plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
کد مطلب : ۱۱۳۰۲

آخرين گلوله‌های ترامپ

احمد دستمالچیان*
بين آمدن آبرامز و نزديک شدن به جلسه شوراي امنيت براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران مي‌تواند رابطه قوي‌تري وجود داشته باشد. اين آخرين تيرهايي است که در اختيار ترامپ قرار دارد زيرا عدم تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران يک شکست بزرگ براي دولت ترامپ تلقي خواهد شد.
آخرين گلوله‌های ترامپ
در تحولي ناگهاني برايان هوک، مسئول ويژه امور ايران در وزارت خارجه آمريکا از منصب خود کناره‌گيري کرد و آليوت آبرامز، مسئول ويژه امور ونزوئلا در وزارت خارجه آمريکا جايگزين او شد.

در اين ميان گفته مي‌شود که هوک در متحد کردن جامعه جهاني عليه ايران و در سازمان ملل براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي که قرار است در اکتبر آينده به پايان برسد شکست خورده است و اين امر باعث شد که ترامپ و پمپئو به هوک فشار بياورند تا استعفا دهد و به جاي آن شخصيتي بياورند که به افراط‌گرايي و جنگ‌طلبي و کودتا معروف است.

برخي بر اين باورند که کناره‌گيري هوک نشان مي‌دهد اين مرد در انجام ماموريتش شکست خورده است و نه تنها در متحد کردن کشورهاي جهان عليه ايران براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي بلکه او در ماموريت اصلي خود که به تسليم واداشتن ايران در برابر فشارها است نيز شکست خورده و اين مساله نشان‌دهنده شکست دولت ترامپ در تعامل با ايران است، بنابراين با توجه به اينکه تنها دوماه ونيم تا انتخابات آمريکا زمان باقي مانده است ترامپ با يک تغيير به دنبال اهدافي است.

از سوي ديگر، يک احتمال اندک وجود دارد که ايالات‌متحده در وراي اين تغيير به دنبال تغيير سياست باشد و به دنبال سياستي به‌جز فشار حداکثري است و آبرامز را براي اين امر مناسب‌تر دانسته است.

آبرامز تجربيات طولاني در عرصه بين‌الملل دارد و شناخت او از ايران بيشتر از برايان هوک است. با گذر زمان هدف اصلي اين تغييرات به‌وضوح مشخص خواهد بود اما نگاه خوشبينانه به اين تغيير بسيار کم است و اين تغيير را نمي‌توان يک اقدام معتدل برآورد کرد. سوابق آبرامز است که در اين ميان صحبت‌هاي ترامپ را براي صلح با ايران نقض مي‌کند. آبرامز فردي راديکال است و سياست‌هاي او در قبال ساير کشورها همواره راديکالي بوده است.

در اين ميان بين آمدن آبرامز و نزديک شدن به جلسه شوراي امنيت براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران مي‌تواند رابطه قوي‌تري وجود داشته باشد. اين آخرين تيرهايي است که در اختيار ترامپ قرار دارد زيرا عدم تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران يک شکست بزرگ براي دولت ترامپ تلقي خواهد شد.

آبرامز بيشتر به نظر مي‌رسد آمده است تا در اين مدت کوتاه کشورهاي بيشتري را با آمريکا همراه کند تا اين شکست کم‌رنگ‌تر شود. چشم‌انداز شفاف و خوبي براي موفقيت دولت ترامپ در اين عرصه وجود ندارد، به اين علت که روسيه و چين تا اين لحظه در مقابل ايالات‌متحده ايستاده‌اند و عنوان کرده‌اند که طرح پيشنهادي ايالات‌متحده را وتو خواهند کرد.

پس از اين ناکامي‌ها شايد تنها گزينه براي دولت ترامپ از سوي برخي تندروها اين باشد که به ايران حمله کند که بي‌شک ترامپ که طي چهارسال رياست‌جمهوري خود به‌رغم وجود بزرگ‌ترين جنگ‌طلبان و آشوبگران در دولت، جرات حمله به ايران را نداشت و از پيامدهاي فاجعه‌انگيز آن هراس داشت. اکنون نيز با توجه به نزديک بودن موعد انتخابات آمريکا جرات حمله به ايران را ندارد.

*سفیر سابق ایران در لبنان

انتهای پیام/*
۹
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما