plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۱

آخرین واکنش ها به حملات و انفجارات آرامکو عربستان

یک رسانه آمریکایی از بروز اختلاف در تیم شورای امنیت ملی آمریکا درباره نحوه پاسخ به عاملان حملات تاسیسات نفت آرامکو عربستان خبر داده است. یک مقام آمریکایی نیز چهارشنبه گفت: واشنگتن معتقد است که بعد از جمع‌آوری اطلاعات، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این پرونده مشارکت کند. وزیر خارجه ایران در توئیتی نوشت: «مقصر قلمداد کردن ایران چیزی را عوض نمی‌کند. پایان دادن به جنگ یمن، تنها راه‌حل برای همه است.»
آخرین واکنش ها به حملات و انفجارات آرامکو عربستان
به گزارش ایصال نیوز، با اینکه مسئولیت حمله پهپادی روز شنبه گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را ارتش و حوثی‌های یمن رسما به عهده گرفته‌اند؛ روز به روز بر تعداد مقامات آمریکایی و اروپائی که انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته و این کشور را عامل اصلی معرفی می‌کنند؛ افزوده می‌شود.
از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گرفته تا ریک پری وزیر انرژی این کشور و البته خود ترامپ که چند روزی است پی در پی توئیت‌های ضد و نقیض می‌زند، و همگی ایران را مظنون شماره یک جلوه می‌دهند.
*- دونالد ترامپ بعد از آنکه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مستقیماً ایران را به نقش‌آفرینی در حمله به آرامکو متهم کرد در توئیتی نوشته بود آمریکا «آماده شلیک» برای پاسخ دادن به عاملان این حمله است.
اگرچه عده‌ای این توئیت ترامپ را به احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران تعبیر کردند، اما یک مقام ارشد آمریکایی روز بعد، با ارائه توضیحاتی از تهدید نظامی ایران عقب‌نشینی کرد.
*- یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه از بروز اختلاف در تیم شورای امنیت ملی آمریکا درباره نحوه پاسخ به حملات انجام‌شده علیه تأسیسات نفت عربستان سعودی خبر داده است.
فارن‌پالیسی نوشته، همین ارزیابی‌ها شکاف‌های میان تیم امنیت ملی ترامپ را یک هفته بعد از اخراج «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نمایان‌تر کرده است.
*- «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که ترامپ هنوز درخواستی برای اقدام نظامی مطرح نکرده است. وی گفت: «رئیس‌جمهور به صراحت گفته به دنبال آغاز جنگ نیست.»
*- ترامپ خودش هم به شخصه درباره نحوه واکنش به موضوع مردد به نظر می‌رسد. او روز دوشنبه با چرخشی آشکار نسبت به توئیت یک روز قبل‌تر خود از مقصر کردن تهران بابت حمله به تأسیسات نفت سعودی خودداری کرد.
*- الجزیره اعلام کرد مایک پمپئو روز چهارشنبه در ریاض با مقامات عربستان رایزنی می کند.
*- مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور در حال ارزیابی و شناسایی عاملان حملات به آرامکو است و آمریکا در دفاع از منافع خود و همپیمانانش کاملا آماده است.
*- سی ان ان سه شنبه گفت یک مقام ناشناس آمریکایی اعلام کرد حملات به تاسیسات آرامکو عربستان از یک پایگاه نظامی در جنوب ایران نزدیک مرز عراق و با استفاده از 20 فروند پهپاد و موشک کروز صورت گرفته است  
*- نخست‌وزیر استرالیا بامداد چهارشنبه خواستار اجتناب از هر گونه درگیری نظامی با ایران به بهانه حمله به آرامکو شد. «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا همچنین فضاسازی‌ها در خصوص احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران به بهانه حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرد.
*- رویترز روز چهارشنبه گزارش داد:«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی گفت‌وگو کرد. جانسون در این گفت‌وگوی تلفنی به محمد بن سلمان خواستار "پاسخ همگانی و یکپارچه" به عاملان حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی شد. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: «بوریس جانسون تأسف خود را بابت این حملات ابراز کرد و گفت که انگلیس در کنار عربستان سعودی ایستاده و به امنیت این کشور متعهد است.»
*- جانسون پیش از این نیز تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برقرار کرد که طی آن تلاش در چارچوب «واکنش جمعی» به حملات علیه آرامکو را مورد تاکید قرار داد.
*- یک مقام وزارت دفاع آمریکا سه شنبه اعلام کرد گزارش تحقیقات کارشناسان این وزراتخانه درباره حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربیستان رسما ظرف ۴۸ ساعت آینده منتشر خواهد شد. این مقام آمریکایی که بلومبرگ به نامش اشاره‌ نکرده، گفته است کارشناسان آمریکایی در حال بررسی شواهد موجود در تأسیسات هدف قرار گرفته و همچنین بازبینی اطلاعات راداری منطقه هستند تا بتوانند مبدأ دقیق حمله به این تأسیسات را پیدا کنند.
*- به گزارش روز چهارشنبه اسکای نیوز،یک مقام مسؤول در وزارت دفاع عربستان اعلام کرد، این کشور به ائتلاف تحت رهبری آمریکا که به بهانه «تأمین امنیت تردد دریایی» تشکیل شده، می‌پیوندد.
وزارت دفاع عربستان اعلام کرد تا عصر چهارشنبه گزارش چگونگی هدف قرار گرفتن تروریستی تاسیسات نفتی آرامکو و معرفی عاملان آن رسما اعلام خواهد شد.
*- فرانسه نیز بامداد چهار شنبه اعلام کرد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ارتباطی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو گفت وگو کرد. رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرد فرانسه در کنار عربستان خواهد بود.
*- «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه در توئیتی نوشت: «آمریکا اگر فکر می‌کند قربانیان یمنی 4.5 سال بدترین جنایات جنگی، هرکاری از دستشان برمی‌آید برای پاسخ‌گویی به کار نمی‌بندند؛ در شرایط انکار به‌سر می‌برد. شاید آمریکا خجالت‌زده از آن است که صدها میلیارد دلار سلاح‌هایی که به عربستان سعودی فروخته، نتوانستند آتش یمنی‌ها را رهگیری کنند. اما مقصر قلمداد کردن ایران چیزی را عوض نمی‌کند. پایان دادن به جنگ، تنها راه‌حل برای همه است.»
رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت ایران سرزمینی پهناور با قدرتی بزرگ است که از قرنها پیش بوده و خواهد ماند و ما باید بپذیریم که این کشور قدرتی مهم در منطقه است و باید به رسمیت شناخته شود.سرهنگ ویلکرسون تاکید کرد: ما باید این جایگاه ایران را به رسمیت بشناسیم. من نمی گویم دوست و رفیق نزدیک بشویم اما باید بپذیریم که ایران، قدرتی اساسی در منطقه است که باید به رسمیت شناخته شود.
*- در جدید ترین اقدام روز چهارشنبه رویترز اعلام کرد یک مقام آمریکایی به رسانه‌ها گفته، واشنگتن معتقد است که بعد از جمع‌آوری اطلاعات در مورد حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این پرونده مشارکت کند.
انتهای پیام/*   
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما