plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۱۶۱۶
مدیر امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی اصفهان تأکید کرد

ضرورت بازسازی و حفاظت از چهار هزار و ۵۰۰ رشته قنات در استان اصفهان

اراضی زراعی قابل کشت اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است
مدیر امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: حدود چهار هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۶۰۰ رشته قنات در استان اصفهان وجود دارد که برداشت آب از آن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد می‌شود.
قنات تاریخی کهریزسنگ نجف آباد
قنات تاریخی کهریزسنگ نجف آباد
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز،  غلامرضا عُشاقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری دولت اظهار داشت: ۲۲ از ۲۸ شهرستان استان اصفهان دارای قنات است و با توجه به شرایط خشکسالی در این خطه استفاده از این منابع آبی زیرزمینی ضروریست.

وی ادامه داد: برای احیا و بازسازی قنوات با توجه به بارش‌های هر ساله و میزان آسیبی که به این منابع آبی وارد می‌شود، اعتباری جداگانه تخصیص می یابد تا بتوانیم باز هم آنها را در چرخه آبرسانی قرار دهیم.

مدیر امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: از محل سفر رییس جمهور به اصفهان، ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیا و بازسازی قنوات در یک دوره زمانی سه ساله برای ۲۲ شهرستانی که قنات در آنها وجود دارد ، مصوب شده است.

عشاقی گفت: در سیلاب بهمن سال ۱۴۰۱ به ۲ رشته قنات در استان آسیب جدی وارد شد و بازسازی و ترمیم آن به دستکم ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: مباحث زیرساختی و اصلی مربوط به قنوات را سازمان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بر عهده دارد اما لایروبی توسط مردم و بهره برداران انجام می‌شود.

استان اصفهان با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی باقابلیت کشاورزی که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است و همچنین شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو، و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.

گفتنی است؛ در این پیوند، گزارش خبرنگار محلی ایصال نیوز حاکی از این است که قنات تاریخی و میراثی کهریزسنگ نجف آباد به عنوان یکی از قنات‌های بکر و پر جاذبه ایران و موجود در استان اصفهان، از حدود دوسال قبل در قالب کارزاری جهادی و داوطلبانه تحت عنوان «آبادگران و احیاگران قنات» درحال لایروبی و بازسازی است.   

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما