plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۹
کد مطلب : ۴۳۹۱

كاهش ناملايمات

الهه كولايی
دولت بايد با تامين مطالبات قانوني همه مردم به ويژه زنان، كارگران و دانشجويان، با كاهش فشارهاي همه‌جانبه‌اي كه امروز مردم با آن روبه‌رو هستند و ريشه‌هاي داخلي دارند، كارايي و اثربخشي حضور آنان در پاي صندوق‌هاي راي را به نمايش گذارد.
كاهش ناملايمات
مردم ايران پيش از اين پاي صندوق‌هاي راي دادن به دكتر روحاني، انتظارها و خواسته‌هاي‌شان را بيان كرده‌اند. رييس‌جمهوري در رداي يك حقوقدان در انتخابات حاضر شد و با طرح خواسته‌ها و مطالبات قانوني مردم به ويژه زنان، كارگران و دانشجويان متعهد شد كه براي اجرايي كردن محتواي قانون اساسي و تامين جنبه‌هاي گوناگون خواسته‌هاي برحق مردم تلاش كند. با بيان اين مطالبات ايشان توانستند راي بالاتري در انتخابات را به دست بياورند.

روشن است كه مردمي كه به ايشان راي داده يا حتي آنان كه راي نداده‌اند، انتظار داشته باشند كه دولت و دستگاه‌هاي اجرايي در مسير برآورده كردن اين مطالبات و تامين حقوق قانوني آنها گام‌هاي عملي و اجرايي بردارند.

تاكيد بر حقوق انساني زنان يكي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي است كه با برجسته كردن الگوهاي ارزشمند صدر اسلام معنا پيدا مي‌كند. زنان ايراني با بهره‌گيري از درس‌هاي عاشورا و شجاعت‌هاي مثال‌زدني حضرت زينب(س) در انتقال پيام امام حسين(ع) به تاريخ بشري، حقوق انساني خود را دنبال كرده‌اند. آنها در پرتوي چنين فرهنگي براي دفاع از حقوق و مطالبات قانوني خود كوشيده‌اند. بي‌ترديد حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه بالاترين و نه مهم‌ترين خواسته آنها، بلكه نمادي از پيگيري حقوق قانوني آنهاست.

در شرايطي كه هيچ قانوني تامين اين خواسته را منع نكرده، نهادهاي مسوول بايد با تدبير و برنامه‌ريزي درست از حادثه تلخي كه محروم كردن زنان از حضور در ورزشگاه‌ها به وجود آورده و سبب خودسوزي دختري جوان و مرگ دلخراش او و جريحه‌دار شدن احساسات مردم شد، جلوگيري مي‌كردند. اصلا اين وظيفه‌ حكومت است تا از چنين رخدادهاي دردناكي به سادگي پيشگيري كند. اشاره رييس‌‌جمهوري به جلوگيري از بروز اين نوع حوادث ناگوار براي مردمي كه امروز سخت‌ترين فشارها را تحمل مي‌كنند و با شديدترين تحريم‌هاي بي‌سابقه دولت امريكا دست و پنجه نرم مي‌كنند، اين ضرورت را آشكارتر مي‌كند كه بايد از همه امكانات و ظرفيت‌هاي داخلي در جهت كاستن اين فشارها بر مردم استفاده شود. ترديدي نيست كه ايجاد شرايط مناسب براي دست يافتن كارگران به حقوق حقه‌شان و نيز تامين حقوق انساني زنان و مطالبات دانشجويان به سادگي حاصل نمي‌شود.

همگان كم و بيش از فشارها و مشكلات داخلي و خارجي دولت اطلاع دارند، اما انتظار مي‌رود از امكانات و ظرفيت‌هاي قانوني موجود براي مبارزه با بي‌عدالتي، اختلاس و غارت منابع عمومي به درستي استفاده شود. اين تكليفي نيست كه به سادگي قابل تحقق باشد، اما انتظار مي‌رود همان‌گونه كه رييس‌‌جمهور اشاره كرد با تدبيرهاي مناسب براي كاستن فشارها بر عموم مردم به ويژه كارگران، دانشجويان و زنان اقدام شود.

مردم پيش از اين تامين مطالبات‌شان را در صندوق‌هاي راي جست‌وجو كرده‌اند اما بيم آن مي‌رود كه در شرايط تشديد فشارهاي اقتصادي، نااميدي از اثربخش بودن حضور پاي صندوق‌هاي راي، چنان گسترده شود كه امريكا را در اجراي سياست‌هاي مداخله‌گرانه‌اش گستاخ كند. رييس‌جمهوري به درستي به اهميت تامين نيازهاي عموم مردم پرداخته، اما اين سخنان بايد با پيامدهاي عملياتي و اجرايي همراه شود و دستگاه‌هاي اجرايي همان‌گونه كه مردم انتظار دارند، در راستاي ايفاي وظايف‌شان عمل كنند.

دولت بايد با تامين مطالبات قانوني همه مردم به ويژه زنان، كارگران و دانشجويان، با كاهش فشارهاي همه‌جانبه‌اي كه امروز مردم با آن روبه‌رو هستند و ريشه‌هاي داخلي دارند، كارايي و اثربخشي حضور آنان در پاي صندوق‌هاي راي را به نمايش گذارد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما