plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۵۰۱۸
در سومين مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه ها

اسحاق جهانگیری: انتخابات فرصتی برای نمایش مشارکت و اقتدار ملی است

ترویج اخلاق و انصاف در جامعه؛ انتظار دولت از رسانه‌ها
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات پیش رو فرصت بزرگی است که اقتدار ملی کشور را به نمایش گذاشته و آن را به جشن پیروزی و مشارکت ملت ایران تبدیل کنیم.
اسحاق جهانگیری: انتخابات فرصتی برای نمایش مشارکت و اقتدار ملی است
به گزارش ایصال نیوز از معاون اول رئیس جمهوری، دكتر اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) در همايش سراسري و سومين مجمع عمومي خانه مطبوعات و رسانه هاي كشور اظهار داشت: براي مشاركت حداكثري در انتخابات بايد همه گروه ها و گرايش هاي سياسي احساس كنند كه در سرنوشت كشور حضور دارند و سهيم هستند و اين موضوع بستگي به اين دارد كه مسئولين چه نگاه و برخوردي از خود نشان خواهند داد.
وي افزود: اگر با نگاه بسته و محدود برای انتخابات و افراد تصميم گيری کنیم ممکن است مردم نيز بگویند حالا كه خودتان انتخاب و تصميم گيري می کنید خودتان نيز پای صندوق ها حاضر شوید و رأي بدهيد.
دكتر جهانگيري با تأكيد بر اينكه در انتخابات همه مردم باید احساس كنند كه نامزد مورد نظرشان حضور دارد، خاطرنشان كرد: در اين صورت همه پاي صندوق هاي رأي خواهند آمد و مشاركت حداكثري شكل خواهد گرفت.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به توصيه مقام معظم رهبري در انتخابات رياست جمهوري سال 96 براي جلب مشاركت مردم، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند كه حتي اگر نظام را قبول نداريد به خاطر ايران در انتخابات شركت كنيد و اين جمله در حقيقت شاهكار مقام معظم رهبري بود و همه آحاد جامعه را پاي صندوق هاي رأي آورد.
دكتر جهانگيري با بيان اينكه در انتخابات پيش رو نيز به چنين مشاركتي از سوي همه اقشار و آحاد جامعه نيازمند هستيم تصريح كرد: بايد با سعه صدر و سينه فراخ با مسائل كشور برخورد كنيم و انتخابات پيش رو بايد به معناي واقعي انتخاباتي قانونمند و رقابتي باشد و اگر اين موضوع محقق شود در حقيقت به معناي شكست و يأس آمريكا خواهد بود.
دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به سخنان روز گذشته رئيس جمهور درباره انتخابات خاطرنشان كرد: نبايد عده اي سخنان رئيس جمهور را نادرست تعبير كنند چرا كه سخنان ايشان به معناي حذف هيچيك از نهادها و ايجاد شبهه در قانون اساسي نبوده است بلكه مقصود رئيس جمهور اين بود كه در انتخابات پيش رو به مشاركت گسترده اي نياز داريم كه ملت ايران پيروز آن باشد و براي تحقق اين امر بايد فضا را باز کرده و سخت نگيريم و اجازه دهيم كه همه کسانی که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند در انتخابات حضور داشته باشند.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با بیان مسائل منطقه و اتفاقات يمن، عربستان، عراق و سوريه، به حمله ارتش تركيه به بخش هايي از كشور سوريه اشاره و خاطرنشان كرد: ممكن است كه دولت تركيه دغدغه هايي در خصوص امنيت خود در مرزهاي كشورش داشته باشد اما راه حل اين موضوع به هيچ وجه جنگ نيست. هيچ مشكلي تاكنون با جنگ حل نشده و راه حل مسائل فقط گفتگو و مذاكره است.
دكتر جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اينكه رسانه و مطبوعات از جايگاه بسيار مهم و ويژه اي در همه جوامع برخوردار هستند گفت: مطبوعات و رسانه ها نقش تعيين كننده اي در شكل گيري افكار عمومي جامعه دارد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به نقش پراهميت رسانه ها در سياستگذاري مسئولين، روند اجراي سياست ها و پذيرش سياست ها از سوي جامعه گفت: رسانه ها با نقد سياست ها مي توانند به مسئولين در سياستگذاري صحيح تر كمك كنند و نقد از مهمترين سرمايه هايي است كه بدون هزينه در اختيار مسئولين قرار دارد.
دكتر جهانگيري ادامه داد: اگرچه ممكن است بطور طبیعی برخی انتقادهای تند باعث آزردگي شود اما بايد قدر نقد را بدانيم. البته نقد بايد منصفانه باشد حتي اگر تند هم باشد به عنوان سرمايه اي بزرگ مي تواند به مسئولين كمك كند.
معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: رسانه ها نقش تعيين كننده اي در پذيرش سياست ها از سوي افكار عمومي دارند و اينكه افكار عمومي تا چه مقدار با اجراي سياست ها همراهي داشته باشند تا حد زيادي به نقش رسانه ها وابسته است.
دكتر جهانگيري ادامه داد: امروز شبكه هاي گسترده رسانه اي در سطح جهانی شكل گرفته تا در سياست حكومت ها و دولت ها تغيير ايجاد كند. اين رسانه ها گاهي معادلاتي را ايجاد مي كنند كه سياستگذاران را به سمت موضوعات مورد نظر خودشان سوق دهند .
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه رسانه هاي شجاع منافع ملت برايشان از اهميت ويژه اي برخوردار است، تصريح كرد: دولت به صورت جدي از همه رسانه هاي كشور حمايت می كند. البته خواست دولت از رسانه ها اين نيست كه بلندگوي تبليغاتی دستگاه اجرایی کشور باشند بلكه از آنها مي خواهد كه به دنبال ترويج اخلاق و انصاف باشند .
دكتر جهانگيري با تأكيد بر اينكه جامعه در شرایط حساس کنونی به شدت نيازمند همگرايي، انسجام و همبستگي است، گفت: اگر بخواهيم وحدت ملي، انسجام و سرمايه اجتماعي افزايش پيدا كند اين مهم جز از طريق ترويج اخلاق و انصاف ميسر نخواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه رسانه ها در بسياري از بخش ها مي توانند به برنامه ها و سياست هاي دولت كمك كنند افزود: در مقطع فعلي كه مبارزه با فساد يكي از نيازهاي اصلي كشور است، آزادي رسانه ها مي تواند زمينه ساز از بين بردن و حتي پيشگيري از بروز فساد باشد و لازمه آن اين است كه رسانه ها بتوانند بدون لكنت زبان فعاليت كنند.
وي با بیان اینکه بايد از كساني كه مفاسد اقتصادي را افشا مي كنند حمايت کرد، خاطرنشان كرد: در يكي از جلسات ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي اين موضوع را مطرح كردم كه لازم است سازوكاري فراهم شود كه مردم در زمان مراجعه به ادارات، اگر مديري مطالبه غيرقانوني از آنها داشت بتوانند اين موضوع را اطلاع رساني كنند.
دكتر جهانگيري افزود: به دليل آنكه دولت نقش پررنگي در اقتصاد كشور دارد، فساد زيادتر رخ می دهد و رابطه فساد اقتصادي و می توان گفت رابطه مستقيمی میان فساد و اقتصاد دولتی وجود دارد؛ هرچه نقش دولت در اقتصاد پررنگ تر باشد فساد نيز بيشتر خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور همچنين با تأكيد بر اصلاح ساختارها و حذف گلوگاه هاي فساد گفت: بايد همه زمينه ها و گلوگاه هاي شكل گيري فساد را حذف كنيم و نظارت جدي بر روندها داشته باشيم.
وي در ادامه با بیان اینکه اينكه بايد از محدوديت، تعطيلي و زيان ده شدن رسانه ها و مطبوعات نگران بود، گفت: هيچ فعاليت و بنگاه زيان دهی امكان ادامه حيات ندارد و همانطور كه نمي توان يك بنگاه اقتصادي زيان ده را تا ابد با پمپاژ پول حفظ كرد، امكان ادامه فعاليت مطبوعات زيان ده نيز ميسر نخواهد بود.بنابراین باید راهکارهایی پیدا کنیم تا مطبوعات از حالت زیان دهی خارج شوند.
دكتر جهانگيري با يادآوري اينكه امروز كشور در شرايط خاص اقتصادي قرار دارد گفت: گاهي القائاتي از خارج كشور در زیر سوال بردن توانمندي نظام و دولت در حل مشكلات مردم و جامعه صورت مي گيرد و تلاش مي شود جامعه باور کند که نظام ناكارآمد است و قادر نيست مسائل را حل و فصل كند؛ متاسفانه در كنار القائات خارجي عده اي از مخالفين دولت در داخل کشور نیز با انگیزه سیاسی تلاش مي كنند تا به اين روند دامن بزنند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: وقتي اين القائات و فضاي رسانه اي در جامعه پررنگ مي شود ممكن است مسئولين هم از سخن گفتن درباره توانمندي هاي كشور پرهیز کنند.
دكتر جهانگيري گفت: امروز در جمع اعضاي خانه مطبوعات و رسانه هاي كشور اعلام مي كنم كه كارنامه دولت جمهوري اسلامي ايران در دوره تدبير و اميد چه در مقايسه با دولت هاي قبل و چه در مقايسه با كشورهاي مشابه با سرافرازي و افتخار قابل دفاع است.
معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: در هر يك از بخش هاي اقتصادي كه دست بگذاريم كارنامه اين دوره با هيچ دوره اي قابل مقايسه نيست. در سال 84 كه دولت اصلاحات به پايان رسيد ميزان برداشت گاز ايران از پارس جنوبي با قطر برابر بود و در سال 92 كه دولت تدبير و اميد کار را تحويل گرفت، ميزان برداشت قطر از ميدان مشترك گازی دو برابر ایران بود و اين يعني چند ده ميليارد دلار از پول ملت ايران در جيب آنها رفته است.
وي با اشاره به اينكه امروز پس از گذشت شش سال از دولت تدبير و اميد ميزان برداشت ايران از قطر پيشي گرفته گفت: امروز به نقطه اي رسيده ايم كه برداشت ما از ميدان مشترك گازي با قطر 560 ميليون مترمكعب است كه اميدواريم اين رقم تا پايان سال به 600 ميليون مترمكعب برسد.
دكتر جهانگيري ادامه داد: در ميادين نفتي غرب كارون نيز كه عمدتاً با كشور عراق مشترك هستيم، ميزان برداشت ما در سال 92، 70 هزار بشكه در روز بود كه امروز به 350 هزار بشكه رسيده و در بخش صادرات گاز و ايجاد خط لوله نيز دستاوردهاي بزرگي حاصل شده است و اين در حاليست كه از 6 سال عمر دولت تدبير و اميد ، بيش از 4 سال را تحت تحريم بوده ايم و منابع خارجي براي كشور وجود نداشته و آنچه توانسته اين دستاوردها را حاصل كند تدبير، دانش و تجربه مديران كشور بوده است.
وي افزود: تعداد روستاهاي برخوردار از نعمت گاز از ابتداي انقلاب تا قبل از دولت تدبير و اميد 14 هزار روستا بود و امروز 30 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار هستند كه يعني در طول 6 سال دولت تدبير و اميد بيش از كل دوران پس از انقلاب اسلامي گازرساني به روستاها انجام شده است.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه در بخش آب و خاك نيز در سال هاي اخير اتفاقات بزرگ و نادري رخ داده است افزود: در يكي از جلسات در حضور مقام معظم رهبري، مجوزي از ايشان دريافت كرديم و 8 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي يك دوره 4 ساله برداشت شد تا سدها و تونل های انتقال آبی كه از ابتداي انقلاب شروع به احداث شده بود تكميل كنيم و برنامه هاي آبرساني را به مورد اجرا بگذاريم و اتفاقات بزرگي در طول اين مدت در بخش آب و خاك رخ داد كه در طول 40 سال گذشته كم سابقه است.
دكتر جهانگيري با اشاره به اينكه دوره دولت تدبير و اميد تنها دوره اي است كه توانستيم هواپيماي نو به ناوگان حمل و نقل هوايي كشور اضافه شد و در بخش خودكفايي، توليد و صادرات محصولات كشاورزي نيز دستاوردهاي مهمي به ثبت رسید، افزود: كارنامه اين دولت قابل دفاع، درخشان و افتخارآفرين است اما متاسفانه برخي القائات منفي و فضاي رسانه اي باعث شده كه روحيه مديران دولت به جايي برسد كه حتي نتوانند از عملكرد خود دفاع كنند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: دولت دست ياري به سوي رسانه ها و مطبوعات كشور دراز مي كند تا دستاوردها و عملكرد دولت را به اطلاع مردم و افكار عمومي برسانند.
دكتر جهانگيري افزود: آمريكا تصور مي كرد با جنگ رسانه اي و اقتصادي مي تواند كشور را در سال 97 زمين گير كند گفت: آنها تصور مي كردند كه جمهوري اسلامي نمي تواند جشن چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي را برگزار كند اما امروز همه شاخص هاي اقتصادي كشور رو به بهبود هستند البته می دانیم شرايط زندگي و معيشتي مردم سخت است كه بايد براي حل اين موضوع راهكارهايي پيدا كنيم.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه بايد از اقتصاد و مديريت كشور شجاعانه دفاع كنيم، اظهار داشت: اقتصاد كشور امروز قادر است شغل ايجاد كند، به سمت كنترل تورم حركت كند، سرمايه گذاري جذب كند و بورس نيز به عنوان يكي از شاخص هاي مهم اقتصاد روند مثبتي را در پيش دارد.
دكتر جهانگيري در ادامه با تأكيد بر اينكه بايد براي حل مسائل روزنامه نگاران و رفع دغدغه مطبوعات و رسانه هاي كشور راهكارهاي روشن تدوين كنيم ،گفت: بودجه دولت به دليل وابستگي به درآمدهاي نفتي با مشكل مواجه است با اين وجود دولت مصمم است براي جبران كسري بودجه به سمت منابع بانك مركزي نرود تا پايه پولي افزايش پيدا نكند.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: البته پرداخت حقوق كاركنان در اولويت برنامه هاي دولت است و ممكن است در شرايط سخت ناچار شويم تصميماتي اتخاذ كند اما همه تلاش اين است كه به سمت استقراض از بانك مركزي نرويم.
دكتر جهانگيري خطاب به جامعه مطبوعات و رسانه هاي كشور گفت: بايد صداي صنفي مطبوعات صدايي رسا باشد، به موافقت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ايجاد سازمان نظام رسانه اشاره و خاطرنشان كرد: وقتي اين موضوع مطرح شد برخي انجمن ها و تشكل ها مخالفت كردند به همين دليل اين كار متوقف شد چرا كه دولت مي خواهد اين اقدام با هدف خدمت به مطبوعات و رسانه هاي كشور باشد.
وی با اشاره به درخواست مدیران مسئول مطبوعات از دولت برای پرداخت ارز 4200 تومانی به منظور کاغذ مورد نیاز جراید،‌ گفت: دولت به این درخواست احترام گذاشت و همانند سایر کالاهای اساسی این ارز تامین شد اما شاهد هستیم که گاهی در همین روزنامه ها به دولت حمله می شود که چرا ارز 4200 تومانی که در برخی موارد زمینه ساز فساد شده حذف نمی شود. دولت نمی تواند نسبت به نیازهای اصلی مردم به کالاهای اساسی و دارو و نگرانی های آنها در این رابطه بی تفاوت باشد.
معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: انجمن ها و تشكل هاي مطبوعات و رسانه هاي كشور در اين زمينه با يكديگر به اتفاق نظر برسند تا دولت بتواند تصميمات لازم را اتخاذ كند.
در اين مراسم مصطفي كواكبيان رئيس هيئت مديره خانه مطبوعات و رسانه هاي كشور نيز با قدرداني از درايت معاون اول رئيس جمهور در حل مسئله تأمين كاغذ مطبوعات، گزارشي از تعداد دفاتر خانه مطبوعات در استان هاي مختلف و نحوه انتخاب اعضاء ارائه كرد و گفت: خوشبختانه زيرساخت هاي لازم براي خانه مطبوعات در كشور فراهم شده و اساسنامه دقيقي براي فعاليت آنها تدوين شده است.
معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در اين مراسم با تقدير از نقش دكتر جهانگيري در تأمين كاغذ مورد نياز مطبوعات گفت: تنها راه توسعه فعاليت مطبوعات و رسانه ها، ايجاد تشكل هاي رسانه اي است و دولت نيز حمايت هاي لازم را در اين زمينه انجام مي دهد.
انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما