plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
کد مطلب : ۶۲۹۷
در واکنش به آزمایش موشکی رژیم صهیونیستی

ظریف: اسرائیل یک موشک هسته‌ای آزمایش کرد که هدفش ایران بود

انتقاد از سکوت غرب درباره زرادخانه هسته‌ای اسرائیل
وزیر امور خارجه با اشاره به آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی، از آمریکا و اروپایی‌ها به دلیل سکوت در قبال تنها زرادخانه هسته‌ای در غرب آسیا انتقاد کرد.
ظریف: اسرائیل یک موشک هسته‌ای آزمایش کرد که هدفش ایران بود
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمعه‌شب در پیامی توئیتری به زبان انگلیسی نوشت: اسرائیل امروز یک موشک هسته‌ای آزمایش کرد که هدفش ایران بود. سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و ایالات متحده هرگز درباره تنها زرادخانه هسته‌ای در غرب آسیا شکایت نمی‌کنند که مسلح به موشک‌هایی است که واقعا برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند؛ اما به خاطر سلاح‌های متعارف و دفاعی ما عصبی می‌شوند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز جمعه گزارش دادند، دستگاه امنیتی این رژیم شب گذشته یک موشک دوربرد زمین به زمین از نوع «یریحو۴» با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده است.

این آزمایش از پایگاه نظامی "بلماحیم" در مرکز سرزمین‌های اشغالی و با نظارت وزارت جنگ این رژیم آزمایش شده است.

رژیم صهیونیستی مدعی است که این آزمایش با موفقیت انجام  شده است.

این آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای درحالی است که رژیم صهیونیستی همواره به آزمایش‌های موشکی ایران اعتراض کرده و خواستار اعمال تحریم علیه تهران است، اقدامی که هیچ‌گونه مغایرتی با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برجام ندارد.

نهادهای اطلاعاتی معتبر بر این باورند، اسرائیل حدود ۸۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. این رژیم نه تنها اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای غیر قانونی‌اش را نمی‌دهد، بلکه پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای سال ۱۹۶۸ (NPT) را نیز امضا نکرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در واکنش به نامه سه عضو اروپایی شورای امنیت درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، گفت این نامه تلاش دیگری برای تفسیر خودسرانه بند ۳ پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ است.

ظریف پیشتر نیز در حساب توییتری خود یکی از نقص‌های برجام از نظر آمریکا را به اروپایی‌ها گوشزد کرد: آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ منع نشده است.

افزود: «برایان هوک یک یادآوری به موقع برای سه کشور اروپایی شریک ما در برجام دارد و آشکارا اذعان کرده که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، آزمایش موشکی منع نشده است: یکی از نقایص توافق هسته‌ای ایران، این است که به منع آزمایش موشک‌های بالستیک ایران پایان داد.»

وزیر امور خارجه ایران دیروز هم با انتقاد از اقدام اروپایی‌ها در ارسال نامه درباره برنامه موشکی ایران به شورای امنیت با یادآوری قطعنامه‌های آن شورا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نامه اخیر سه کشور اروپایی به شورای امنیت درباره موضوع موشکی، دروغی از سر استیصال برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی حقارت‌بار آن‌ها در ایفای حداقل تعهداتشان مطابق برجام است.

نمایندگان سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در سازمان ملل روز چهارشنبه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند که موشک‌های بالستیک ایران توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارد که این امر برخلاف درخواست شورای امنیت از تهران است.

نمایندگان سه کشور اروپایی از گوترش خواستند تا در گزارش بعدی، به  شورای امنیت در مورد اینکه فعالیت موشکی بالستیک ایران "ناسازگار" با قطعنامه این شورا در تأیید توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است، اطلاع دهد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما