plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۱۹۶۶
ویرانی یک تمدن

آیا عقلای غرب از حجم خسارتی که پندار، گفتار و رفتار ترامپ بر تمدن غرب وارد می‌کند آگاه نیستند

احمد امینی
تقریبا اکثر علمای تاریخ علم و تمدن، متفق القول هستند که تمدن هنگامی امکان ظهور می یابد که هرج و مرج و نا امنی از میان برود چرا که تمدن با هرج و مرج ساخته نمی شود. سخنان و رفتار ترامپ، چماقی است بر اخلاق و نوآوری که فقط هرج و مرج حاکمیتی را گسترش می‌دهد.
آیا عقلای غرب از حجم خسارتی که پندار، گفتار و رفتار ترامپ بر تمدن غرب وارد می‌کند آگاه نیستند
در طول تاریخ انسانها برای رسیدن به تمدن، رنج های فراوانی برده اند، عالمان و فیلسوفان نقشه راه را ترسیم کرده اند و مردم با هر ملیتی، تمدن آرمانی خود را پیگیری نموده و در هر برهه از زمان بر بخشی از آن تمدن آرمانی دست یافته اند، چه زیبا گفت دهخدا که تمدن،انتقال از خشونت و جهل به حالت ظرافت و اُنس و معرفت است.
توین‌بی مورخ انگلیسی معتقد است که تمدن محصول نبوغ اقلیت مبتکر و نوآور است. در واقع به باور او اقلیت‌ها و اشخاص هوشمند و برجسته تمدن‌ها را ایجاد کرده‌اند و بقیه از آن‌ها تبعیت کرده‌اند.
درست در زمانی که غرب، از تمدن و دهکده جهانی سخن می‌گوید و مدعی ساختن تمدن جدید مبتی بر آگاهی و علم است، به گونه ای عجیب، فراموش می‌کند که یکی از پایه های اصلی هر تمدن، اخلاق است و اگر اخلاق نباشد، از تمدن جز ویرانه ای بیش نخواهد ماند. تمدن جهانی امروز که قرار بود دهکده جهانی، نماد آن باشد، گرفتار کسانی شده است که برای کسب منافع اقتصادی بیشتر با نقض اصول انسانی و اخلاقی، تمدن بشری را مورد تهدید جدی قرار داده اند.
چشم آنان، فقط منافع مادی را می بیند و برای بقای چندروزه و چند ساله، تمدن چندصد ساله را به ویرانی  می کشد، آنان با قدرت رسانه ای بالا به مسخ انسانها روی آورده اند. عملکرد رهبران دنیای امروز بهترین گواه این مدعاست. شاید بررسی سخنان دونالد ترامپ بهترین گواه افول تمدن غرب در این برهه از تاریخ باشد. ترامپ، عریان تر از همیشه افول تمدن غرب را فریاد می زند. ترامپ، مظهر اراده آمریکا در کسب سرمایه و ثروت به هر قیمت، است. ترامپ حتی نرخ اخلاق را با میزان درآمد تعیین می کند. ترامپ هر لحظه در رسانه ها ظاهر می شود و هر سخنی را بر زبان می آورد، اما جغرافیای اندیشه اش ثروت است و ثروت اندوزی، قاموس فکری اش آغشته به تفرعون و زیاده خواهی به هرقیمت و به هر وسیله است.
او «هنر معامله» را خوب می داند،«چگونه ثروت بسازیم» را هم بلد است، او نویسنده «مثل یک میلیاردر فکر کن» است! ترامپ خوب می داند چه بگوید اما نمی داند چه نباید بگوید. اصلا اخلاقی فکر نمی کند که بخواهد اخلاقی سخن بگوید. او اصلا نگران از این نیست که دنیا چه فکری راجع به او می کند، ابایی از ضد و نقیض بودن حرفهایش ندارد، بازی با کلمات را در بالاترین سطح حاکمیتی مانند چماقی بر سر تمدن و دموکراسی غرب فرود می آورد تا سرمایه داری بدون اخلاق را عریان تر از همیشه به جهانیان عرضه کند.
جهانیان اکنون بخوبی می دانند که دیگر غرب، قبله آرمانی آزادی و دموکراسی نیست، ریزش ستونهای مجسمه آزادی، و تمدن منهای اخلاق را در سخنان متهورانه ترامپ بخوبی می بینند و بر دستاورد حاکمیت او افسوس می خورند.  
آیا عقلای غرب از حجم خسارتی که پندار و گفتار و رفتار دونالد ترامپ، بر پیکره تمدن غرب وارد می کند آگاه نیستند؟!
شاید وقت آن رسیده باشد که غرب و بویژه آمریکا، از فضای مجازی خودساخته خارج شود و بر پیکر نیمه ویران تمدن غرب مرحمی بگذارد و ترامپ را بعنوان محصول بی کیفیت تمدن و دموکراسی غرب کنار بزند. در غیر اینصورت، از این پس، تمدن غرب و بویژه آمریکا، با «برند ترامپ» شناخته خواهد شد. قطعا در سالهای آینده جهانیان «برند ترامپ» را با «برند بن لادن»، دو روی یک سکه بشمار خواهند آورد و سرانجام افراطی گری ترامپ را مشابه سرانجام بن لادن رقم خواهند زد اما همراه با ویرانه دموکراسی و تمدن غرب!
انتهای پیام/*
۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما