plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
کد مطلب : ۳۴۲۵۸

فرود بزرگترین نمونه سیارکی در صحرای یوتا

ماموریت هفت ساله کاوشگر «اسیریس-رکس» (OSIRIS-REx) با فرود روز یکشنبهٔ بزرگترین نمونه سیارکیِ جمع‌آوری شده از سطح سیارک «بنو» (Bennu) در صحرای یوتا واقع در ایالات متحده به پایان رسید.
فرود بزرگترین نمونه سیارکی در صحرای یوتا
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، کاوشگر «اسیریس-رکس» که در سال ۲۰۱۶ توسط ناسا به فضا اعزام شد، در سال ۲۰۲۰ موفق به جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک از سطح سیارک بنو شد.

طبق برآورد ناسا نمونه دریافتی حدود ۲۵۰ گرم وزن دارد که بزرگ‌تر از نمونه‌ای است که در جریان ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۲ از ماه به زمین ارسال شد. 

ناسا امیدوار است که این نمونه بتواند به دستیابی به بهترین روش ممکن برای مقابله با تهدید زمین از سوی سیارک‌ها کمک کند. چرا که سیارک بنو از جمله سیارک‌هایی است که ناسا آن را تهدیدی بالقوه برای زمین می‌داند.

همچنین، ناسا امیدوار است که بررسی نمونه دریافتی به مشخص شدن عمر واقعی منظومه خورشیدی کمک کند. چون که سیارک‌ها از مواد اولیه منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال پیش تشکیل شده و برخلاف زمین، کاملا دست نخورده باقی مانده‌اند.

کاوشگر «اسیریس-رکس» روز یکشنبه و حدود چهار ساعت پیش از فرود، کپسول حاوی نمونه ۲۵۰ گرمی را در ارتفاع بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتری زمین آزاد کرد. این کپسول با سرعتی افزون بر ۴۴ هزار کیلومتر در ساعت، طی نزدیک به ۱۴ دقیقه از جو آتشین زمین که دمای آن به ۲۷۰۰ سانتیگراد می‌رسد، عبور کرد. سپس دو چتر نجاتی که برای کاهش سرعت فرود آن طراحی و نصب شده، یکی پس از دیگری باز شدند تا مانع از فرود سخت کپسول شوند. 

نمونه دریافتی روز دوشنبه به مرکز فضایی جانسون در هیوستونِ تگزاس ارسال و بازگشایی و بررسی آن در اتاقی که در برابر نفوذ هوا کاملا عایق‌بندی شده، آغاز می‌شود. 

ناسا قرار است مقدار اندکی از این نمونه را به شرکای خود در این پروژه یعنی ژاپن و کانادا تحویل دهد.یو رو نیوز 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما