plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
کد مطلب : ۱۲۶۳۰
در دیدار مدیران وزارت بهداشت و متخصصان بیماری کرونا

روحانی: مردم به طور دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را مراعات کنند

شمار تست های روزانه کرونا در کشور به 40 هزار مورد می رسد
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی خود را موظف به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا می دانند، درس بزرگی برای همه ما است که باید این مصوبات را به طور دقیق رعایت کنیم، گفت که از همه مردم می خواهم برای موفقیت روند مقابله خستگی ناپذیر مدافعان سلامت کشور، به طور دقیق دستورالعمل های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را مراعات کنند.
روحانی: مردم به طور دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را مراعات کنند
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در دیدار وزیر و معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روسای دانشگاه علوم پزشکی و متخصصان بیماری کرونا ، پس از مرور پرونده هشت ماهه کرونا گفت: مردم باید به بزرگان بخش پزشکی کشور اعتماد کنند و اکنون مهمترین مساله قانع کردن مردم از سوی پزشکان، متخصصان و اثرگذاران در جامعه است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تغییر سبک زندگی در روند مقابله با بیماری کرونا اظهارداشت: باید در قالبی حتی بدبینانه بنا را بر این بگذاریم که تا دو سال دیگر با این بیماری مواجه ایم و باید درکنار هر درمان و راه حل های دیگر، سبک زندگی خود را تغییر دهیم و بپذیریم که شرایط کنونی با شرایط پیش از دوران کرونا، کاملا متفاوت است.

دکتر روحانی ارائه خدمات الکترونیکی به مردم را ضروری خواند و تاکید کرد همه اداراتی که از زیرساخت لازم برای ارائه خدمات الکترونیکی برخوردارند نباید با هر عنوانی مردم را به ادارات بکشانند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اهمیت سخن گفتن با مردم با ادبیات واحد از سوی متخصصان امور پزشکی کشور گفت: در هر کاری اگر مردم با ما همراه نباشند موفق نخواهیم شد و در همین راستا باید بشارت و انذار کنار هم باشند و تکرار مداوم نکات منفی کم کم باعث می شود آن موضوع عادی شود و از سوی دیگر ضمن ارائه هشدارهای لازم و ضروری، نباید در جامعه ترس و واهمه ایجاد کنیم.

دکتر روحانی پیشگیری از بیماری را در روند مقابله با بیماری کرونا بسیار با اهمیت خواند و اظهارداشت: استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشت عمومی برای جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری و در مرحله بعدی، قطع زنجیره ابتلا به کرونا با شناسایی سریع بیماران ضروری است.

رئیس جمهور در همین ارتباط گسترش روند تست افراد مشکوک به بیماری و کوتاه کردن مرحله تشخیص را ضروری دانست و تاکید کرد: مردم بدانند  به رغم مشکلات اقتصادی و ارزی، اگر در روند مبارزه با کرونا  وزارت بهداشت نیازمند یاری دولت بود، با تمام توان در خدمت مردم خواهیم بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه کیت های مورد نیاز وزارت بهداشت خریداری خواهد شد و محدودیتی برای تامین نیازهای این وزارتخانه نداریم، گفت: وزارت بهداشت اکنون روزانه 25 هزار تست کرونا انجام می دهد و دولت مخارج 15 هزار تست دیگر را نیز تامین خواهد کرد که به این ترتیب میزان تست های روزانه کرونا در کشور به 40 هزار مورد خواهد رسید.

رئیس جمهور افزود: اگر وزارت بهداشت باید کیت‌های جدید تشخیص کرونا را خریداری کند، دولت کمک می کند و امروز به وزیر بهداشت گفتم که در مرحله نخست 20 میلیون کیت جدید را خریداری کنیم ولی هر مقداری که لازم است، خریداری خواهیم کرد.

دکتر روحانی با توجه به نقش مهم این تست ها در شناسایی افراد مبتلا و در نهایت شکستن زنجیره شیوع کرونا، گفت: آژیر خطر، شمار مرگ و میرها است و مردم از اعلام شمار روزانه مبتلایان با توجه به انجام گسترده این تست ها، نباید بترسند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تشدید نظارت ها و اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از نیروی انتظامی، بازرسان بخش های مختلف و از جمله وزارت بهداشت می خواهم بر اجرای دقیق موارد لازم و ضروری که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می شود ، نظارت کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: مردم باید احساس کنند که این مصوبات، قطعی و ضروری است و باید اجرا و عمل کنند و ضروری است که برای مردم توضیح داده شود چه تجمعات و شیوه زندگی باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرها شده است و در این راستا باید از تجربیات دیگر کشورها نیز بهره گرفت.

رئیس جمهور به موضوع اهمیت گسترش تجهیزات و تخت های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در این جلسه مطرح شد که تا پایان دولت رقمی حدود 11 هزار تخت آماده و تجهیز خواهد شد اما نکته مهم نیروی انسانی ما است که در این هشت ماه بار سنگینی را بردوش داشته اند و باید نیروهای ضروری در این بخش استخدام شده و معوقات کارکنان بخش درمانی پرداخت شود که این کار را ان‌شاء الله انجام می‌دهیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت هماهنگی ستادهای استانی و بویژه ستاد استان تهران اشاره کرد و گفت: همه ستادهای استانی، اختیاراتی در چارچوب مصوبات دارند که می توانند از آن اختیارات در موارد ضروری استفاده کنند اما اگر مورد جدیدی مد نظرشان است، آن را برای بحث در ستاد ملی کرونا به وزارت خانه منتقل کنند و اعلام این موارد قبل از بررسی در ستاد ملی مقابله با کرونا نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه مردم را سر در گم می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد که هر وقت لازم باشد که ستاد ملی جلسه بگذارد- حتی اگر در روز 3 الی 4 جلسه لازم باشد -  ما آماده ایم چرا که امروز اولویت نخست ما، حفظ جان و سلامت مردم است.

دکتر روحانی دو کار اصلی در روند مقابله با کرونا را آماده و همراه کردن مردم برای همکاری در روند مبارزه با کرونا و قطع زنجیره انتقال با شناسایی سریع بیماران برشمرد و گفت: این دو کار، کار اصلی ما است و در مرحله بعد نیز اگر کسی تخلف کرد، باید با آن در چارچوب مجازات هایی که مقرر شده،  برخورد کنیم.

رئیس جمهور گفت: اینکه به فردی می گوییم سر کار نرو، آیا این بدان معنا است که او واقعا در خانه می ماند و یا می گوید باید از این تعطیلات استفاده کرده و به همه کارهای گذشته که چند سال مانده بود، رسیدگی کنم! بنابر این نتیجه نهایی هر اعلامی باید مدنظر باشد. ستاد هم اگر موردی را بررسی می‌کند و می‌گوید این مورد، مفید نیست، به دلیل تجربیاتی است که انجام گرفته و هم‌افزایی افکار بخش‌های مختلف است که در کنار هم قرار می‌گیرد.

دکتر روحانی اظهارداشت: اولویت نخست دولت با همه امکاناتی که در اختیار دارد، سلامت مردم است و بخش درمان ما کار عظیم و بزرگی را تا امروز انجام داده است و این چیزی نیست که بشود کتمان کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از موارد  نیاز به پروتکل‌های جدید دارد و وزارت بهداشت باید به طور مرتب برای کارهای مختلف پروتکل تهیه کند، افزود: مثلاً برای مسافرت باید پروتکل کامل تهیه کنیم و از وقتی که فرد از خانه راه می‌افتد تا به خانه بازمی گردد، یک پروتکل تهیه و اعلام کنیم و آنجایی که برای اجرای دقیق این پروتکل لازم است، برخورد شود.

دکتر روحانی در زمینه مسأله واکسن نیز اظهارداشت: اگر واکسنی در دنیا تهیه و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، برای کشور تهیه می‌شود و در این زمینه هیچ محدودیت نداریم و این کار را ان‌شاء الله انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با همکاری، هم‌افزایی و در کنار هم قرار گرفتن  به خوبی می توانیم از این بیماری رهایی یابیم،  اطمینان داد که مراکز درمانی کشور و دولت همه توان خود را برای مقابله با بیماری کرونا بکار گرفته اند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خوشحالم که امروز در خدمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونین و روسای برخی از استان‌ها و مراکز تحقیقاتی هستم.

اولا ماه ربیع‌المولود را خدمت شما و همه مردم عزیزمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ ماه پرخیر و برکتی است و ان شاءالله امیدوارم معنویت این ماه، ما را برای موفقیتهای بیشتر در راه مبارزه با این ویروس یاری و کمک کند و ثانیا می‌خواهم به روان پاک همه شهدای جبهه مدافعان سلامت که کار بزرگی انجام دادند و جان عزیز خود را فدا کردند، درود بفرستم و همچنین برای کادر درمانی و مردمی که با این ویروس درگیر هستند، آرزوی سلامتی و شفا کنیم.

هدف من از این جلسه با عزیزان‌مان، تبادل نظر و مرور و ورق زدن پرونده‌ هشت ماهه مبارزه با کرونا بود. روزهای بسیار سختی در سراسر کشور و در استان‌های مختلف پیش روی عزیزان ما بود  و امروز هم با یک موج وسیع‌تری از این ویروس مواجه هستیم و باید با آن مقابله کنیم.

اما اینکه تا چه وقت گرفتار این ویروس هستیم، باید مبنا را بدبینانه بگذاریم یعنی مثلا بگوییم از الان تا یکسال دیگر هم  این مشکل پیش روی ما است و اگر زودتر توانستیم توفیق پیدا کنیم یا جهان توانست در برابر این ویروس موفق شود، واکسن موثری به وجود آمد و در اختیار قرار گرفت و یا یک درمان موثری در اختیار بشر قرار گرفت که آن هم شرایط دیگری است ولی فعلا مبنا را بر این بگذاریم که همچنان امسال و حتی شاید در سال آینده با این مشکل مواجه باشیم.

پس باید چه کار کنیم که به نظر من کار اصلی تغییر سبک زندگی است یعنی هر درمان و هر راه حل دیگر را که الان پیش روی خود بگذاریم که به جای خود ممکن است همه آن راه حل مفید و موثر باشد، اما اساس مساله تغییر سبک زندگی است یعنی همه باید باور کنیم شرایط سال 99 و احتمالا سال 1400 با شرایط سالهای پیش متفاوت است.

ما با یک شرایط جدیدی مواجه هستیم. بحث امروز نیست بعضی از مردم می‌گویند که این ماسک تا چند هفته دیگر، این فاصله‌گذاری تا چند روز دیگر و اینکه می‌گویید دستتان را مرتب با آب و صابون بشویید یعنی تا چند هفته دیگر این کار را انجام دهیم که ما باید مبنا را بر این بگذاریم که بدبینانه تا دو سال دیگر با این مشکل مواجه هستیم و باید خودمان را آماده کنیم.

دیگر اینکه اگر بخواهیم عروسی بگیریم، آن سبک قبلی را باید کنار بگذاریم و اگر با سبک قبل بخواهیم از عزیزان خود در یک مجلس شادمانی دعوت کنیم، شدنی نیست و باید این را بپذیریم و همه قبول کنیم که  این سبک عوض شده و خدای ناکرده اگر مصیبتی پیش آمد، شرایط عوض شده است و اگر ما یک مناسک مذهبی یا دینی داریم با قبل متفاوت است، دیگر نمی‌شود در یک سالن و کنار هم جمع شویم، نمی‌توانیم دیگر در آن سبک و سیاق قبلی در مسجد و حسینیه  جمع شویم و شرایط مسافرت و رفت و آمد با گذشته متفاوت است.

در زمینه دادن خدمات که در این جلسه تاکید شد، باید تا جایی که ممکن است این خدمات الکترونیکی به مردم ارائه شود. جزء‌ مصوبات ستاد ما است که اگر دستگاه دولتی خدمتی که می‌تواند از طریق الکترونیکی انجام دهد، طرف را بخواهد با تنبیه شدید مواجه می‌شود و این تنبیهات را مشخص کردیم که در برابر آن کارمند چه برخوردی می‌شود و حتی تا انفصال از خدمت هم برای چند ماه در نظر گرفتیم.

پس بنابراین شرایط امروز ما متفاوت و مختلف است و به نظر من مهم‌ترین مساله باتوجه به این شرایط این است که مردم را با کمک پزشکان، متخصصین و آنهایی که حرف آنها در جامعه امروز تاثیرگذار است، قانع کنیم و به هر حال کشوری هستیم که بحمدالله در بخش پزشکی، در بخش درمان، حتی در بخش دارو و  ساخت تجهیزات، کشوری قابل بیان و قابل ذکر هستیم که امروز مقالات تحقیقی ما در سطح دنیا منتشر می‌شود بنابراین با شرایطی که کشور دارد، مردم باید به بزرگان بخش پزشکی اعتماد کنند، آنچه می‌گویند به عنوان مرجع در این بحث مورد نظر قرار دهند.

اینکه می‌بینیم رهبری معظم انقلاب می فرمایند که اگر ستاد ملی کرونا یک مصوبه‌ای را اعلام می کند، من خودم را موظف می‌دانم که به آ‌ن مصوبات عمل کنم، این درس بزرگی برای همه ما است.

خیلی مهم بود به قبل برگردیم و به نقاط قوت خود نگاه کنیم که یکی از نقاط قوت ما این بود که دین و علم، تخصص و تدین و مناسک دینی و امور بهداشتی کنار هم قرار گرفت و از هم فاصله نگرفت. اگر خدای ناکرده در یک شرایطی قرار می‌گرفتیم، اگر مراجع بزرگ ما کمک نمی‌کردند و اگر رهبری کمک نمی‌کردند، خیلی مشکل پیدا می‌کردیم و به هر حال همه یکصدا در این کشور حرف زدند. این خود مساله مهمی است.

من خواهش می‌کنم با ادبیات واحد با مردم صحبت کنیم الان می‌بینیم متخصصین و بزرگان پزشکی ما گاهی با لحن واحد صحبت نمی‌کنند و لحن‌ها گاهی متفاوت است و این لحن‌ها را به هم نزدیک کنیم و ضمن هشدار به مردم و ضمن بیان عواقب، در عین حال ترس و واهمه ایجاد نکنیم و باید هر دوی اینها در کنار هم باشد نه اینکه مردم را بترسانیم و یا زیاد تحذیر کنیم و این بشارت و انذار باید در کنار هم باشد و

 یک خبر خوش بدهیم و در کنار آن یک خبر ناخوش هم برای مردم بیان کنیم.

 تکرار مداوم یک نکته‌ای که این خطر است و حواس شما باشد، کم کم عادی می‌شود یعنی همان بیان خطر باید به موقع و به اندازه و با فاصله معین و با زبانهای مختلف باشد و با ادبیات مختلفی که از یک منشاء واحد سرچشمه می‌گیرد ولی با تعبیرات مختلف برای مردم بیان کنیم.

خیلی مهم است که مردم ما قانع شوند. بدانید اگر در هر کاری مردم با ما همراه نباشند، موفق نمی‌شویم و اگر جریمه هم بگذاریم، در هر کاری کنیم مردم باید ما را یاری و کمک کنند و اگر هم جریمه می‌گذاریم مردم باید بدانند برای کمک به آنها است. اگر 10درصد تا 15 درصد در جامعه ما توجه ندارند، این جریمه‌ها برای آن است که ‌آنها توجه پیدا کنند و نه اینکه بخواهیم کیسه‌ای از پول جریمه کردن مردم دوخته باشیم و اصلا این مطرح نیست.

 واقعا می‌خواهیم همه مردم توجه کنند  وهمه را باید قانع کنیم و همه بپذیرند که شرایط امروز کشور ما با دیروز متفاوت است و این شرایط ممکن است ماهها پیش روی ما باشد و باید توجه کنیم.

مساله دوم پیشگیری است. همین که در این جلسه تاکید شد همه باید از ماسک استفاده کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت عمومی را مراعات کنند، حتی یکی از عزیزانی که صحبت کرد گفت نوع تغذیه و نحوه تغذیه، روحیه و ورزش می‌تواند تاثیرگذار باشد و همه چیزهایی که می‌تواند برای پیشگیری موثر باشد که طرف مبتلا نشود. اولین قدم است یعنی همه تلاش ما باید این باشد که کسی مبتلا نشود.

حال اگر مبتلا شد همه تلاش ما باید این باشد که به بستری شدن در بیمارستان نینجامد و این برای ما خیلی مهم است و این تعبیر ممکن است تعبیر تندی باشد که خودِ بیمارستان می‌تواند عاملی برای این باشد که طرف را گرفتار کند و به هر حال حتی‌الامکان باید از محیط بیمارستان که عده زیادی آنجا هستند و بیمار هست، پرهیز کنیم و در این محیط وارد نشویم که خیلی مهم است.

حالا چه کار باید بکنیم؟ باید این زنجیره را متوقف کنیم و زنجیره به این معنا است که اگر متوجه شدیم فردی مبتلا هست، اطمینان این است که تست بدهد و وقتی با تست مطمئن شدیم که شخص به این ویروس گرفتار شده باید بلافاصله افرادی که با او در تماس نزدیک هستند را جمع کنیم یعنی باید این حلقه را شامل خانواده، دوست نزدیک  افرادی که با او تماس نزدیک داشتند را بیاوریم که البته به این معنا است که یک نفر که مشخص می‌شود، قطعا بیمار است باید به دنبال او برویم و 20 یا 30 نفر را دعوت و احضار کنیم که ممکن است با علائم ظاهری متوجه شویم آنها هم گرفتار هستند و یا آنها هم تست بدهند پس لازمه این است که تست را گسترش دهیم.

برای اینکه تست را گسترش دهیم باید هم کیت‌های ما آماده باشد هم پروسه‌هایی که در اینکه کیت به تشخیص می‌رسیم و پروسه‌ها  صنعتی و نه دستی باشد و الان به گونه‌ای است که مورد به مورد شخص باید تست کند اما در امکاناتی الان ممکن است در اختیار باشد که 100 یا 200 تست با هم انجام بگیرد و امکاناتی مورد نیاز در بخش تست و آزمایشگاه را تکمیل کنیم و حتی تست‌های جدید که آقای دکتر نمکی هم مطرح کردند و ما هم موافقت کردیم برای اینکه کیت‌های مورد نیاز را خریداری کنیم و بیاوریم که 20 یا 30 میلیون و هر مقداری که نیاز هست.

هیچ محدودیتی‌ برای وزارت بهداشت نداریم و اگر وزارت بهداشت اعلام کرد که باید کیت‌های جدید خریداری کنیم تا 20 میلیون، 30 میلیون و 40 میلیون که وزیر بهداشت گفت 30 میلیون و من گفتم اول 20 میلیون را خریداری کنیم ولی هر مقداری که لازم است، خریداری می‌کنیم.

مردم عزیز ما بدانند مشکلات اقتصادی و ارزی ما به این معنا نیست که اگر در موردی ضرورت بود و وزیر محترم بهداشت برای مساله واکسن نیازمند بود و گفت یک مقدار پول باید بدهیم که ممکن است این پول از دست ما برود و به واکسن هم نرسیم اما ما قبول کردیم و اگر شما می‌گویید ما این پول را پرداخت می‌کنیم.

درست است در شرایط بسیار سخت اقتصادی هستیم اما موارد ضروری و لازم برای مبارزه با این ویروس با همه توان در خدمت مردم خواهیم بود. بنابراین ممکن است کیت‌های ما تغییر کند و کیت‌های جدید در اختیار قرار دهیم.

اگر یک نفر مبتلا بود و دنبال درمان این یک نفر رفتیم و آن حلقه اطراف او را رها کردیم، این می‌شود که نفر دوم و سوم و دهمی که باید ببینیم و به او بگوییم که برود در خانه یا در هر کجا قرنطینه شود، او می‌ماند و 10 روز تا20 روز بعد خودش گرفتار می‌آید و دورانی که بخشی از بیماری را گذرانده است را ناچار می‌شویم که بستری کنیم و در بستری هم همین مسائل هست و اینطور نیست که هر کس بستری شود، نجات پیدا کند و به هر حال مشکلاتی در بیمارستان است.

من این را منظم و مرتب و تا به حال تا 20 بار در ستاد گفتم و مخصوصا در جلسه‌ای که پنجشنبه‌ها داریم و در میان روسای کمیته‌ها مطرح کردم که این مساله به عنوان اهمیت اول باید مطرح شود یعنی هر فرد که مبتلا بود بلافاصله خانواده، دوستان نزدیک او و آنهایی که با آن فرد در روزهای اخیر در تماس بودند را فراخوانیم و آنهایی که مورد نیاز است بلافاصله قرنطینه شوند.

ما مجازات‌‌های سختی گذاشتیم برای کسی که به او گفته می‌شود باید قرنطینه شود و قرنطینه را بشکند و از خانه خارج شود که وزارت بهداشت و درمان به ما گفت، امکانات لازم از لحاظ فضای مجازی و سایبری در اختیار داریم که شخص را کنترل کنیم و ما هم مجازاتی گذاشتیم یعنی مجازات برای هر دفعه که فردی که باید در قرنطینه باشد، هست و اگر مراعات نکند و از خانه خارج شود، 200هزار تومان برای هر بار که این قرنطینه را بشکند، جریمه می‌شود  منتها این مقرراتی که وضع می‌شود، هم باید اجرایی و عملیاتی شود و هم باید دنبال کنیم والا اگر روی کاغذ بماند، پیش نمی‌رویم و به نتیجه نمی‌رسیم پس این اولین قدمی است که باید برداریم به تعبیر دیگر بیمارها به بیمارستان نرسند و افرادی که مبتلا هستند سریعاً و در مراحل اولیه بتوانیم تشخیص دهیم و درمان‌ها به صورت سرپایی باشد که اگر در این مرحله موفق بودیم، این می‌شود که مبتلا اضافه می‌شود و تشخیص ما بالا می‌رود که ممکن است در روز به جای 4 هزار تا 10 الی 15 هزار تشخیص دهیم که اشکال ندارد ولی از آن طرف مرگ و میر و فوتی کم می‌شود و آن فاصله‌ای که می‌گوییم بین 2 خط، یعنی خطی که نشان می‌دهد ابتلا چه مقدار است و خطی که فوتی را نشان می‌دهد، بیشتر می‌شود و این به معنای موفقیت کشور ما است.

بنابراین مردم ما نباید بترسند از اینکه امروز تعداد مبتلایان به جای 4 هزار به 8 هزار رسید و  این مشکل و مهم نیست ولی از آن طرف مهم است که اگر فوتی ما 200 نفر است به 250 و 300 نفر برسد که این به معنای آژیر خطر برای همه ما است.

همه باید برای حل و فصل مسأله به میدان بیاییم. در اینجا و در همین جلسه عرض کردم و قبلاً در ستاد ملی عرض کردم که برای این کار تست روزانه ای که وزارت بهداشت می‌گوید 25 هزار تست انجام می‌دهد؛ یعنی همان تست PCR که گفتیم 10 هزار تست دیگر اضافه کند و همین‌جا اعلام می‌کنم به جای 10 هزار، 15 هزار اضافه شود یعنی به جای 25 هزار، 40 هزار در روز تست انجام شود و متعهد هستیم منابع‌ این 15 هزار را تأمین کنیم برای اینکه یکی از راه‌های اساسی ما این است که سریع‌تر به تشخیص برسیم و سریع‌تر طرف را ایزوله و قرنطینه و نیاز به بیمارستان را کم کنیم برای اینکه ان‌شاء الله بتوانیم با مرگ و میر فاصله بگیریم.

مسأله دیگری که مهم است و دوستان تأکید کردند، اینکه مواردی را که به عنوان موارد لازم و ضروری اعلام می‌کنیم را دنبال کنیم و من در اینجا از نیروی انتظامی، مأمورینی که وظیفه بازرسی را در بخش‌های مختلف به عهده دارند و خود وزارت بهداشت و درمان که بخشی از نظارت‌ها را انجام می‌دهد می‌خواهم که همه پای کار بیایند.

مردم باید احساس کنند که این مصوبات قطعی و ضروری است و باید اجرا و عمل کنند و خواهش می‌کنم هر موردی و هر کاری در جامعه انجام می‌گیرد که منجر به ابتلاء بیشتر می‌شود، برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که چرا ابتلا بالا رفت و به چه دلیلی بود. چه تجمعات و چه شیوه زندگی باعث شد و در مراکز تجاری، ادارات و مراکز خدمات‌دهی چه مشکلی بوده است و این برای مردم تبیین و بیان ‌شود و در این زمینه با ما همکاری می کنند و می‌توانیم این کار را پیش ببریم.

در این جلسه مطرح شد که باید از تجربه کشورها به خوبی استفاده کنیم و ممکن است برخی کشورها از ما عقب یا جلو باشند و بعضی‌ها تجربه بهتری داشته باشند. خواهش می‌کنم از تجربه همه کشورها و بخش تحقیقات استفاده و بهره‌برداری کنند که چرا آنها توانستند سریع‌تر جلوی ابتلا را بگیرند.

مراعات و سبک زندگی مردم و یا مقررات سخت بود که عامل آن را به دست بیاوریم و از آنهایی که این تجربه را دارند، استفاده کنیم و قدم‌های بهتری برداریم.

برای اینکه تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی اضافه شود، در این جلسه مطرح شد که تا پایان دولت چیزی حدود 11 هزار تخت را آماده و تجهیز کنیم و ان‌شاء الله تامین منابع مورد نیاز را دنبال می‌کنیم برای اینکه تخت‌ها و تجهیزات تأمین شود و مسأله مهم نیروی انسانی ما است که نیروی انسانی ما بار سنگینی بر دوش‌ دارد و آن نیرویی که ضرورت ما است، باید استخدام شود و باید این کار را انجام دهیم، باید معوقاتی که وجود دارد را تأمین کنیم و انجام دهیم و این کار را ان‌شاء الله انجام می‌دهیم.

خواهش می‌کنم از ستادهای استانی که همه پرتلاش‌اند و کار می‌کنند البته ستاد تهران بار سنگین‌تری بر دوش‌اش است که وقتی می‌گوییم تهران یعنی 5 الی 8 استان که اسم آن یک استان است ولی جمعیت بسیار عظیم و کثیری دارد و جمعیت استان تهران ممکن است برابر 15 استان بشود و برخی استان‌ها جمعیت‌اش کم است که به هر حال جای بزرگی است و بار مسئولیت سنگین است.

 همه ستادهای استانی اختیاراتی در حد مصوب دارند که به آنها محول شده است و اگر می‌توانند و ضروری می‌دانند از آن اختیارات استفاده کنند و اشکالی ندارد و اگر مورد جدیدی مورد نظرشان است، خواهش می‌کنم مورد جدید را منتقل کنند که به وزارتخانه بیاید و در ستاد بحث شود.

اعلام قبل از اینکه ما بررسی کنیم، مشکل را حل نمی‌کند و مردم را سر در گم می‌کند و می‌گوییم این کار لازم است ولی گفتیم و هنوز ستاد تصویب نکرده است، خوب مردم می‌گویند این ستاد کجاست که ستاد ما ساعت ندارد و درست است هر هفته یک جلسه رسمی می‌گذاریم، ولی هر وقت لازم باشد، آماده‌ایم. شب، روز، صبح است. در روز اگر 3 بار هم لازم باشد جلسه بگذاریم، انجام می دهیم چون اولویت یک ما امروز جان و سلامت مردم است.

بنابراین ستاد در خدمت است. حالا ممکن است کسی و استانی برای کشور و عموم پیشنهاد داشته باشد که اشکال ندارد پیشنهاد مطرح شود و بررسی کنیم و بعضی از موارد ممکن است به ظاهر مد نظر قرار بگیرد که این کار را بکنیم، خیلی تأثیرگذار است ولی در مقام عمل معلوم نیست آنچنان تأثیرگذار باشد. آن امری که در مقام عمل تأثیرگذار اصلی است، فرهنگ جامعه و مردم است که باید برای همکاری آماده کنیم. دومین آن زنجیره که فوری محاصره کنیم، تشخیص دهیم و قطع کنیم.

این دو کار اصلی ما است و بعد هم اگر کسی تخلف کرد با مجازات‌هایی که مقرر شده است، برخورد کنیم که اگر اینها را در کنار هم قرار دهیم. مسأله اصلی و اساسی ما است. ضمن اینکه ما در بسیاری از امور، مثلاً در امر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، که همیشه مطرح بود که اگر دانشگاه‌ها و مدارس را تعطیل کنیم، درست می‌شود، اینها را در اختیار ستادهای استانی گذاشتیم و ستادهای استانی اگر جایی لازم می‌داند که دانشگاه و مدرسه به صورت مجازی باشد و از سامانه‌ها و تلویزیون استفاده شود و غیرحضوری باشد، می‌توانند این کار را انجام دهند و اعلام کنند و مشکلی نداریم که اینها در اختیار ستادهای استانی است و اصلاً مشکلی نیست.

اما در عین حال مسأله اصلی این است که خوب حالا اگر اینجا را تعطیل کردیم، کجا می‌روند. کسی که باید سر کار بیاید و می‌گوییم تعطیل، این فرد چیکار می‌کند و به جای اینکه صبح به سر کار برود و برگردد، 80 دفعه  از این کوچه به آن کوچه و از این خانه این به آن خانه می‌رود که باید نتیجه نهایی را مد نظر قرار دهیم که اگر موردی را تعطیل کردیم، آثارش همانی است که مد نظر شما است، یعنی کم می‌کند که اگر اینجور است این کار را انجام دهیم و هیچ اشکالی ندارد.

اینکه تعطیل می‌کنیم تا طرف در خانه بماند را چه جوری تضمین کنیم. بگوییم سر کار نرو، به این معنی است که در خانه است و از خانه خارج نمی‌شود و یا همه کارهای گذشته که چند سال مانده بود را در این ایام تعطیلات انجام می دهد.

پس نتیجه نهایی باید مدنظر باشد. ستاد هم اگر موردی بررسی می‌کند و می‌گوید این مورد مفید نیست به دلیل تجربیاتی است که انجام گرفته و هم‌افزایی افکار بخش‌های مختلف است که در کنار هم قرار می‌گیرد.

بعضی چیزها ممکن است در ذهن ما چیز خوبی باشد ولی اجرایی و عملیاتی نباشد، بخش‌های دیگر باید به ما بگویند که آیا این پیشنهاد اجرایی و عملیاتی است و ما را به نتیجه می‌رساند یا نمی‌رساند.

خدمت عزیزان عرض می‌کنم که اولویت اول دولت با همه امکاناتی که در اختیار دارد، سلامت مردم است و این به عنوان اولویت اصلی همه ما است و هر توان و امکانی که در اختیار داشته باشیم در خدمت مردم است و بخش درمان ما که کار عظیم و بزرگی را تا امروز انجام داده است و همه ما احساس می‌کنیم که بار بسیار سخت و سنگینی بر دوش دارند و این چیزی نیست که بشود کتمان کرد.

همه مردم ما قدرشناس هستند و قدردانی می‌کنند و همه ما قدردانی می‌کنیم از همه عزیزان در سراسر کشور بخاطر تلاش‌های عظیم و بزرگی که تاکنون انجام دادند و خواهش می‌کنم برخی از موارد که  نیاز به پروتکل‌های جدید و وزارت بهداشت و درمان مرتب برای کارهای مختلف پروتکل تهیه ‌کند مثلاً برای مسافرت باید پروتکل کامل تهیه کنیم که هر کس سفر می‌رود باید چه کار کند، از وقتی که از خانه راه می‌افتد تا به خانه می‌آید یک پروتکل تهیه و اعلام کنیم و آنجایی که لازم است برخورد شود برای اینکه این پروتکل دقیق اجرا و پیاده شود حتی برای بیمارستان‌ها که فردی ممکن است نیازمند به یک خدمت پزشکی غیربحث کرونا باشد و می‌خواهد به بیمارستان برود که کجا و با چه شرایطی مراجعه کند.

یک وقتی یکی از جاهایی که در آمار و ارقام خیلی مراعات پروتکل نمی‌شد، مطب برخی از پزشکان بود که الحمدالله مثل اینکه از آمار قبلی بهتر شده است. این پروتکل باید برای مطب پزشکان، بیمارستان و همه بخش‌ها باشد و برای همه بخش‌ها پروتکل‌ تهیه کنیم و این پروتکل بهداشتی را اجرا، عمل و دنبال کنیم و در اینجا تأکید می‌کنم که با همه توان برای مواردی که وزارت بهداشت و درمان برای کنترل این بیماری ضروری می‌داند، ما در خدمت هستیم که طرح‌ها و برنامه‌های دیگر در هفته به طور منظم تقریباً 2 جلسه به طور منظم داریم در جلسات دیگر هم است و بخشی از بحث در دولت همین موضوع بهداشت و درمان و سلامت مردم است و امیدوارم در کنار هم بتوانیم از این موج عبور کنیم و شرایط راحت‌تر و بهتری برای مردم داشته باشیم.

در زمینه مسأله واکسن همه تلاش این است که اگر واکسنی در دنیا تهیه شد و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت و هر کشوری ممکن است ادعا کند که به واکسن رسیدم که این برای ما کافی نیست و باید این واکسن مورد تأیید باشد و اگر مورد تأیید بود این واکسن برای کشور تهیه می‌شود و در این زمینه هیچ محدودیت نداریم و این کار را ان‌شاء الله انجام خواهیم داد.

خواهش می‌کنم از مردم، اولاً مطمئن باشند یعنی کسی طوری سخن نگوید که مردم احساس کنند که وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان و پرستاران، خدای ناکرده از صد در صد و از همه توان‌شان برای مقابله استفاده نمی‌کنند یا دولت از همه توانش برای مقابله استفاده نمی‌کند و مردم مطمئن باشند.

ثانیاً همه مردم یاری و همکاری کنند که بدون یاری، همکاری و هم‌افزایی و در کنار هم قرار گرفتن نمی‌توانیم از این موج به خوبی عبور کنیم.

ان‌شاء الله با یاری و کمک همدیگر بتوانیم از این مرحله هم عبور کنیم و ما در خدمت شما هستیم و بار دیگر از همه پزشکان، پرستاران، بهورزان، آزمایشگاه‌ها، متخصصین، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم در این کار بسیار بزرگی که امروز مدافعین سلامت ما انجام می‌دهند هم پیش خداوند مأجور باشند و هم مسلماً پیش مردم عزیز ما مورد توجه هستند و همه مردم سپاسگزار و متشکر از کادر درمان در سراسر کشور هستند و ما هم در خدمت خواهیم بود و ان‌شاء الله با موفقیت.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما