plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۲۰۱۳

ترامپ یک فرمان اجرایی در مورد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران صادر می‌کند

پمپئو: همه کشورها باید از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پیروی کنند
رویترز گزارش داد؛ رئیس‌جمهور آمریکا ظرف چند روز آینده طی یک فرمان اجرایی، مجوز تحریم هر شخص یا شرکتی که اقدام به نقض تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا علیه ایران کند را صادر خواهد کرد.
ترامپ یک فرمان اجرایی در مورد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران صادر می‌کند
به گزارش ایصال نیوز، در ادامه افزایش جنگ روانی امریکا علیه ایران، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز جمعه طی سفر به کشور سورینام واقع در شمال آمریکای جنوبی، گفت ایالات متحده انتظار دارد که همه کشورهای جهان از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پیروی کنند.

پیشتر، شامگاه پنج‌شنبه به وقت تهران رویترز به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با صدور یک فرمان اجرایی، امکان تحریم هر شخص یا شرکتی که اقدام به تجارت سلاح با ایران کند را فراهم سازد.

این منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، به رویترز گفته‌اند که بر اساس فرمان اجرایی جدید ترامپ که احتمالاً ظرف چند روز آینده صادر خواهد شد، هر شخص یا شرکتی که از تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا علیه ایران عدول کند، با نظر رئیس‌جمهور آمریکا هدف تحریم‌های ثانویه قرار خواهد گرفت و از دسترسی به بازار آمریکا محروم خواهد شد.

تاکنون هیچ‌یک از مقامات کاخ سفید به‌طور رسمی درباره این خبر اظهارنظر نکرده‌اند.
 در ادامه فشارهای ایالات متحده به کشورهای عضو شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین احیای تحریم‌های سازمان ملل از طریق مکانیسم موسوم به «ماشه»، این بار واشنگتن از لزوم تبعیت همه کشورها از این تحریم‌ها می‌گوید.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز جمعه گفت ایالات متحده انتظار دارد که همه کشورهای جهان از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پیروی کنند.

به نوشته وبگاه شبکه «صدای آمریکا»، پمپئو طی نشست خبری مشترک با «چان سانتوخی» رئیس‌جمهور سورینام، توضیح داد: «ایالات متحده مصمم است تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند و در روز دوشنبه31شهریور، قطعنامه‌های جدیدی از شورای امنیت وضع خواهد شد و ما قصد داریم از همه کشورها بخواهیم که از آنها حمایت کنند».

وی با بیان اینکه انتظارات آمریکا از کشورهای جهان درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، «ساده و مشخص» است، افزود: «انتظار داریم همه کشورها به نحو مطابق با احکام سازمان ملل رفتار کنند».

پمپئو پیش از این گفته بود واشنگتن تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران انجام خواهد داد و محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران دائمی می‌شوند.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند. تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد.

آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد و شکست دیپلماتیک سنگینی به آمریکا وارد کرد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما