plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۳۶۵۷۸
در نشست خبری در بیروت

امیرعبداللهیان: هر گونه حملۀ گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان روز پایان نتانیاهو خواهد بود

رژیم صهیونیستی قادر به جنگ در دو جبهه هرگز نخواهد بود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود در بیروت گفت: هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای حمله گسترده به لبنان تعیین کننده روز پایان نتانیاهو و پایان وضعیت فعلی در منطقه خواهد بود. رژیم صهیونیستی قادر به جنگ در دو جبهه هرگز نخواهد بود.
امیرعبداللهیان: هر گونه حملۀ گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان روز پایان نتانیاهو خواهد بود
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (شنبه ۲۱ بهمن ماه) پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی در نشست خبری در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نتایج رایزنی‌‌هایش با مقامات لبنان خاطرنشان کرد، گفت‌وگوهای بسیار مهم و سازنده‌ای را با مقامات عالیرتبه کشور دوست و برادر لبنان داشتم.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: مناسبات دوجانبه ایران و لبنان در بهترین وضعیت خود در تمامی زمینه‌های مورد علاقه و مشترک قرار دارد. ما در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌ها و کمک به پیشرفت و توسعه لبنان گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم.

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا نشانه‌هایی برای توقف جنگ در غزه وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در خصوص مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌های مشترکی بین ایران و لبنان وجود دارد. علیرغم علاقه‌مندی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی به استمرار جنگ اما برداشت‌ها حاکی از این است که منطقه به سمت ثبات، امنیت و راه‌حل سیاسی در حال حرکت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از ابتدای بحران غزه اعلام کردیم که جنگ هرگز راه‌حل نخواهد بود. برای همه روشن است که پایان جنگ یعنی پایان نتانیاهو و کابینه افراطی رژیم جعلی اشغالگر. برداشت ما این است که نتانیاهو تلاش دارد کاخ سفید را به گروگان خود بگیرد تا شاید چند ماهی بیشتر در قدرت در رأس رژیم اشغالگر اسرائیل قرار داشته باشد. این کاخ سفید است که باید انتخاب کند که گروگان اسرائیل باقی بماند یا بر راه‌حل سیاسی و توقف جنگ تمرکز کند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال یک رسانه لبنانی درباره رسیدن به راه‌حل سیاسی در غزه و این که مبنای این صحبت شما چیست؟ گفت: امروز یکصد و بیست و هفتمین روز تجاوز و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و جنایت در کرانه باختری است. همه شاهدیم در این مدت نسبتا طولانی رژیم اسرائیل به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود دست پیدا نکرد. بر همین اساس، متحدان این رژیم باور دارند که باید بر راهکار سیاسی تمرکز کنند.

وی تصریح کرد: علیرغم ویرانی‌ها و کشتار فاجعه آمیز در غزه، مقاومت و حماس خردمندانه و مسوؤلانه عمل کردند هم در عرصه مقاومت و هم در عرصه راه‌حل‌های سیاسی.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ایده‌های سیاسی که اخیرا به نام حماس مطرح شد بخشی از توجه خردمندانه و واقع بینانه مقاومت فلسطینی بر تمرکز به راه‌حل سیاسی و توقف نسل کشی در غزه است.

وی افزود: ارزیابی ما این است رژیم صهیونیستی قادر به جنگ در دو جبهه هرگز نخواهد بود. قدرت مقاومت لبنان و حزب‌الله برای رژیم اسرائیل قابل تصور نیست. حزب‌الله در جنگ غزه به خوبی توانست از تمامیت ارضی و مردم مظلوم و مقتدر فلسطین حفاظت کند در هماهنگی بین دولت و ارتش لبنان پاسخ محکمی به افکار تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی بدهد.

وزیر خارجه بیان کرد: از توان بالای مقاومت لبنان به خوبی آگاه هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای حمله گسترده به لبنان تعیین کننده روز پایان نتانیاهو و پایان وضعیت فعلی در منطقه خواهد بود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مقاومت، ارتش و مردم مقاوم در لبنان مانع تحقق چنین ایده‌هایی خواهند بود. نتانیاهو در حال دست و پا زدن و تلاش برای خروج از باتلاق غزه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره طرح‌های ایران و کشورهای حوزه مقاومت برای پیگیری حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی که سؤال یکی از خبرنگاران بود بیان کرد: در بیش از چهار ماه گذشته و در دوران بحران و جنگ در غزه، تاکنون دو بار دانشگاهیان و حقوقدانان و متخصصان حقوقی ایران و جهان نشست‌هایی را برای رسیدگی به ابعاد حقوقی و بین‌المللی جنایات جنگی و نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه و کرانه برگزار کردند.

وزیر خارجه ادامه داد: از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری قویا حمایت کردیم. ایران در کنار دیگر کشورهای اسلامی و منطقه برای محاکمه جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل به تلاش‌های قوی خود در این مسیر ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی در لبنان می‌گویند اینکه ایران لبنان را به محور مقاومت پیوند داده‌اید و این را دخالت در امور داخلی لبنان می‌دانند گفت: تاریخ لبنان نشان می‌دهد لبنان در خط مقدم محور مقاومت قرار دارد. بنابراین ایران هم در چارچوب محور مقاومت و در چارچوب مناسبات دوستانه با کشور لبنان همواره جز خیر برای لبنان نخواسته است. دنیا لبنان را به مقاومت می‌شناسد نیاز نیست ایران آن را اعلام کند. اگر مقاومت لبنان نبود امروز لبنانی وجود نداشت. این را تاریخ لبنان بیان می‌کند نه جمهوری اسلامی ایران

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته می‌شود با توجه به حمایت ایران از حماس، ایران در ویران شدن غزه شریک است، نیز بیان کرد: عملیات طوفان الاقصی یک تصمیم کاملا فلسطینی و در چارچوب حرکت آزادیبخش بر مبنای حقوق بین‌الملل بود. ریشه آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد هفت اکتبر و عملیات طوفان الاقصی نیست، اشغالگری بیش از ۷۵ ساله رژیم اشغالگر صهیونیستی است. در دیدار اخیرم با دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس به او گفتم یک بار پس از حدود ۷۵ سال بگذارید مردم فلسطین در خصوص سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما