plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
کد مطلب : ۵۰۰۷
اولین واکنش ها به اقدام نظامی ترکیه

محکومیت جهانی تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه

مصر خواستار نشست فوق العاده اتحادیه عرب شد
بسیاری از کشورها از جمله از مصر، عربستان، لبنان، امارات و بحرین، اتحادیه عرب،اتحادیه اروپا، سازمان ملل حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه تجاوز به یک کشور مستقل دانستند و آنرا رسما محکوم کردند. آمریکا، روسیه، ایران و عراق نیز اعلام کردند اقدام نظامی ترکیه بر خلاف مقررات سازمان ملل است و از ترکیه خواستند به عملیات خود برای حفظ جان مردم پایان دهد. شورای امنیت پنجشنبه نشست فوق العاده برگزار می کند.
محکومیت جهانی تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه
به گزارش ایصال نیوز، پس از مصر، عربستان، لبنان، امارات و بحرین نیز حمله نظامی روز چهارشنبه ترکیه علیه کردهای سوریه را محکوم کردند. به گزارش روسیا الیوم، دولت عربستان در بیانیه‌ای تجاوز ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرد و آن را نقض آشکار یکپارچگی، استقلال و حاکمیت سوریه دانست. وزارت خارجه عربستان امروز در پی تهاجم ارتش ترکیه و نیروهای وابسته به آن به شمال سوریه، این حمله را محکوم کرد.
وزارت خارجه لبنان نیز عملیات نظامی ترکیه را اشغالگری خاک سوریه دانست و گفت، این حمله ملت سوریه را در معرض قتل و آوارگی قرار می‌دهد. این وزارتخانه از آنکارا خواست در تصمیم خود بازنگری کند و با کشورهای ذی‌ربط برای بازگرداندن ثبات همکاری کند. امارات و بحرین نیز این حمله را محکوم کردند.
مصر از اتحادیه عرب خواست تا نشست فوق العاده‌ای را برای بررسی این تحولات و راه‌های تلاش برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه برگزار کند.
از سوی دیگر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز قویا حمله ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرد و گفت: این حمله موجب تشدید ناامنی و بی‌ثبات‌سازی منطقه و بازگشت داعش می‌شود.وی در بیانیه‌ای گفت، حمله ترکیه موجب وقوع بحران انسانی جدیدی می‌شود.
جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا نیز ضمن محکوم کردن این حمله تاکید کرد، اقدام ترکیه ثبات منطقه را تهدید و به غیر نظامیان آسیب وارد می‌کند.
وزیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا گفت، فرانسه، انگلیس و آلمان از شورای امنیت خواسته‌اند تا برای بررسی حمله ترکیه در سوریه تشکیل جلسه دهد.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی نیز ترکیه را به خویشتن‌داری و توقف عملیات نظامی خود در سوریه فراخواند.
همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار احترام به تمامیت ارضی سوریه شد و گفت که بحران این کشور باید از راه دیلپماتیک حل شود.
سازمان جهانی «صلیب سرخ» نیز درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی کرد.
در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا درباره آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه بیانیه صادر کرده و گفته است که «آمریکا این حمله را تایید نمی‌کند». به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، ترکیه متعهد به حفاظت از غیرنظامیان و اقلیت‌های مذهبی شامل مسیحیان شده و همچنین اطمینان داده که هیچ بحران انسانی در نتیجه عملیاتش در شمال سوریه ایجاد نمی‌شود و واشنگتن پیگیر اجرای این تعهد توسط ترکیه خواهد بود.
وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد روسیه نگرانی های ترکیه را درک می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز سفر خود به ترکیه را در اعتراض به تهاجم نظامی ترکیه به سوریه، لغو کرد. ایران این اقدام نظامی ترکیه را اقدامی نادرست خواند.
نخست وزیر عراق از ترکیه خواست به مقررات سازمان ملل احترام گذاشته و از کشتار غیر نظامیان پرهیز کند.
گفتنی است «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه (۱۷ شهریور) از آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه خبر داد. اردوغان در صفحه رسمی توئیتر خود اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرده و ادعا کرد: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد(معارضان سوریه)، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی خود است».
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما