plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۶۱۳۱
برای بررسی حوادث اخیر در "ذی‌قار" و "نجف"

نخست وزیر عراق فرمان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را صادر کرد

ریاست مشاور نظامی نخست وزیر عراق بر کمیته
"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق پنجشنبه شب فرمان تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب در خصوص حوادث اخیر در استان‌های "ذی‌قار" و "نجف" را صادر کرد. به آتش کشیده شدن مراکز دولتی و فرهنگی و دیپلماتیک و کشته شدن حدود 40 نفر و زخمی شدن صدها نفر اوضاع عراق را بحرانی تر کرده است. استاندار «ذی قار» استعفا کرد و مقتدی صدر خواستار استعفای فوری نخست وزیر عراق شد.
نخست وزیر عراق فرمان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را صادر کرد
به گزارش ایصال نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که این تصمیم عبدالمهدی پس از آن صورت می‌گیرد که درگیری میان پلیس و معترضان در استان‌های ذی‌قار و نجف به خشونت کشیده است و طی آن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

این کمیته قرار است به ریاست مشاور نظامی نخست وزیر عراق تشکیل شود.

در آخرین تحولات نجف، پلیس این شهر دستور منع آمد و شد را تا فردا صبح صادر کرده است. برخی منابع غیر رسمی اعلام کردند که در درگیری میان پلیس و معترضان در نجف چهار معترض کشته شدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است. همچنین خبرها از استان ذی‌قار حکایت از آن دارد که دستکم ۲۵ نفر در درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

تاکنون مقام‌های عراقی شمار کشته‌های امروز ذی‌قار و نجف را تأیید نکرده‌اند. شاهدان عینی در شهر ناصریه در ذی‌قار اعلام کردند که معترضان پل زیتون در مرکز این شهر را آتش زده‌اند، همچنین قانون منع و آمد شد در این شهر برقرار است.

بدنبال شدت گرفتن درگیری‌ها در این دو استان، عبدالمهدی روز شامگاه پنجشنبه سرپرست امنیت استان ذی‌قار را احضار کرد. پیشتر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این‌که عبدالمهدی، روز پنجشنبه الشمری را از مقام رئیس کارگروه بحران در استان ذی‌قار برکنار کرده است.

"عادل الدخیلی" استاندار ذی‌قار از نخست وزیر عراق خواسته بود که الشمری را به خاطر اخلال در امنیت این استان از مقام خود برکنار کند.

گروه‌های خشونت‌طلب شب گذشته ساختمان کنسولگری ایران را در نجف اشرف را به آتش کشیدند که با محکومیت شدید وزارت امور خارجه عراق روبرو شد.

معترضان افراطی در نجف اشرف ، بعد از ظهر پنجشنبه بخشی از مرقد و مجتمع فرهنگی شهید آیت الله محمد باقر حکیم رییس فقید مجلس اعلای اسلامی عراق را به آتش کشیده‌اند. شهر نجف اشرف برای دومین شب پیاپی شاهد ناآرامی است و گروه های خشونت طلب در حال حاضر در داخل شهر پرسه می زنند و با بستن خیابان ها، آتش زدن تایرها، جوی از ارعاب و ترس را در این شهر ایجاد کرده اند.

 منابع خبری در عراق شامگاه پنجشنبه خبر دادند استاندار «ذی‌قار» از سمتش استعفا کرده است. اوضاع در شهر «الناصریه»، مرکز استان «ذی‌قار» همانطور که مقامات محلی از روزهای قبل پیش‌بینی می‌کردند روز پنجشنبه متشنج شد.

براساس گزارش العالم، «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر با انتشار بیانیه ای درخصوص تحولات اخیر عراق مدعی شد: آنچه هم اکنون در عراق جریان دارد یک فتنه کور میان دولت فاسد و تظاهرات کنندگانی است که پس از نا امیدی از این دولت به اعتراضات مسالمت آمیز پایبند نیستند. وی همچنین برای جلوگیری از ریخته شدن خون بیگناهان بیشتر، خواستار استعفای فوری نخست وزیر عراق شد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما