد و غبار ناشی از فعالیت معادن که مناطق مسکونی و باغاتِ آنها را تحت تاثیر قرار داده است، تنها بخشی از آسیب‌هایی است که اهالی روستاها و شهرهایی چون کُمجان، طرق رود و اوره را نسبت به آینده‌ی شهر و دیارشان نگران کرده است.

نگرانی زمان پررنگ تر می‌شود که بدانیم، در محدوده ۳ هزار و ۴۱۸ کیلومتری شهرستان نطنز در حدود ۶۰ معدنِ فعال وجود دارد که گفته می شود دستکم روزانه ۳ هزار تن، ماهانه ۷۸ هزار تن و سالانه ۹۳۶ هزار تن، انواع سنگ از کوهستان کرکس را روانه سنگبری‌ها در اصفهان، کاشان و قم می‌کنند. این اما در حالی است که گفته می شود روزانه بیش از صد تریلی، سنگ های کوهستان کرکس را از منطقه خارج می‌کنند.

اما از ۶۰ معدن فعالِ شهرستان نطنز، ۳۹ معدن در منطقه حفاظت شده کرکس که حدود ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مساحت حدود ۳۰۰ هکتاری این کوهستان را تشکیل می دهد، قرار دارند و مابقی در خارج از این محدوده فعال هستند.

همچنین با استناد به آمار به دست آمده از وبسایت" کاداستر" وابسته به وزارت صمت هم ، تاکنون بیش از ۴۰ محدوده برای مزایده ساخت معدن جدید و نزدیک به ۴۵ درخواست اکتشاف در شهرستان نطنز صادر شده است.

این شرایط در حالی است که اهالی روستاها و شهرهای توابع نطنز، به شدت از روند فعالیت معادن و تاثیر آنها بر آبدهی قنوات، تولید گرد و غبار و تاثیر آن بردرختان، باغ‌ها و همچنین تخریب منظر کوهستانِ کرکس و به تبع آن، روستاها و شهرها ابراز نگرانی می کنند.

تمام کوه ها را از بین برده‌اند، اینجا دیگر کرکس نیست

در همین ارتباط یکی از اهالی کُمجان که فعال محیط زیست هم هست، به ایرنا گفت که اینجا مثل منطقه جنگی می ماند ، تمام کوه ها را از بین برده اند، منابع آبی ما تحت تاثیر قرار گرفته اند. همه جا را داغون کرده اند. در کمجان، یک چشمه آب سرخ داشتیم که آبِ معدنی داشت؛ آب از دل زمین می جوشید و بالا می آمد اما حالا این چشمه چند سالی است که خشک شده است. ما دلیل این اتفاق را انفجارهای معادن می دانیم.

ناهید قاسمی کُمجانی با استناد به نظر کارشناسان که معتقدند برخی فعالیت معدنی لایه‌های زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: علاوه بر تاثیر بر منابع آبی ،گرد و خاکِ فعالیت معادن تمام زمین های ما را هم متاثر کرده است. برگه ای از جهاد کشاورزی _سال ۹۰ _ داریم که کارشناسانِ این نهاد گفته اند به مرورِ زمان، درختان این منطقه و باغ‌ها خشک می شوند؛ دلیل آنها هم این بود که به مرور با نشستن گرد و غبار، فتوسنتز گیاهان با مشکل مواجه می شود.

به گفته وی سیلیسِ سنگ ها همه جا بر روی برگ درختان و گیاهان می نشیند و این موضوع به مرور باغ ها روستاهای منطقه و از جمله کمجان را تحت تاثیر قرار داده است.

قاسمی گفت: علاوه بر همه اینها، برای همه رسانه ها و دولت باید واضح باشد که وقتی یک منطقه حفاظت شده است؛ چگونه می تواند این حجم از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی اتفاق بیفتد؟! فقط هم دلیلشان این است که در اینجا قبل از اینکه منطقه حفاظت شده بشود، مجوز معدن داده است.

وی در پاسخ به اینکه رشد جمعیت و توسعه روستاها منجر به نزدیک شدن منازل مسکونی به معادن و کاهش شعاع کافی با آنها شده است، گفت: از زمانی که معدن داران به روستاها آمدند، قیمت زمین ها انقدر بالا رفته است که حتی بچه های ما نمی توانند، زمین بخرند. این معدن داران هستند که موجب این وضعیت و پیچیده شدن معضلات روستا شده اند.

چاره کار اصلاح قانون معادن است

اما مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به طِرق رود و تعیین یک ضرب الاجل یک ماهه برای بررسی تخلفات معادن، گفت:کاری که باید در این ضرب الاجل یک ماهه انجام بدهیم این است که قانون شکنی ها را استخراج کنیم؛ در طرق رود ۱۷ معدن وجود دارد و در حال بررسی این معادن هستیم که چه تخلفاتی انجام داده اند. یک به یک دستگاه ها باید در این رابطه به ظایف قانونی خودشان عمل ورود پیدا کنند.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: ضایعات و باطله هایی که در محیط رها شده اند، بحث عوارض آلایندگی، حقوق دولتی که معادن باید می دادند، بحث یک درصدِ قانون برنامه ششم که باید اعمال شود و از این دست موارد را باید حفظت محیط زیست استان اخراج و گزارش کند.

به گفته وی حفاظت محیط زیست استان بنا دارد گزارشی هم در این رابطه به بازرسی استانداری بدهد و اگر رییس کل دادگستری موافقت کند، در شورای حفظ حقوق بیت المال به طور جامع این موضوع را طرح کنند تا بتوانند برای رسیدگی به وضعیت معادن این منطقه دستور قضایی بگیرند.

لاهیجان زاده یادآور شد: در منطقه طرق رود، به فاصله های ۲۰۰ متری و ۵۰۰ متری خانه های روستایی ، معادن در حال کار هستند و آسایش را از این روستاها گرفته اند. این موارد را هم دنبال می کنیم که پروانه این معادن تمدید نشود. این معادن پروانه های پنج و ۱۰ ساله دارند که پیگیری می کنیم در پایان مهلت پروانه، دیگر تمدید نشوند و تعطیل بشوند.

اما آن طور که این مقام حفاظت محیط زیست استان گفت: کار اساسی و راه چاره اینکه حفاظت محیط زیست بتواند دست این معادن را از محیط زیست منطقه کرکس کوتاه کند این است که قانون معادن اصلاح شود، این موضوع را دنبال می‌کنیم، با نمایندگان اصفهان هم وارد مذاکره شده ایم که در این رابطه لایحه ای به مجلس برود. قانون معادن باید اصلاح شود و محیط زیست دوباره به این قانون برگردد.

اشاره لاهیجان زاده به حذف استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست برای معادن با تصویب قانون معادن در سال ۱۳۹۰ است.

وی معتقد است که تمام معضلات و مشکلاتی که در این ده سالخودش را نشان داد، آثار این قانون است که منابع طبیعی کشور را آسیب پذیر کرده است.

انفجار در نزدیک ترین فاصله با گله های کَل و بُز در قلب کرکس کوه غم انگیز است

در ادامه محمد درویش، فعال محیط زیست در خصوص اینکه چگونه نقش نهادهای نظارتی چون حفاظت محیط زیست یا منابع طبیعی در رابطه با معادن کم رنگ تر شد، به ایرنا گفت: این ماجرا در زمان دولت دوم محمود احمدی نژاد اتفاق افتاد که توانست با هم فکرهای خودش بسیاری از مراحل نظارتی که برای فعالیت های معدنی لازم بود را حذف کند و آرام آرام شاهد کمرنگ شدن نقش محیط زیست و منابع طبیعی در اهدا مجوز فعالیت های معدنی بودیم.

وی افزود: این اتفاق به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و به بهانه تحریم تقویت هم شد و الان به جایی رسیدیم که مافیایی به نام معدن در کشور شکل گرفته و به شدت قدرتمند است و می تواند هر کاری که دلش می خواهد انجام بدهد. وقتی به پارک ملیِ کلاه قاضی می‌روید می‌بینید که اطراف این منطقه پر از فعالیت های معدنی است و شما آهوها را می بینید که در همان تراشه های سنگ‌های معدنی در حال وضع حمل هستند؛ این شگفت آور و غم انگیز است...

همه چیز طبق قانون و مقررات است

محمد سرجوقیان معاون معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان در رابطه با آنچه رییس سازمان حفاظت محیط زیست، موجب بر هم خوردن چهره کوهستان کرکس به واسطه فعالیت معادن شده است گفت: واگذاری این معادن بر اساس مقررات جاری بوده است. محدوده تعریف شده برای معادن داریم که آنها در داخل این محدوده‌ها و طبق قانون و مقررات عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه بی قانونی در رابطه با معادن کرکس وجود ندارد، افزود: اگر واقعا مدارک و مستنداتی وجود دارد که این معادن غیرقانونی عمل می کنند، حفاظت محیط زیست می توان با طرح دعوی در مراجع قضایی جلوی آنها را بگیرد.فصل الخطاب ما قانون است.

سرجوقیان گفت: حفاظت محیط زیست ضابط قضایی است. اگر فعالیت معادن و برداشت هایی که انجام می شود، غیرقانونی است، این نهاد طرح شکایت کند و جلوی این معادن را بگیرد .

وی ادامه داد: آنچه من به عنوان ۳۰ سال سابقه کار در سازمان صمت می دانم، این است که معادن طبق مقررات و قوانین جاری فعالیت می‌کنند. سوابق معادن این منطقه مربوط بین ۳۰ تا ۴۰ سال قبل است. رشد جمعیت و تبدیل روستاها به شهرها موجب شده که این مراکز مسکونی به معادن نزدیک شوند و به همین دلیل هم مردم این مناطق معترض هستند، هستند در صورتی که اول این معادن در این منطقه وجود داشتند.

 معاون معدنی سازمان صمت استان اصفهان با تاکید بر اینکه تمام معادن در کرکس طبق مقررات واگذار شده اند و طبق قوانین جاری کار می کنند، گفت: طبق قانون معادن ، وسعت معادن در اختیار وزارت صمت است . اینکه ویلاسازی می شود و روستاها و شهرها به معادن می چسبند، مسئله دیگری است. حتی معدن دار هم می توانسته، شکایت کند و آنها را از محدده معدن خارج کند ولی چون افرادِ محلی هستند دیگه پیگیر شکایت نشده اند. در واقع اینکه تصمیم شورای عالی معادن برای تعطیلی برخی معادن توسط دیوان عدالت اداری شکسته شد، همین موارد بوده که اول معدن دار در منطقه بوده است، بعد روستاها و مناطق مسکونی رشد و توسعه پیدا کرده اند.

وی در رابطه با این که گفته می شود برداشت معادن از کوهستان در برخی موارد از کوهستان بیشتر از حد مجاز و تعریف شده است، افزود: برداشت های معادن کنترل شده است . نقشه برداری انجام می شود و سالیانه مبالغی را هم بابت برداشتی که انجام می دهند، حقوق دولتی پرداخت می کنند.

سرجوقیان در خصوص رها شدن باطله ها و اینکه معادن چهره منطقه را به وضع سابق برنمی گردانند، گفت:کجا معادن را پیدا می کنید که تمیز و پاک باشد. ذات معدن کاری تخریب و برداشت است. این علم معدن کاری است. اینها از نظر شما باطله است اما همه آنها نوعی از ماده های معدنی است که متعلق به دولت است.

وی خاطرنشان ساخت: در یک ماه اخیر کمیته ای به خاطر منظر روستاها و شهرهای شهرستان نطنز تشکیل شده است که باطله های معادن را سامان دهی کند.

سرجوقیان گفت: این کمیته سامان دهی باطله ها و ماده های معدنی کارش را آغاز کرده و زیر نظر وزارتخانه صمت از همه ارگان ها در آن حضور دارند. اداره کل محیط زیست، اداره منابع طبیعی، شرکت آب منطقه ای در این کمیته حضور دارند تا موارد را بررسی کنند و سامان دهی باطله ها انجام شود.

وی افزود: شرکت آب، تاثیر معادن بر آب منطقه کرکس را بررسی کرده است. گفته اند باطله های تعدادی از معادن در مسیل ها ریخته شده اند که در این رابطه جلسه برگزار کرده ایم و معادن هم تمکین می کنند. این موارد را در کمیته یا شده بررسی می کنیم که این مسیل ها هم بازگشایی شود.

خبرنگار ایرنا کوشید با مقامات شرکت آب منطقه ای راجع به بررسی ها در رابطه تاثیر فعالیت معادن بر تولید آب شیرین در کرکس کوه و کاهش آبدهی قنوات روستاها و شهرهای شهرستان نطنز گفت و گو کند اما روابط عمومی این شرکت به ایرنا گفت که مقامات نهاد متبوعش صلاح نمی دانند راجع به این موضوع صحبت کنند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما