plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۳۵۶۷۳
در مراسم افتتاحیه طرح ملی طوبی

وزیر ارشاد: پوشش مختص زمان ظهور و ورود اسلام به ایران نیست

پوشش یک موضوع تمدنی اصیل در ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پوشش یک موضوع تمدنی اصیل در ایران است و مختص زمان ظهور و ورود اسلام به ایران نیست، بلکه موضوعی تمدنی است؛ تصریح کرد: دختران نوجوان و جوان عزیزمان که امروز دچار آسیب کم حجابی شده‌اند، مقصر این موضوع نیستند بلکه در گام نخست این اشکال به مدیران وارد است زیرا نتوانسته‌ایم موضوعی با این سابقه تمدنی را پیش ببریم و امروز با آسیب هایی مواجه شده‌ایم.
وزیر ارشاد: پوشش مختص زمان ظهور و ورود اسلام به ایران نیست
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم افتتاحیه طرح ملی طوبی پوشش در ایران حجاب و زیست عفیفانه را یکی از مسائل مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود: موضوع پوشش یکی از موضوعات در اولویت در مدت مسئولیتم بوده است.

اسماعیلی استقرار گروه مد و لباس در شورای فرهنگ عمومی کشور را براساس آسیب شناسی صورت گرفته توسط این شورا، اعلام کرد و گفت: کارگروه مد و لباس ظرفیت خوبی است و باید براساس ظرفیت شورای فرهنگ عمومی و متناسب با موضوعات سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ عمومی بتوانیم از این مسئله استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: دبیر شورای فرهنگ عمومی (سیدمجید امامی) با اطمینان بهترین فرد برای مدیریت شورای فرهنگ عمومی کشور است، وی با رای شورای انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه و اعضای شورا این مسولیت را پذیرفته است.

اسماعیلی پوشش در ایران را دارای سابقه دوره تاریخی و تمدنی برشمرد و گفت: اگر تمدن ایران را به عنوان یک تمدن ۷ تا ۱۰هزار ساله بدانیم، سابقه این حوزه به همان میزان است و هیچ اثر هنری و نقشی در سنگ‌نوشته‌ها از بانوان ایرانی ما بدون حجاب یا نیمه برهنه به شکلی که از کشورهای اروپایی به ویژه سده‌های اخیر شاهد هستیم، وجود ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در عین حال تصریح کرد: پوشش یک موضوع تمدنی اصیل در ایران است و مختص زمان ظهور و ورود اسلام به ایران نیست، بلکه موضوعی تمدنی است.

وی موضوع کم حجابی را یک موضوع وارداتی خواند و افزود: دختران نوجوان و جوان عزیزمان که امروز دچار آسیب شده‌اند، مقصر این موضوع نیستند بلکه در گام نخست این اشکال به مدیران وارد است زیرا نتوانسته‌ایم موضوعی با این سابقه تمدنی را پیش ببریم و امروز با آسیب هایی مواجه شده‌ایم.

اسماعیلی مشکل به وجود آمده در حوزه حجاب را یک مشکل فراگیر ندانست و افزود: براساس پیمایش‌های صورت گرفته تهران که سرآمد تغییرات فرهنگی است‌، عددی بیش از ۱۳ تا ۱۵ درصد را برای این موضوع ذکر نکرده است. در استان‌ها وضعیت به مراتب بهتر است اما همین میزان هم برای جامعه ما بالا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه واقع بینانه و توصیف دقیق از مساله را لازمه حل آن مسئله دانست و گفت: این نگاه باید بدون بزرگ نمایی، اقرار و نادیده انگاشتن با هم اتفاق بیفتد، کم حجابی یک مسئله است و بحران نیست تعریف بحران به این موضوع اطلاق نمی‌شود، کم حجابی قابل حل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر انجام کار دقیق در حوزه حجاب افزود: طرح ملی طوبی یک کار خوب در این حوزه است و مجریان این طرح سال‌های زیادی در حوزه عفاف و حجاب فعالیت دارند.

وی با اشاره به استقبال رئیس جمهوری از غرفه مجریان طوبی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: این طرح، کار بسیار خوبی است که سال‌های قبل محدود به استان قم و تهران بوده و امروز در سراسر کشور برای تربیت مربی آغاز به کار می‌کند.

سکوهای عرضه لباس مناسب بانوان ایرانی در میدان‌های اصلی تهران راه‌اندازی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی سکوهای عرضه لباس مناسب بانوان ایرانی به ویژه در میدان هفتم تیر تهران خبر داد و افزود: عرضه پوشاک عفیفانه در حوزه‌های اصلی آن در تهران یک اقدام ضروری است.

اسماعیلی با اشاره به اقدام و بداخلاقی یک روزنامه درباره چاپ عکس شفیعی کدکنی و با تیتر ممیزی استاد افزود: شفیعی کدکنی از قله ادبیات تاریخ شعر کشور است، برخی دوست دارند مسائل را به یک مسئله اختلاف انگیز تبدیل کنند، نباید در زمین بازی دشمن وارد شد و همچنین نباید اجازه دهیم عفاف و حجاب و پوشش به عاملی برای شکاف تبدیل شود.

وی تصریح کرد: از جامعه رسانه‌ای می‌خواهیم اخلاق حرفه ای را رعایت کنند، بنده رئیس هیات نظارت بر مطبوعات هستم و دوستان می‌دانند در عین حال که تمام تلاشمان بر تعامل و رفاقت است، قانون را به شکل جدی رعایت می‌کنیم؛ یکی از ممیزات دوره مسئولیت بنده و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایستادن در مرز قانون است. دوستانمان به فضای غیرواقعی دامن نزنند و اخبار کذب را توسعه ندهند.

وی افزود: اینکه روزنامه ای تیتر خلاف واقعیت بزند و تحلیل‌هایی هم به آن اضافه کند برخلاف همه اصول اخلاق حرفه‌ای و روزنامه نگاری است و ما به عنوان مسئول موظف هستیم از حوزه اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای صیانت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دشمن را ایجاد اختلاف به وسیله عفاف، حجاب، ممیزی و نظارت عنوان کرد و افزود: باید با کار قدرتمند، شبکه فساد را بدون کمترین اغماضی نابود کرد. حجاب یک مسئله اجتماعی است و باید با ابزار اجتماعی حل شود.

بانوان نتایج اقدامات وزارت فرهنگ در حوزه پوشش را در بازار مشاهده خواهند کرد

اسماعیلی همچنین با تاکید بر اینکه بانوان نتایج اقدامات وزارت فرهنگ در حوزه پوشش را در بازار مشاهده خواهند کرد، گفت: طرح «طوبی» برای تربیت مربی با هدف پوشش مناسب ایرانی _اسلامی است. قبلا اقدامات آموزشی منحصر به تهران، قم و چند شهر دیگر بود، اما امروز دوستان من با گروه‌های مردمی همکاری‌ در این زمینه را آغاز کردند، معتقدیم با گسترش اقدامات نرم افزاری و فرهنگی وضعیتی که موجبات نگرانی بخش‌های مهمی از جامعه را فراهم آورده است، برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پوشش در ایران سابقه تمدنی چند هزار ساله دارد و با گوشت و خون مردم ایران عجین است. اگر مسائل را به صورت دقیق جلو ببریم حتما تغییرات ملموس خواهد بود.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در حوزه آموزش، عرضه و تولید با این مجموعه کار می‌کنیم و خیلی امیدواریم در فاصله زمانی کوتاه بانوان گرامی، نتایج این اقدامات را در بازار ببینند.



دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: تلاش‌های خوبی برای تبیین زیست عفیفانه شده است

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: ما به لحاظ کمی تلاش‌های خوبی در کشور برای تبیین عالمانه و هنرمندانه زیست عفیفانه و آموزه بزرگ حجاب و عفاف انجام دادیم، اما متأسفانه مورد تهاجم رقیب ایدئولوژیک و دشمنان راهبردی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته‌ایم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: قبول دارم طرح ملی طوبی در این دو سال طول کشید، اما در میان بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم این طرح آزمون خود را پس داده است. همچنین در طول پنج سال گذشته مربیان مروج، ناهی از منکر، آمر به معروف، فعال رسانه و معلم مدرسه، خالصانه و صادقانه برای این میراث حضرت فاطمه زهرا (س) کار می‌کنند و عمکردشان از کیفیت بالایی برخوردار است. اما برای بهره‌وری و کارآمدی کلان فعالیت‌های تبلیغی‌شان، آن هم در شرایط جنگ هیبریدی و در شرایطی که چه قبول داشته باشیم و چه نداشته باشیم، با نسل زد مواجه هستیم، باید آموزش‌های لازم را طی کنند.

امامی افزود: البته کسی به نسل زد نمی‌گوید که آن‌ها اشتباه آمده‌اند و یا ما اشتباه آمده‌ایم، بلکه هر دو نسل از یک نظم ارزشی مشترک برخوردار هستند، اما بعضاً مشاهده می‌کنیم که زبان مشترک نداریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: همکارانم در طرح امین سال‌ها زحمت کشیدند تا مبلغان را به دل مدارس ببرند، اما حتماً باید در کنار این جمعیت جهت ارتقای کیفیت و اثربخشی و اثرگذاری در منطق کلامی و زبانی مروجان حجاب و زیست عفیفانه باید آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی افزود: در نظام فرهنگی کشور، تقسیم کار صورت گرفته است و در این تقسیم کار معنوی _ ملی کیفیت بخشی به تبلیغ، تربیت و ترویج است؛ انشالله دبیر طرح طوبی در طول سال‌های آینده با کمک همکارانم در اداره کل ارشاد استان‌ها کمک خواهند کرد تا بتوانیم در اقصی نقاط ایران دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم؛ برای دوره اول در هر استان حداکثر یک ظرفیت ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفری پیش بینی شده است که به نظرم کفایت می‌کند.

امامی گفت: گفتمان خانواده می‌تواند بخشی از فاصله ما را با مخاطب حذف کند و این امر مستلزم پژوهش‌هایی است که در یکسال گذشته انجام داده‌ایم؛ اولین پیمایش تخصصی سویه‌های رفتاری در مرداد ماه گذشته انجام دادیم و نتیجه این پیمایش نشان داد حتی کسانی که رفتار کشف حجاب را به نوعی مرتکب شدند، نسبت به ارزش‌های خانواده در درجه‌ای بالا قبول دارند. اگر خانواده دچار خطر شود، اگر جامعه درگیر ولنگاری جنسی شود، اگر جامعه درگیر نارسایی و نامعادلات جنسی و جنسیتی شود، قطعاً آن‌ها با ما همراهی می‌کنند و قطعاً منطق ما، زبان برنده‌تری برای حق خواهد بود.

وی افزود: با همکاری ادارات کل ارشاد استان‌های سراسر کشور، استانداری‌ها و ادارات رابط حجاب و عفاف در گروه فرهنگ عمومی مستقر شده‌اند و ثبت نام دوره‌های طوبی را انجام می‌دهند. این دوره‌ها از سطح یک آغاز می‌شود. همچنین فعالانی که در طول سال‌های گذشته به برکت کارهای انجام شده حتماً راهنما و کمک ما خواهند بود و در این طرح به عنوان مربی حضور دارند و در استان‌های مختلف از ظرفیت‌های شأن در مباحثات استفاده می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: در کنار رونمایی از طرح طوبی، کتاب حجاب گرافی را معرفی می‌کنیم که این کتاب به نوعی مبانی و پشتیبان‌های راهبردی و فکری مورد نیاز است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما