plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۶۸۰۰

حیاط سفارت آمریکا در بغداد به اشغال معترضان عراقی درآمد

دروازه سفارت آمریکا به آتش کشیده شد
ظهر امروز سه شنبه هزاران عراقی طرفدار حشدالشعبی پس از شکستن دروازه سفارت آمریکا در منطقه سبز، وارد حیاط سفارت شدند. شماری از فرماندهان حشد الشعبی از جمله ابو مهدی مهندس، هادی العامری و شیخ قیس خزعلی و فالح الفياض به صفوف معترضان در مقابل سفارت آمریکا پیوسته اند.
حیاط سفارت آمریکا در بغداد به اشغال معترضان عراقی درآمد
به گزارش ایصال نیوز، صدها نفر در اعتراض به حمله آمریکا به مواضع کتائب حزب الله در مقابل سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق تجمع کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که معترضان توانسته‌اند با عبور از موانع امنیتی و منطقه فوق امنیتی اطراف سفارت عبور کرده و خود را به ساختمان سفارت آمریکا برسانند. به گفته خبرنگاران حاضر در محل معترضان تلاش می‌کنند وارد ساختمان سفارت شوند.

فرانس پرس در گزارش خود آورده است که نیروهای آمریکایی مستقر در درون سفارت برای جلوگیری از ورود معترضان و متفرق کردن آنها اقدام به شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور و پرتاب نارنجک‌های صوتی کرده‌اند.

این تجمع دو روز پس از حمله هوایی مواضع کتائب حزب الله در سوریه و عراق برگزار می‌شود که در جریان آن دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند. 

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس معترضان شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند و تلاش می‌کنند وارد ساختمان سفارت شوند. آنها همچنین پرچم‌ کتائب حزب الله را در دست دارند.

گفته می‌شود تظاهرکنندگان دوربین‌های سفارت را شکسته‌اند. تمام نیروهای امنیتی سفارت به داخل ساختمان منتقل شده‌اند. با این وجود نیروهای عراقی در مقابل درب سفارت حضور یافته‌اند و تلاش می‌کنند مانع ورود معترضان به داخل ساختمان شوند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که هزاران تظاهرکننده در حالی که فریاد «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و ضمن تخریب دروبین‌‌های مدار بسته پرچم این کشور را نیز به آتش کشیدند.

بر اساس این گزارش حمله کنندگان به سفارت آمریکا بخشی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه بیست و پنج نفری بودند که در جریان حمله هوایی یکشنبه شب آمریکا به پایگاه شبه نظامیان تحت حمایت ایران در استان الانبار کشته شدند.

این افراد برای دسترسی به سفارت با عبور از کلیه ایستگاه‌های بازرسی وارد حریم منتطقه سبز امنیتی شدند که سفارت آمریکا و دفاتر دیپلماتیک بسیاری از کشورها در آن واقع شده است.

فرانس پرس در گزارش خود آورده است که بخش عمده‌ای از تظاهرکنندگان لباس فرم شبه نظامیان حشد شعبی را به تن دارند و تعدادی زن در میان آنها دیده می‌شود که پرچم‌های عراق و گروه‌های وابسته به نیروهای مردمی عراق را در دست دارند.

در این گزارش آمده است که معترضان همچنین فریاد «آمریکا شیطان بزرگ است» را سر می‌دهند و پلاکاردهایی در دست دارند که بر روی آنها شعارهایی بر ضد نیروهای آمریکایی نوشته شده است.

عبارت «پارلمان باید نیروهای آمریکایی را از کشور خارج کند در غیر این صورت ما خودمان این کار را خواهیم کرد» و «سفارت آمریکا در بغداد باید تعطیل شود» از جمله این شعارها عنوان شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی سفیر آمریکا و کارکنان سفارت این کشور محل کار خود را ترک کرده‌اند.

این درحالیست که پیش از این برخی منابع امنیتی اعلام کرده بودند که حدود هشتاد تن از کارکنان سفارت آمریکا پس از حملات هوایی به پایگاه‌های حشد شعبی از ساختمان سفارت در بغداد تخلیه شده و به کنسولگری آمریکا در شهر اربیل منتقل شده بودند.

احساسات ضد آمریکایی در عراق پس از حملات هوایی واشنگتن به پایگاه‌های شبه نظامیان عراقی در مناطق مرزی این کشور با سوریه تشدید شده است. بمباران این پایگاه‌ها در واکنش به حمله راکتی چند روز گذشته به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در کرکوک صورت گرفته که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آنرا برعهده نگرفته است.

این درحالیست که واشنگتن نیروهای شیعی وابسته به تیپ‌های حزب الله و به صورت غیرمستقیم ایران را مسئول این حمله می‌داند. نیروهای مقاومت مردمی عراق موسوم به حشد شعبی که از سوی ایران و حزب الله حمایت و تجهیز می‌شوند پس از مشارکت وهمراهی با نیروهای دولتی در نبرد با داعش و گروه‌های جهادی به دستگاه امنیتی و نظامی عراق ملحق شده‌اند.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما