plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۶۱۵۴

گزینه‌های نخست وزیری عراق پس از استعفای اجباری عادل عبدالمهدی

پارلمان عراق فردا عادل عبدالمهدی را برکنار می کند
رسانه های عراقی اسامی شماری از سیاست مداران عراقی را به عنوان گزینه های نخست وزیری بعد از عبدالمهدی معرفی کردند. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیروز جمعه (پس از بیانیه آیت الله سیستانی و توصیه به مجلس عراق) اعلام کرد که درخواست رسمی استعفای خود را تحویل مجلس نمایندگان این کشور خواهد داد. پارلمان عراق قرار است فردا یکشنبه عادل عبدالمهدی را از نخست وزیری برکنار کند.
گزینه‌های نخست وزیری عراق پس از استعفای اجباری عادل عبدالمهدی
به گزارش ایصال نیوز، شماری از رسانه های عراقی با انتشار اسامی 6 سیاستمدار، گزینه های نخست وزیری پس از استعفای عادل عبدالمهدی را معرفی کردند، این اسامی به شرح زیر است:

١- علي علاوي (وزیر اقتصاد در دولت موقت عراق در سال 2005)
٢- قصي السهيل (وزیر آموزش عالی)
٣- علي الشكري (نماینده سابق پارلمان و مشاور رئیس‌جمهور)
٤- فائق زيدان (رئیس شورای عالی قضایی عراق)
٥- محمد شياع السوداني (وزیر سابق کار و امور اجتماعی و نماینده پارلمان)
٦- اسعد العيداني (استاندار بصره)

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیروز جمعه (پس از بیانیه آیت الله سیستانی و توصیه به مجلس عراق) اعلام کرد که درخواست رسمی استعفای خود را تحویل مجلس نمایندگان این کشور خواهد داد.

به نوشته وبگاه السومریه نیوز، عادل عبدالمهدی گفت که بنا بر شرایط موجود و جهت جلوگیری از خشونت ادامه‌دار و به علت ناتوانی آشکار در سامان دادن به اوضاع، از پارلمان می‌خواهد تا درخصوص تشکیل دولت تصمیم‌گیری کند.

در بیانیه نخست وزیر آمده است: من با دقت به خطبه‌ مرجعیت عالی دینی گوش دادم و با توجه به شرایط دشواری که کشور در آن به سر می‌برد و با توجه به ناتوانی دستگاههای مختلف با شرایط دو ماه گذشته و جلوگیری از ریخته شدن خون [مردم] از پارلمان می‌خواهم تا در گزینه‌های خود تجدید نظر و با توجه به منافع عراق و مراقبت از خون فرزندان عراق و جلوگیری از ناآرامی و تخریب بیشتر اقدام کند.

گفتنی است مردم عراق پس از تظاهرات دو ماهه علیه فساد حکومتی و بیکاری و علی رغم کشته شدن بیش از 400 نفر و هزارن زخمی، سرانجام با حمایت مرجعیت عالی عراق، نخست وزیر عادل عبدالمهدی را مجبور به استعفا کردند. معترضان اولین گام پیروزی خود را شب گذشته در میدان تحریر بغداد جشن گرفتند.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما