plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۵۴۷۶

ترامپ و تبلیغات انتخاباتی از مرگ البغدادی

حسن هانی‌زاده*
دونالد ترامپ سعي مي‌کند به نوعي خودش را فرمانده عمليات کل منطقه مطرح کند و حتي يک نوع نگرش مثبتي نسبت به دولت سوريه در ذهن مخاطبين آمريکايي ايجاد کند.
ترامپ و تبلیغات انتخاباتی از مرگ البغدادی
قتل ابهام انگيز و سوال برانگيز ابوبکر البغدادي در سوريه اين سوال را مطرح مي‌کند که چرا شخص دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا از اين عمليات بهره‌برداري تبليغاتي مي‌کند و شخصا اين عمليات را از طريق رسانه‌هاي جهاني اعلام کرده؟

به نظر مي‌رسد با توجه به وجود يکسري پيچيدگي‌ها در عمليات قتل ابوبکر البغدادي در ادلب، رئيس‌جمهور آمريکا تلاش دارد تا از اين عمليات به نفع خود و به‌عنوان يک پروسه تبليغات انتخاباتي استفاده بکند. همچنان که رئيس‌جمهور سابق آمريکا، باراک اوباما از قتل اسامه بن لادن، رهبر القاعده به عنوان يک پروپاگانداي انتخاباتي استفاده کرد.

در حقيقت ظاهرا ابوبکر البغدادي از مدت‌ها قبل به دليل بيماري و يا پرتاب گلوله کشته شده و رئيس‌جمهور آمريکا در هر حال از اين شرايط استفاده و اين را در کارنامه خود به عنوان يک عمليات پيروزمندانه ثبت کرده که مستقيما زير نظر وي و از کاخ سفيد هدايت شده است.

لذا با اينکه ابوبکر البغدادي از مدت‌ها پيش از ظهور در رسانه‌ها منع شده و يا امتناع کرده به نظر مي‌رسد که اين عمليات داراي ابهامات زيادي است. اينکه چرا آمريکايي‌ها بعد از خروج از شرق فرات در سوريه اين عمليات را انجام دادند و اينکه مدعي شدند آزمايش دي‌ان‌اي روي جسد ابوبکر البغدادي انجام شده در حالي که اين عمليات آزمايش دي‌ان‌اي چند روزي طول مي‌کشد ولي رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرده 15 دقيقه بعد از اينکه البغدادي کشته شده از طريق آزمايش به هويتش پي برده‌اند.

ادبياتي که دونالد ترامپ در جريان مصاحبه مطبوعاتي خود نشان داد در حد فرمانده يک عمليات ميداني است و در حقيقت از قبل خودش را براي پرداختن به جزئيات اين عمليات آماده کرده بود و به نظر مي‌رسد که ادبيات بسيار سخيف و در شأن يک رئيس‌جمهور دولت آمريکا نيست و خودش را به شدت پايين آورد.

اين نشان مي‌دهد تجربه دونالد ترامپ در برخورد با خبرنگاران رسانه‌هاي بين‌المللي بسيار اندک است و نمي‌تواند يک حادثه را به خوبي به رسانه‌ها منتقل کند. اما باراک اوباما که از قتل اسامه بن لادن رهبر القاعده به خوبي استفاده کرد و جزئيات را با ادبياتي کاملا منطقي به بينندگان و شنوندگان منتقل کرد. قتل ابوبکر البغدادي به مفهوم پايان داعش نيست زيرا الان جانشين وي، ابوعمر الترکماني هم مشخص شده که به شدت از ابوبکر البغدادي خشن‌تر و از توان مديريتي بالايي برخوردار است.

ابوعمر الترکماني سال‌هاست معاون ابوبکر البغدادي بوده است. به همين دليل شايد داعش تغيير تاکتيک بدهد و عمليات خودش را در آينده گسترش دهد رئيس‌جمهور آمريکا مدعي شده که در جريان اين عمليات روسيه و عراق همکاري کرده‌اند ولي تا اين لحظه هنوز دولت عراق و روسيه درخصوص اين نوع همکاري و چگونگي همکاري ميان عراق و روسيه و آمريکا توضيحي ارائه ندادند و رئيس‌جمهور آمريکا به صورت يکجانبه و به عنوان سخنگوي اين عمليات خودش را مطرح کرده.

ادعاي آمريکا مبني بر اينکه روس‌ها و عراق و حتي دولت سوريه هم در جريان بوده، يک بلوف سياسي است. چون اگر واقعا روس‌ها در قتل ابوبکر البغدادي مشارکت داشتند مي‌بايستي قبل از آمريکايي‌ها اين عمليات و کشته شدن البغدادي را رسانه‌اي مي‌کردند که چنين اتفاقي نيفتاد. لذا دونالد ترامپ سعي مي‌کند به نوعي خودش را فرمانده عمليات کل منطقه مطرح کند و حتي يک نوع نگرش مثبتي نسبت به دولت سوريه در ذهن مخاطبين آمريکايي ايجاد کند.

ترامپ به نفت هم اشاره کرد. اينکه بخشي از نيروهايي آمريکايي در ديرالزور براي نظارت بر چاه‌هاي نفتي باقي خواهند ماند يک نوع اشغال قهري يک کشور مستقل مثل سوريه است. آمريکايي‌ها الان در تاسيسات نفتي ديرالزور که بزرگترين تاسيسات نفتي سوريه تلقي مي‌شود، حضور دارند و مانع بهره‌برداري از تاسيسات نفتي توسط دولت سوريه مي‌شوند. اين نشان مي‌دهد آمريکايي‌ها نمي‌خواهند دولت سوريه با بهره‌گيري از منابع نفتي به لحاظ اقتصادي به توانايي بالايي براي اداره جنگ برسد و هدف آمريکايي‌ها، تضعيف اقتصادي سوريه است و به همين دليل به نظر مي‌رسد حضور نظامي آمريکا در ديرالزور و تاسيسات نفتي سوريه، مغاير با قوانين بين‌المللي است که هدف آن غارت نفت سوريه است.

* تحلیلگر مسائل بین‌المللی 

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما