plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۳۶۰۸۸
در نشست خبری با اصحاب رسانه

طحان نظیف: انتقاد از دولت، دستگاه ها و شورای نگهبان ملاک رد صلاحیت نیست

تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر مورد تایید قرار گرفته‌اند
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی نسبت به شبهه افکنی برخی جناح های سیاسی نسبت به رد صلاحیت ها، گفت: انتقاد از دولت، دستگاه ها و شورای نگهبان ملاک رد صلاحیت نیست. در میان تایید صلاحیت شدگان افرادی هستند که انتقادات فراوانی داشته‌اند اما تایید شده اند. در قانون نیز چنین موضوعی وجود ندارد لذا اگر چنین ادعایی دارد، باید آن را اثبات کند. چنین حرف هایی معمولاً در زمان انتخابات مطرح می‌شود.
طحان نظیف: انتقاد از دولت، دستگاه ها و شورای نگهبان ملاک رد صلاحیت نیست
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز از خانۀ ملت، هادی طحان نظیف صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ دی ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از بررسی طرح ها و لوایح ارسالی به شورای نگهبان طی چند هفته گذشته، گفت: بر این اساس ۷ طرح و لایحه مورد بررسی قرار گرفت که لایحه برنامه هفتم توسعه مهمترین آن بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: لایحه برنامه هفتم، لایحه مفصلی بود که احکام متعددی را در برداشت و برای پنج سال آینده اثرگذار بود. این لایحه نسبت به سایر لوایح گذشته برنامه حجیم تر بود و یکصد صفحه بیشتر بود. از این رو جلسات فشرده و پی در پی داشتیم و بعضا نشست‌هایی را در سه نوبت صبح، ظهر و شب جهت بررسی لایحه داشتیم.

برگزاری جلسه با روسای قوه مقننه و مجریه برای بررسی لایحه برنامه هفتم

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بررسی این لایحه همزمان با بررسی صلاحیت‌ها بود اما سعی کردیم لایحه برنامه هفتم توسعه در زمان قانونی مورد بررسی قرار گیرد. در این میان نظرات دستگاه های مرتبط نیز اخذ شد و حتی میزبان ریاست جمهوری و برخی وزرا و همچنین ریاست مجلس و برخی روسای کمیسیون در صحن شورا بودیم.وی بیان کرد: طبیعتاً همه بررسی ها باید با شرع و قانون منطبق داده می‌شد لذا نظر به مجلس ارسال شده است.

وی ادامه داد: ابهامات و ایراداتی به برخی از احکام لایحه وارد بود البته اصل احکام ایرادی نداشت اما نسبت به اجزا باید قیودی ذکر می‌شد؛ در واقع نسبت به اجزای احکام برنامه هفتم توسعه ایراد و ابهاماتی مطرح شد لذا مجلس آنها را برطرف کند، امکان قانون شدن وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان ضمن بیان نمونه‌هایی از ابهامات و ایرادات اخذ شده، اظهار کرد: در فصل چهارم که به اصلاح نظام مالیاتی مربوط است، برای اولین بار مراکز دادرسی مالیاتی و بیمه پیش بینی شده که مغایر شرع و قانون شناخته نشد.

وی ادامه داد: در فصل ششم که مربوط به تامین اجتماعی است، اصول ایرادی نداشت اما برخی نکات باید اصلاح شود.

تأیید احکام مربوط به رفع مشکل ناترازی گاز در لایحه برنامه هفتم توسعه

طحان نظیف تصریح کرد: همچنین در فصل نهم با عنوان انرژی، حکمی برای سازوکارهای بهبود مشکل ناترازی گاز در فصل سرد در نظر گرفته شده بود، ایرادی گرفته نشد و انشاالله اثرگذار خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در فصل دهم نیز که مربوط به صنعت و معدن بود، احکام متعددی ذکر شده که به عنوان مثال سازمان محیط زیست و ... الزام به پاسخگویی نسبت به طرح های عمرانی شده‌اند که این حکم مورد تایید قرار گرفت.

وی بیان کرد: لغو معافیت مالیاتی مواد معدنی و صنعتی و ... به صورت خام و نیمه خام در برنامه مطرح بود که مورد تایید قرار گرفت.

طحان گفت: حکمی در بند الحاقی ۵۴ پیش بینی شده که احکام تنبیهی برای بانک‌هایی که به وظایف خود در حوزه ارائه تسهیلات مسکن عمل نمی‌کنند مطرح شد که خلاف قانون و شرع شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در این میان در بند الحاقی دیگر قانونگذار افزایش مواد دخانی را پیش بینی کرده بود که خلاف شرع و قانون شناخته نشد.

وی ادامه داد: حکمی در ماده ای در خصوص صدور برخط گواهی انحصار وراثت پیش بینی شده بود که مورد تایید قرار گرفت.

طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز تایید شد

طحان نظیف در ادامه با اشاره به دیگر لوایح و طرح ها، تصریح کرد: لایحه تسهیل تکالیف مودیان بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت؛ همچنین طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز تایید شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس مطرح بود که مغایر با موازین شرع و قانون شناخته نشد.

لایحه عفاف و حجاب اگر رفع ابهام شود مشکلی برای تایید ندارد

وی بیان کرد: لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ و حجاب نیز مطرح بود که در مرحله نخست ابهامات مطرح شد و مورد اصلاح قرار گرفت؛ اگر موارد بعدی اصلاح شود مشکلی برای تایید نخواهد بود.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم، خلاف موازین شناخته نشد

طحان نظیف با اشاره به اینکه پنجاه و چهار جلسه در صحن شورا برای بررسی لایحه برنامه هفتم تشکیل شد، گفت: این جلسات، فرای جلسات کارشناسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی، اظهار کرد: در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. ظرف سه سال بازنشستگان باید نود درصد حقوق شاغلان را دریافت کنند.

وجود ابهاماتی در خصوص مصوبه کاهش خدمت سربازی

وی ادامه داد: در رابطه با مصوبه کاهش خدمت سربازی، ابهاماتی وجود داشت که برای رفع آنها به مجلس ارائه شد.

موافقت با برگزاری انتخابات الکترونیکی در چارچوب مواد قانونی

طحان نظیف تصریح کرد: جلسات متعددی با وزارت کشور در خصوص انتخابات الکترونیکی برگزار شد که سطوح مختلفی داشت. همه تاکید ما پاسداری از قانون و رای مردم است. وزارت کشور پیشنهاداتی داشت که در جلسه اخیر شورای نگهبان مطرح شد و با پیشنهاد برگزاری انتخابات الکترونیکی در چارچوب مواد قانون انتخابات موافقت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری، افزود: بازه زمانی بررسی صلاحیت ها متناسب با قانون انجام می‌شود و قابل تغییر نیست؛ هیات های اجرایی ۱۵ روز، هیات های نظارت ۵۰ روز و شورای نگهبان نیز زمان مشخص قانونی دارد.

وی بیان کرد: بر اساس قانون، موضوع تبلیغات 8 روز قبل از آغاز رای گیری انجام می‌شود و یک هفته هم ادامه دارد لذا هنوز زمان زیادی برای این امر باقی مانده است.

طحان در پاسخ به سوالی در رابطه با سامانه مردم ناظر شورای نگهبان، گفت: این سامانه محدود و مربوط به ایام انتخابات است و هنوز گزارشی دریافت نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: سامانه داوطلب مبنای ارتباط با داوطلبان است که برای نخستین بار پیش بینی شد؛ ثبت شکایت، درخواست ملاقات و غیره از طریق این سامانه صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری نسبت به در‌ اختیار گذاشتن عادلانه ظرفیت‌ها برای کاندیداها، بیان کرد: ماده ۸۱ قانون انتخابات مجلس، وظایف هیات های استانی تبلیغات را برای نخستین بار پیش بینی کرده است؛ همه دستگاه‌ها باید فهرست امکاناتی که عرفا می‌تواند برای تبلیغات امکان استفاده دارد را مشخص کنند و این هیات ها آنها را بررسی کنند.

انتقاد از دولت، دستگاه ها و شورای نگهبان ملاک رد صلاحیت نیست

طحان نظیف در پاسخ به سوالی نسبت به شبهه افکنی برخی جناح های سیاسی نسبت به رد صلاحیت ها، گفت: انتقاد از دولت، دستگاه ها و شورای نگهبان ملاک رد صلاحیت نیست. در میان تایید صلاحیت شدگان افرادی هستند که انتقادات فراوانی داشته‌اند اما تایید شده اند. در قانون نیز چنین موضوعی وجود ندارد لذا اگر چنین ادعایی دارد، باید آن را اثبات کند. چنین حرف هایی معمولاً در زمان انتخابات مطرح می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اقدامات شورا برای انتخابات پرشور، افزود: بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب، همه وظیفه دارند برای برگزاری انتخابات پرشور اقدام کنند. ما نیز در شورا جلساتی داشتیم تا تسهیل گری صورت بگیرد.

تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر مورد تایید قرار گرفته‌اند

وی بیان کرد: در مورد تایید صلاحیت‌ها، تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر مورد تایید قرار گرفته اند که بیش از مرحله قبل است لذا افراد می‌توانند با همدیگر رقابت کنند و زمینه حضور همه جریان های سیاسی وجود دارد.

طحان گفت: بخاطر افزایش مهلت های رسیدگی که در قانون پیش بینی شده بود، تعداد عدم احراز ها کاهش داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: انتخابات امری ملی است و آثار بینی المللی دارد لذا همه جریانات سیاسی باید مصالح ملی را در نظر بگیرند؛ در این میان احزاب و گروه‌های مختلف و افراد باید برنامه ها و عملکرد و کارنامه خود در ادوار گذشته را برای مردم مطرح کنند.

وی بیان کرد: بنابراین اگر اخلاق انتخاباتی رعایت شود، فضای خوبی برای مشارکت بالا و آگاهانه وجود دارد.

طحان نظیف در خصوص عدم بررسی صلاحیت ۳۰ درصد افراد، گفت: موضوعی که مطرح است در خصوص اظهارات وزیر کشور بوده و مرتبط با هیات های اجرایی می‌شود ‌که البته وی نکاتی را چند روز بعد مطرح کرد و مربوط به شورای نگهبان نیست؛ اعلام کردیم بخاطر فرصت پیش بینی شده در قانون، شورای نگهبان زمان مناسبی برای بررسی صلاحیت ها دارد.

عدم احراز صلاحیت کمتر از دو هزار نفر

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در سال ۹۸، چهار هزار عدم احراز داشتیم اما در سال جاری کمتر از دو هزار نفر است که این تعداد در زمان باقی مانده کمتر خواهد شد‌.

وی ادامه داد: همواره تاکید کردیم شورای نگهبان بر اساس اسناد و ادله اظهارنظر می‌کند؛ بررسی های دقیق و کارشناسی صورت گرفته و بیش از یک میلیون سند دریافت و بررسی شده است؛ بیش از چهار هزار و هفتصد ملاقات با افراد صورت گرفته که این آمار برای این مرحله است و همچنان زمان برای بررسی ها وجود دارد.

طحان نظیف در رابطه با دایره زمانی نظارتی شورای نگهبان، تصریح کرد: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و در همه مراحل این نظارت وجود دارد؛ در واقع این نظارت عام است اما در رابطه با کیفیت نیز به فراخور موضوعات متفاوت است اما دارای ضمانت اجرایی است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح‌ حمایت از گزارشگران فساد و تاثیر آن بر تخلفات داوطلبان انتخابات، افزود: اگر گزارشی ارائه شود مورد بررسی قرار می‌گیرد اما اگر فردی سخنی را در فضای عمومی و مجازی مطرح کند و انتظار داشته باشد پیگیری شود صحیح نخواهد بود.

وی در رابطه با آزمون خبرگان رهبری، بیان کرد: آنچه در خصوص علم و آگاهی در قانون مربوط به خبرگان آمده، مشخصاً بحث اجتهاد است و تشخیص آن نیز بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

400 دهه هفتادی تایید صلاحیت شده اند

طحان نظیف در ادامه با اشاره به سنین ثبت نام کنندگان کاندیداتوری مجلس، گفت: در سنین مختلف و بازه پیش بینی شده بین ۳۰ الی ۷۰ سال، کاندیدای مجلس داریم. چهارصد دهه هفتادی تایید صلاحیت شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تصویب برخی از موضوعات توسط دولت که ماهیت قانونی آن مشخص نیست، اظهار کرد: این موضوع ارتباطی بر شورا ندارد و نظارت بر مصوبات دولت دارای سطوح مختلفی است.

وی ادامه داد: آزمون های کتبی و شفاهی به اتمام رسیده و اعلام اولیه چهار بهمن ماه خواهد بود که فرصت اعتراض هم وجود دارد.

طحان نظیف در خصوص مصوبه افزایش سن بازنشستگی، تصریح کرد: مصوبه افزایش سن بازنشستگی هم از سوی شورای نگهبان بررسی شد. و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی‌ در پاسخ به سوالی در مورد حجاب و موضوع حق رای، ادامه داد: رای دادن حق و تکلیف است و نمی‌توان فردی را از این حق صلب کرد. از موضوع حجاب در انتخابات دو قطبی سازی نشود؛ مردم ما پایبند هستند و رهبر انقلاب نیز همه مردم را به انتخابات دعوت کردند لذا هر فردی یا هر دیدگاه و سلیقه ای حق تعیین آینده خود را دارد.

طحان نظیف تصریح کرد: سه مرحله برای بررسی صلاحیت ها پیش بینی شده و در هر مرحله اسناد و مدارک بررسی می‌شود؛ این سه مرحله برای دقت بیشتری در نظر گرفته شده است؛ باید یادآور شد این مراحل از ابتدای انقلاب وجود داشته و در اصلاح اخیر فقط زمان‌بندی آن اصلاح شده است.

تعدادی از عدم احراز یا رد صلاحیت ها بررسی و مورد تایید قرار گرفت 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: به طور معمول در مرحله شورای نگهبان، درصدی از تایید را داریم. با اینکه چند روز از فرصت ثبت اعتراض نگذشته، تعدادی از عدم احراز یا رد صلاحیت ها بررسی و مورد تایید قرار گرفت که جزییات آن اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما