plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
کد مطلب : ۹۳۹۹

کابینه «مصطفی الکاظمی» رای اعتماد گرفت

نخست وزیر عراق: این دولت، دولت حل مشکلات است نه ساختن بحران‌ها
جلسه رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه مصطفی الکاظمی بامداد پنجشنبه به ریاست محمد الحلبوسی برگزار شد و الکاظمی رسما نخست‌وزیر عراق شد. برهم صالح رئیس جمهور عراق و عمار حکیم به الکاظمی تبریک گفتند. ایران، آمریکا و انگلیس از تشکیل رسمی دولت جدید عراق حمایت کردند
کابینه «مصطفی الکاظمی» رای اعتماد گرفت
به گزارش ایصال نیوز، جلسه رای اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی بامداد امروز، پنجشنبه پس از چند ساعت تاخیر برگزار شد و نمایندگان به کابینه دولت جدید عراق به ریاست الکاظمی رای اعتماد دادند.

جلسه رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه نخست وزیر که در اواخر دیشب رسمیت یافت، موفق شد در اولین ساعات بامدادی به اکثر وزیران پیشنهادی رای اعتماد دهد و نمایندگان حاضر در جلسه به استثنای نمایندگان فراکسیون دولت قانون(نوری مالکی) از مجموع ۲۱ وزیر پیشنهادی به ۱۵ نفر رای اعتماد دادند.

بر اساس گزارش العالم، در اولین دقایق بامداد امروز به وقت بغداد و پس از رایزنی های فراوان، جلسه رای گیری به وزیران پیشنهادی مصطفی الکاظمی با حضور اکثریت نمایندگان پارلمان آغاز شد. در ساعت 1:50 دقیقه بامداد، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق آغاز جلسه برای رأی اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی را با حضور 233 نماینده اعلام کرد.

الحلبوسی در سخنانی گفت: این مجلس به دنبال تشکیل حکومتی قوی است که قادر به مقابله با کلیه مشکلات باشد. الکاظمی نیز با معرفی اسامی وزیران خود گفت: من تلاش دارم تا زمینه را جهت برگزاری انتخابات فراهم کنم. این دولت، دولت حل کردن مشکلات است نه ساختن بحران ها . مخالف این هستیم که از خاک عراق برای تجاوز به دیگران استفاده شود.

در ساعت 3 بامداد سرانجام، بصورت رسمی 15 وزیر از پارلمان عراق رای اعتماد گرفتند، 4 وزیر رای اعتماد نگرفتند و انتخاب 2 وزیر نیز به روزهای آینده موکول شد. به این ترتیب،مصطفی الکاظمی بصورت رسمی نخست وزیر عراق شد.

پس از رای اعتماد مجلس عراق به کابینه نخست وزیر جدید عراق، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، نخست وزیری رسمی «مصطفی الکاظمی» و گرفتن رای اعتماد کابینه او از پارلمان را تبریک گفت.

رئیس جمهور عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: من به دولت الکاظمی که رای اعتماد را پارلمان عراق گرفته است، تبریک می گویم. برهم صالح افزود: ما از یک مرحله سخت در تاریخ کشورمان عبور کرده‌ایم. فرآیند تکمیل تشکیل کابینه عراق برای مقابله با چالش‌های بهداشتی، امنیتی و اقتصادی باید هر چه زودتر انجام شود.

همچنین، سید «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی به مصطفی الکاظمی به مناسب رای اعتماد پارلمان به کابینه وی گفت: از دولت می‌خواهیم که به آنچه در برنامه‌اش خود را بدان ملزم ساخته عمل کند و مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات شفاف را چنان‌که توصیه مرجعیت عالی دینی بوده فراهم کند. وی اظهار داشت: برای این دولت موفقیت و پیروزی در عمل به مسئولیت بزرگشان را آرزو می‌کنیم.

گفتنی است، با کسب رای اعتماد اکثریت کابینه مصطفی الکاظمی از پارلمان عراق، موجی از امید و شادی بسیاری از مناطق عراق بغداد را فراگرفت و در سطح بین المللی نیز ایران، آمریکا، انگلیس و تعدادی از کشورهای عربی از رسمیت یافتن کابینه جدید عراق ابراز خشنودی و از نخست وزیری الکاظمی حمایت کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که «مایک پمپئو» وزیر خارجه در تماس تلفنی با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق، از معافیت 120 روزه عراق برای خرید برق از ایران خبر داده است.

انتهای پیام/*  
۳
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما