plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۸۷۸۶
واکنش های به نخست وزیری مصطفی الکاظمی در عراق

یک نماینده مجلس عراق: گروه‌های سیاسی بر تایید کابینه الکاظمی اجماع دارند

حمایت ایران و آمریکا از نخست وزیری مصطفی کاظمی
«عبدالخالق مدحت» از نمایندگان اهل سنت مجلس عراق روز جمعه تاکید کرد که تقریبا یک اجماع و وحدت میان جریان‌ها و گروه های سیاسی گوناگون برای شتاب در تصویب دولت «مصطفی الکاظمی» وجود دارد. معاون وزیر امور خارجه آمریکا، الکاظمی را فردی میهن پرست و با کفایت توصیف کرد.
یک نماینده مجلس عراق: گروه‌های سیاسی بر تایید کابینه الکاظمی اجماع دارند
به گزارش ایصال نیوز، الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات (استخبارات) عراق روز گذشته پس از کناره گیری «عدنان الزرفی»، از مکلف شدن به دنبال مخالفت گسترده احزاب و جریانهای سیاسی شیعه، کرد و اهل سنت با حکم «برهم صالح»، رییس جمهوری مامور تشکیل دولت جدید عراق شد.

عبدالخالق مدحت نماینده پارلمان عراق در مصاحبه با المعلومه گفت که تقریبا اتفاق نظر سیاسی برای حمایت فوری از دولت مصطفی الکاظمی و دادن رای اعتماد به کابینه وی وجود دارد، بویژه این که کشور با یکسری بحران های اساسی از جمله ویروس کرونا، فروپاشی بازار نفت و عواقب قابل توجه اقتصادی آن در بودجه روبه رو است.

این نماینده اهل سنت مجلس عراق افزود که خوش بینی سیاسی وجود دارد که الکاظمی در مدت زمان کوتاه برای تشکیل دولت موفق شود تا در ادامه پرونده های مهم دیگر را پیگیری کند.

وی تاکید کرد که مطالبات ما از نخست وزیر آینده به عنوان نیروهای سیاسی اهل سنت، بازسازی مناطق آزاد شده، بازگشت آوارگان به خانه، پاسخ به خواسته های تظاهرکنندگان، ایجاد مشارکت در تصمیم دولت و مبارزه با فساد مالی و اداری است.

الکاظمی طبق قانون از زمان دریافت حکم مکلف شدن ۳۰ روز مهلت دارد کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند. به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی، شانس کسب رای اعتماد کابینه الکاظمی با توجه به حمایت جریان های سیاسی شیعه، کرد و اهل سنت در مجلس عراق از وی بسیار بالا است.

از سوی دیگر علاوه بر حمایت طیف گسترده جریانات سیاسی عراق از نخست وزیری مصطفی الکاظمی، ایران و آمریکا نیز از انتخاب وی برای تشکیل کابینه حمایت کردند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می داند.

از همین رو جمهوری اسلامی ایران از توافق امروز گروه های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی آقای مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید بود، استقبال می کند و آن را گامی صحیح در مسیری درست می داند.

همچنین، به گزارش العالم، «دیوید شنکر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا، به عنوان نخستین مقام آمریکایی در واکنش به مکلف شدن «مصطفی الکاظمی» به تشکیل دولت جدید عراق، الکاظمی را فردی میهن پرست و با کفایت توصیف کرد.

شنکر در مصاحبه مطبوعاتی ابراز امیدواری کرده که الکاظمی هر چه زودتر بتواند دولت قوی و مستقل تشکیل دهد. وی ادامه داده که مصطفی الکاظمی در سمت های پیشین خود ثابت کرده که شخصیت ملی و با کفایت است.

انتهای پیام/*
۱۴
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما