plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۴۵۱۹

تلاش آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران در سازمان ملل

ائتلاف علیه ایران در مجمع عمومی و طرح پرونده ایران در شورای امنیت، هدف آمریکاست
امریکا قصد دارد در جریان نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل، به بهانه واهی دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان، ائتلاف وسیعی علیه ایران تشکیل دهد در حالی که حتی برخی از متحدان امریکا نیز به صحت اطلاعات امریکا درباره دخالت ایران در حملات به تاسیسات نفتی آرامکو که از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده، شک دارند.
تلاش آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران در سازمان ملل
به گزارش ایصال نیوز، دولت امریکا قصد دارد در چند روز آینده و در جریان نشست یک هفته ای سران مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با دستاویز دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی، ائتلاف وسیعی با هدف اتحاذ تدابیری علیه ایران تشکیل دهد. به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به منابع خود در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرده است.
به گفته این منابع، ترامپ (از ترس واکنش همه جانبه ایران)مخالف استقاده مستقیم از نیروی نظامی آمریکا علیه ایران بوده و ترجیح می دهد به جای این کار در صورت اجرای عملیاتی علیه ایران توسط عربستان، از ریاض حمایت کند. برخی از متحدان امریکا به درستی اطلاعات امریکا درباره دست داشتن ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده مطرح شده، شک دارند.
به نوشته وال استریت ژورنال، هماهنگ کردن پاسخ گسترده بین المللی از طریق سازمان ملل در جریان نشست مجمع عمومی در هفته آینده ، اولویت دارترین گزینه اقدامات دولت ترامپ علیه ایران محسوب می شود.
منابع روزنامه امریکایی اضافه می کنند این امر تا حدی از توجه به وضع اقتصاد امریکا ناشی شده که می تواند در شانس ترامپ برای انتخاب دوباره به سمت ریاست جمهوری در انتخابات سال 2020 تاثیر بگذارد و به این دلیل رئیس جمهور امریکا ترجیح می دهد درگیری نظامی رخ ندهد.
ترامپ در گفتگوی دیروز خود با خبرنگاران در سن دیگو اعلام کرد آمریکا از جنگ با ایران سخن نمی گوید و قول داد واشنگتن به جای آن "طی 48 ساعت آینده تحریم های بسیار بزرگی را علیه تهران اعمال کند".
هفته پیش، 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثی های یمن برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود.
وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را اکیدا رد کرده اند.
براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است،
گفتنی است همزمان با افزایش تحریم و فشار حداکثری، در روزهای اخیر با تبلیغات رسانه ای وسیع آمریکا و انگلیس و ائتلاف عربستان و پس از اعزام گروه تحقیق سازمان ملل به عربستان، آمریکا می کوشد اجماع جهانی علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و طرح پرونده ایران در شورای امنیت را تحقق بخشد.   
انتهای پیام/*
۲
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما