plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۳۴۵۸

رئیس جمهور عراق: روابط حسنه ایران و عربستان به تقویت امنیت در منطقه می انجامد

رئیس جمهور عراق گفت: روابط ایران و عربستان تحولی مثبت در وضعیت امنیتی منطقه است؛ روابط حسنه عربستان و جمهوری اسلامی ایران به تقویت امنیت و ثبات و بهبود اقتصاد در منطقه منجر می شود.
رئیس جمهور عراق: روابط حسنه ایران و عربستان به تقویت امنیت در منطقه می انجامد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق در گفتگو با شبکه خبری العالم درباره مسائل متعددی از قبیل سفر اخیر ایشان به جمهوری اسلامی و دیدار با رهبر انقلاب، نقش عراق در رفع اختلافات میان ایران و عربستان و عوامل تاثیر گذار در بازگشت عراق به نقش طبیعی و تاریخی خود در منطقه و مسائلی دیگر سخن گفت.

عبداللطیف رشید در باره رابطه عراق و آمریکا گفت: روابط ما با آمریکا خوب است و این موضوع را کتمان نمی کنیم، برحسب نیاز و بر حسب ضرورت، هماهنگی و سفرهایی به واشنگتن در سطح مقامات و هیئت ها انجام می شود، اما مهم تر از همه آن است که ما از استقلال عراق در همه زمینه ها حفاظت و دفاع می کنیم.

عبداللطیف رشید در باره رابطه دولت مرکزی با اقلیم کردستان عراق گفت: رابطه دولت مرکزی و کردستان خوب است، گاهی اوقات دیدگاه های مختلف و خواسته های متفاوتی وجود دارد و این یک امر ضروری است. دیدارهایی میان دو طرف به صورت مستمر برگزار می شود. و اکنون توافق بر سر بودجه کردستان و نیز درباره صادرات نفت داخل کردستان وجود دارد.ما در مسیر هماهنگی، همکاری و همچنین خدمت به جامعه عراق در این شرایط گام برمیداریم. همکاری میان کردستان و دولت مرکزی به صورت جدی و روزانه ادامه دارد. من از این شرایط غافل نیستم و تماس های روزانه و مستمر در راستای تقویت و بهبود روابط در جهت اجرای برنامه های دو طرف دارم.

مهمترین محورهای گفتگوی عبداللطیف رشید:

ـ عراق اکنون از امنیت و ثبات برخوردار است؛ و در مسیر درستی پیش می‌رود و روابط ما با همه کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان خوب است.

ـ روابط خوب میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران منجر به تقویت امنیت و ثبات منطقه و بهبود اقتصاد در منطقه می شود.

ـ روابط ایران و عربستان یک نقطه مثبت و تحولی مثبت در وضعیت امنیتی و همچنین وضعیت همکاری در منطقه است.

ـ روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار قوی است، ما در بیشتر زمینه ها هماهنگی داریم و همکاری های ما حتی از نظر امنیتی ادامه دارد و برنامه هایی برای تامین امنیت مرزها داریم و رایزنی و طرح های عملی در این زمینه اجرا می شود.

ـ روابط ما با جمهوری اسلامی ایران به سطح بسیار خوبی رسیده است و رایزنی میان ما ادامه دارد که اگر نگویم به صورت روزانه است؛ اما به صورت هفتگی در همه زمینه ها در سطوح تجاری، اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک انجام می شود.

ـ رابطه دولت مرکزی و کردستان خوب است، گاهی اوقات دیدگاه های مختلف و خواسته های متفاوتی وجود دارد و این یک امر ضروری است. دیدارهایی میان دو طرف به صورت مستمر برگزار می شود.

ـ رابطه میان نخست وزیری و ریاست جمهوری، پارلمان و حتی جناح های سیاسی خوب است و ما اکنون بر اجرای برنامه دولت به ویژه پس از تصویب بودجه به منظور ارائه خدمات، همچنین بهبود زیرساخت ها و خودکفایی در زمینه برخی موارد ضروری مانند مسأله غذا، بهداشت، آموزش و آب تمرکز می کنیم.

ـ من از سفر به ایران بسیار خرسند بودم و از سران جمهوری اسلامی از مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور و سایر مقامات تشکر می کنم، دیدارها بسیار مثبت بود، ما تصمیم به تعمیق و هماهنگی در روابط در تمام زمینه های تجاری، تاریخی و فرهنگی گرفتیم، و لطف جمهوری اسلامی به عراق در شرایط دشوار را فراموش نمی کنیم.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما