plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۷۹۹۶
بحران جدید عراق

علاوی از تشکیل کابینه عراق انصراف داد

نخست وزیر عراق گفت: متعهد شده بودم با ملت عراق صادق باشم، اصلاح امور عراق با معامله و سهم خواهی نامشروع احزاب امکانپذیر نیست. برهم صالح رئیس جمهور عراق استعفای علاوی را پذیرفت.
علاوی از تشکیل کابینه عراق انصراف داد
به گزارش ایصال نیوز، محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید عراق با صدور بیانیه ای از تشکیل کابینه انصراف داد. علاوی در بخشی از نامه خود به برهم صالح نوشت: « ضمن تشکر از حسن اعتماد حضرتعالی به اینجانب، انصراف خود را از تشکیل کابینه وزیران به دلیل فشار احزاب و سهم خواهی گروه های سیاسی اعلام می کنم. اینجانب مصلحت مردم عراق و صداقت با آنها را بر تسلیم و قرار گرفتن زیر بار فشارها و سهم خواهی ها ترجیح می دهم. براساس وعده ای که قبلا به مردم عراق داده بودم  اکنون در پیشگاه ملت عراق از نخست وزیری استعفا می دهم. از رئیس جمهور و نمایندگانی که در پارلمان تلاش داشتند کار به اینجا نکشد سپاسگزارم و از مردم معترض عراق نیز می خواهم برای خواسته های قانونی خود به تظاهرات برحق خود ادامه دهند.»

به دنبال انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل کابینه، برهم صالح رئیس جمهوری عراق با قبول عذرخواهی وی از تشکیل کابینه اعلام کرد براساس بند 75 قانون اساسی عراق طی 15 روز آینده با مشورت با گروههای مختلف گزینه جدید نخست وزیر را معرفی خواهد کرد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در واکنش به انصراف علاوی از تشکیل کابینه عراق از اینکه تشکیل دولت در عراق همچنان در گروه سهم خواهی‌هاست انتقاد کرد.

گفتنی است علاوی از یک سو با تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی روبرو بود و از سوی دیگر در چند روز گذشته به دلیل سهم خواهی احزاب در پارلمان مجبور شد بارها اسامی وزیران پیشنهادی را تغییر دهد، اما موفق به راضی کردن نمایندگان احزاب در پارلمان عراق نشد و سرانجام استعفا کرد.

انتهای پیام/*

 
۵
مرجع : سومریه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما