plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۵۲۵۹

ترامپ؛ پدیده نامتعارف آمریکا

فریدون مجلسی
تاريخ آمريکا پديده نامتعارفي همچون ترامپ را به خود نديده بود. ترامپي که از خيابان، کاباره و از شوهاي قلابي بر اريکه قدرت نشست.
ترامپ؛ پدیده نامتعارف آمریکا
در ديداري که ميان معاون رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريکا و رئيس‌جمهور ترکيه انجام شد به نظر مي‌رسد مايک پنس عملا خواسته‌هاي رجب طيب اردوغان را پذيرفت. به عبارت ديگر معاون رئيس‌جمهور آمريکا اعلام داشت که ما يک آتش‌بس را با ترک‌ها امضا کرديم. اين در حالي است که اردوغان اعلام داشت ما هيچ آتش‌بسي را امضا نکرديم.

همان گونه که متن آن نيز منتشر شد مشخص شد يک آتش‌بس 120ساعته است که در ازاي آن عمليات ترکيه در بخش کردنشين سوريه تاييد شده و برنامه ترکيه را عملا براي ايجاد فضاي امنيتي به عمق 30کيلومتر و به عرض 400 کيلومتر پذيرفته‌اند و عملا اين قسمت از خاک سوريه را مي‌خواهند ضميمه خاک خود کنند تا بدين وسيله مردم کردنشين آن منطقه را تخليه نمايند و در نتيجه آوارگي جديدي به‌وجود خواهد آمد.

چنين مساله‌اي روي خودخواهي‌ها و سياست‌هاي توسعه‌طلبانه‌اي که ترک‌ها در پيش گرفته‌اند، اعلام خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه به نوعي تاکتيک ترامپ است و مخالفت‌هاي شديدي را ميان دموکرات‌ها و سران جمهوريخواه و حتي رهبر گروه جمهوريخواهان در کنگره ايالات متحده آمريکا برانگيخته است.

در نتيجه ضربه بزرگي به حيثيت و صلاحيت ترامپ براي دور بعدي انتخابات رياست جمهوري در آمريکا ايجاد کرده است. اين مساله بجز ضرر حيثيتي براي آمريکا سود ديگري نداشته است. اين مساله نشان مي‌دهد که خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه با توافق ترکيه صورت گرفته است. آمريکا تمام همکاري‌هاي کردها را در جنگ با داعش، اکنون که کارش با آن يکسره شده فراموش کرده است.

هر انتقادي به دولت سوريه وارد باشد، مانع از آن نيست که به عنوان نيروي قانوني اصلي شناخته شود و تاکنون توانسته با حمايت قانوني از کردها وضعيت بهتر از گذشته را در رابطه با اين گروه از مردم آسيب ديده سوريه به‌دست آورد. بنابراين اميدواريم که با درک موقعيت آنها و حقوق مردم کرد، اين وضعيت به شرايط بهتري ختم شود.

تاريخ آمريکا پديده نامتعارفي همچون ترامپ را به خود نديده بود. ترامپي که از خيابان، کاباره و از شوهاي قلابي بر اريکه قدرت نشست. در نتيجه نانسي پلوسي در پاسخ به سخنان غير مسئولانه ترامپ بحق وي را ديوانه خطاب کرد. اينکه ترامپ دچار گرفتاري رواني، خودشيفتگي و روان‌پريشي است، از روز اول توسط برخي از روانپزشکان آمريکا بيان شد و حتي تقاضا کردند تا وي را معاينه کنند.

بسياري از تصميمات ترامپ توسط وزراي خارجه و فرماندهان نظامي که آنها را کنار گذاشت، اجرا نشده، به دليل آنکه دستوراتي غير مسئولانه بوده و نمي‌توانند چنين فردي را تحمل کنند. ترامپ روان‌پريش است و نمي‌توان هيچ اعتباري براي سخنان او قائل بود ولو آنکه رئيس‌جمهور آمريکا باشد.

*تحلیلگر مسائل بین‌الملل
انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما