plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۷۱۶۳
رئیس کل دادگستری استان کرمان خبر داد

۷۷۶ هکتار از اراضی ملی استان کرمان به بیت المال بازگشت

هزار و ۹۵ متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند
رئیس کل دادگستری استان کرمان از رفع تصرف ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی در استان کرمان خبر داد و گفت:در این رابطه یک هزار و ۹۵ متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.
۷۷۶ هکتار از اراضی ملی استان کرمان به بیت المال بازگشت
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان، ضمن قدردانی از اقدامات این شورا، بیان کرد: طی سال جاری در مجموع ۲ هزار و ۲۲۰ پرونده در ارتباط با تصرف غیرقانونی اراضی ملی در دادگستری استان تشکیل شده است که از این تعداد یک هزار و ۱۱۹ فقره پرونده منتهی به صدور حکم شده است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان اعلام کرد:ارزش تقریبی اراضی اعاده شده به بیت المال بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه تصرف اراضی غیرقانونی در محدوده اداره منابع طبیعی شمال و جنوب استان بیشترین موارد را داشته است، افزود: از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۱۰۹۵ نفر متهم در ارتباط با تصرف غیر قانونی اراضی ملی در دادگستری استان کرمان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

رئیس دادگستری استان کرمان ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۲، ۷۹۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی ادامه داد:در این مدت ۴۸۱ مورد قلع و قمع به مساحت تقریبی ۶۴۹ هکتار در سراسر استان کرمان داشته ایم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از رفع تصرف ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی در استان کرمان خبر داد و گفت:در این رابطه یک هزار و ۹۵ متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

وی افزود: همچنین در سال جاری ۱۸۱ مورد خلع ید به مساحت تقریبی ۶۶۰ هکتار داشته ایم و اراضی مذکور به بیت المال برگشت داده شده است.

گفتنی است جلسه حفظ حقوق بیت المال استان کرمان که با حضور حجت الاسلام و المسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان، بخشی دادستان کرمان و جمعی از معاونین قضائی دادگستری استان و جمعی از مدیران کل ادارات استان کرمان برگزار شد، موضوع تعیین و تکلیف اراضی تصرف شده منطقه چاه حسن جازموریان و مسائل حدنگاری و کاداستر شمال و جنوب استان مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم و قانونی در این رابطه صادر شد.

دادستان کرمان: با متصرفان اموال عمومی به شدت برخورد خواهد شد  
مهدی بخشی در جلسه شورای قضایی استان کرمان اظهار کرد: در صورت تعرض و ارتکاب جرایم در حوزه های حقوق و اموال عمومی، بایستی ادارات مرتبط بلافاصله تخلف را به دادستان شهرستان و ضابطین مربوطه گزارش دهند. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: تدابیر لازم جهت جلوگیری از برخی سواستفاده های احتمالی در تعطیلات نوروزی در جهت تغییر غیرقانونی کاربری اراضی، تعرض به اموال عمومی، منابع طبیعی، اراضی ملی و کشاورزی و  محیط زیست بایستی از سوی مسئولان مربوطه اندیشیده شود. 

وی گفت: در هماهنگی‌ با سازمان‌های ذی‌ربط و مرتبط در ایام تعطیلات عید نسبت به صیانت از حقوق عمومی و اراضی و منابع ملی فعالیت مضاعفی انجام می‌گیرد تا از هرگونه تخلفی ممانعت به عمل آید. 

بخشی اظهار کرد: دادستان و قضات کشیک به موارد اعلامی با فوریت رسیدگی می کنند و نسبت به صدور دستور قضایی با استفاده از اختیارات قانونی اقدام می‌کنند. 

وی افزود: نظر به اینکه بسیاری از سرقت‌های خیابانی در تاریکی و کوچه‌های خلوت به وقوع می‌پیوندد لازم است تا وزارت نیرو و اداره برق شهرستان‌ها نسبت به ایجاد روشنایی و استانداردسازی معابر اقدام کنند. 

بخشی بیان کرد: همچنین در جهت جلوگیری از تعدی و تجاوز از حدود شرعی و قانونی و به منظور صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی _ اسلامی بر مناطق تفریحی و گردشگری نظارت کامل صورت می‌پذیرد. 

دادستان کرمان گفت: تصرفات اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در حریم رودخانه و حریم خارج شهر در روستاهای ده‌بالا، ده‌یاسایی، ده‌آخوند و ده‌مهاجری در دستور کار قرار گرفته است. 

وی اظهار کرد: حدود ٣ هزار هکتار اراضی کشاورزی چاه‌حسن واقع در شهرستان جازموریان در سال ۶۴  به اداره کل اتباع استانداری کرمان واگذار شده است.

بخشی از وجود ١٧ حلقه چاه در اراضی چاه‌حسن خبر داد و بیان کرد: ١٣ حلقه چاه متروکه شده است و ۴ حلقه چاه قابلیت تمدید پرونده را دارد، اما این اراضی به دلایلی رها شده و افراد سودجو  بخشی از این اراضی را تصرف کرده‌اند. 

وی با هشدار نسبت به اینکه احتمال یکسری درگیری‌ها به دلیل تقسیم اراضی چاه‌حسن بین افراد متصرف وجود دارد، ابراز داشت: به‌دنبال رفع تصرف و سر و سامان دادن به این اراضی هستیم. 

بخشی عنوان کرد: تصرفات اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در حریم رودخانه و حریم خارج شهر در روستاهای ده‌بالا، ده‌یاسایی، ده‌آخوند و ده‌مهاجری در دستور کار قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: حدنگاری اراضی کشاورزی با وجود مصوبات شورای حفظ بیت‌المال استان کرمان و مصوبات قرارگاه حدنگاری اراضی کشاورزی اما خروجی مناسبی ندارد و باید اسناد اراضی کشاورزی صادر شود تا از تصرف و یا تغییر کاربری و خرد شدن این اراضی جلوگیری به‌عمل آید.

۹۷۳ نفر خرده فروش مواد مخدر در کرمان دستگیر شدند
سید مهدی قویدل با بیان این مطلب که گام پایانی برنامه نظارت بر اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان و دانشجویان به مواد مخدر، اجرا شده است، خاطر نشان کرد: سیستم قضایی استان در سال جاری با درنظر گرفتن جنبه‌های مختلف، از جمله استفاده از ظرفیت‌های مردمی و انجام اقدامات پیشگیرانه اجتماعی، فرهنگی، وضعی و امنیتی، اطلاع رسانی و ارتقا آگاهی‌های عمومی و همچنین با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیرین و نیز ادارات و سازمان‌های متولی اقدامات لازم را جهت عملیاتی نمودن گام‌های درنظرگرفته شده برای برنامه مذکور؛ انجام داده است.

وی گفت: طبق قانون آموزش‌های اجتماعی، عمومی و تبلیغ علیه مواد مخدر در جهت پیشگیری از اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و مبارزه با قاچاق آن به ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی و... واگذار شده است که برای رسیدن به این امر مهم، نیاز به هماهنگی بیشتر بین دستگاهی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: در راستای پاکسازی مناطق اطراف مراکز آموزشی، ۱۶۶ طرح بوسیله نیرو‌های فراجا اجرا شد و در مجموع ۹۷۳ خرده فروش دستگیر شدند که نسبت به سال گذشته رشد ۱۳ درصدی کشف مواد و دستگیری متهمین را در پی داشته است.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته توسط معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم پرداخت و گفت: دعوت به همکاری ۳ سازمان مردم نهاد و ۵ نفر خیّر در جهت حمایت از دانش آموزان و دانشجویان در معرض آسیب و یا معتاد از جمله اقدامات این معاونت در سال جاری بوده است.

قویدل افزود: در این راستا با ۱۲ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ۵ جلسه با ۱۳ مصوبه در جهت هم افزایی و نشست‌های تعاملی با سمن‌ها و خیرین در استان انجام شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در ادامه با بیان اینکه روسای حوزه‌های قضایی در ۴ شهرستان ۹ دانش آموز را از دام اعتیاد نجات داده اند، ابراز داشت: تعداد ۴۹ کارگاه آموزشی مهارت‌های اجتماعی با ۳۷۴۰ نفر شرکت کننده با موضوع مهارت نه گفتن، خودآگاهی، حل مساله و... در سطح استان برای دانش آموزان، والدین دانش آموزان و دانشجویان؛ با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برگزار شد.

قویدل گفت: ارایه خدمات مشاوره ای، حمایتی، آموزشی و مددکاری، مالی و درمان و ترک اعتیاد ازجمله اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به این افراد اسیب پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای ۱۳۰ نفر از کودکان و نوجوانان معتاد، اقدامات موثر و مطلوبی انجام شده است، گفت: بهره برداری مطلوب از ظرفیت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات محیطی و سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی و ارائه و درج پیام‌های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به منظور ارتقاء آگاهی‌های عمومی جامعه و آموزش‌های شهروندی در جهت پیشگیری از ورود دانش آموزان و دانشجویان به ورطه اعتیاد و مواد مخدر موثر خواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود: همچنین می‌توان با کمک موسسات هنری برای ساخت محصولات رسانه‌ای و طراحی و تولید اینفوگرافیک، پادکست، متن پیام کوتاه و ویدیو کلیپ و... در زمینه شناخت مضرات مواد مخدر صنعتی و سنتی و آسیب‌ها و آثار منفی آن استفاده کرد.

قویدل تصریح کرد: ۸ جلسه با ۲۴ مصوبه و ۲۵ مکاتبه و پیگیری جهت اجرایی شدن مصوبات امن سازی اطراف مدرسه انجام شده است.

وی ادامه داد: این جلسات درخصوص امن سازی اطراف مدارس از وجود خرده فروشان مواد مخدر؛ با برقراری تعامل مطلوب فی مابین آموزش و پرورش و نهاد‌های انتظامی؛ از طریق شناسایی وضعیت محلات آلوده و مدارس در معرض خطر و ارائه گزارش آسیب شناسانه بوده است.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ضمن بیان اینکه براساس گزارشات واصله از ابتدای سال جاری تعداد ۱۶۶ طرح توسط فرماندهی انتظامی استان در خصوص پاکسازی اطراف مراکز آموزشی اجرا شده است، افزود: در راستای اجرای این طرح ها، ۱۸۱ مرکز فروش مواد مخدر در اطراف مدارس شناسایی گردید که در این راستا ۹۷۳ نفر خرده فروش دستگیر شدند. میزان

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما