plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۳۱۵۰۰

درگیری شدید نیروهای حمیدتی با ارتش البرهان در خارطوم

منابع خبری از درگیری مسلحانه شدیدی بین نیروهای «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان و «محمد حمدان دغلو» ملقب به حمیدتی معاون البرهان و فرمانده نیروهای واکنش سریع در منطقه «شهرک ورزشی» واقع در جنوب خارطوم، پایتخت سودان خبر دادند.
درگیری شدید نیروهای حمیدتی با ارتش البرهان در خارطوم
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و به نقل از شبکه الجزیره، این درگیری مسلحانه که از بامداد امروز شنبه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

یک منبع ارتش سودان به شبکه الجزیره گفت که نیروهای مسلح با تلاش برای کنترل مقر فرماندهی کل توسط نیروهای واکنش سریع مقابله می کنند. در مقابل، نیروهای واکنش سریع در بیانیه‌ای اعلام کردند که از ورود یک یگان بزرگ از نیروهای مسلح به مقر آنها در منطقه «سوبا» در خارطوم غافلگیر شدند و این یگان نیروهای حاضر در مقر را محاصره و سپس با انواع سلاح‌های سبک و سنگین به آنها حمله کردند.

در همین حال، شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ به نقل از بیانیه نیروهای واکنش سریع گزارش داد که این نیروها کاخ ریاست جمهوری و مقر اقامت عبدالفتاح البرهان فرمانده ارشد در پایتخت و فرودگاه خارطوم را به کنترل خود در آورده اند و این تحرکات در پاسخ به حملات ارتش به پایگاههای آنها انجام شده است.

در مقابل، نیروهای مسلح سودان اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش در حال حاضر در حال انجام عملیات مشخص برای «حل و فصل اقدامات غیرمسئولانه شبه نظامیان واکنش سریع شورشی» است.

ارتش سودان به فرماندهی البرهان امروز شنبه در بیانیه‌ خود با رد ضمنی کنترل نیروهای واکنش سریع بر مقر ریاست جمهوری و فرماندهی کل ارتش و مقر رئیس شورای حاکمیتی گفت: نیروهای مسلح وظایف قانونی، ملی و قانونی خود را انجام می‌دهند؛ در حالی که اعضا و افسران شبه‌نظامیان واکنش سریع به فرماندهی حمیدتی از مقرهای خود فرار و تمام وسایل خود را در خیابان ها رها کرده اند.

این بیانیه افزود: «نیروهای ما در این لحظات در حال مقابله با دشمن هستند که نیروهای خود را از پایگاه‌هایش در سرتاسر پایتخت گرد آورده تا مکان‌های استراتژیک از جمله کاخ جمهوری، فرماندهی کل و مقر ریاست شورای انتقالی را تحت کنترل درآورد. تلاش های آنها در برابر عزم و اراده و شجاعت نیروهای مسلح درهم شکسته خواهد شد.

در پی اعلام نیروهای واکنش سریع مبنی بر حمله نیروهای ارتش به مقرهای آنها، ارتش سودان نیز اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع به چندین پایگاه ارتش در خارطوم و مناطق دیگر حمله کردند.

نبیل عبدالله سخنگوی ارتش سودان گفت: نیروهای واکنش سریع به چند پایگاه ارتش در خارطوم و مناطق دیگر یورش بردند و درگیری ها ادامه دارد و ارتش ماموریت خود در پاسداری از کشور را انجام می دهد.

سخنگوی ارتش همچنین گفت که بیش از 80 خودروی شبه نظامیان واکنش سریع را منهدم کرده است.

همچنین خبرها حاکی است که شماری از هواپیماهای غیرنظامی در فرودگاه خارطوم از جمله یک هواپیمای سعودی در جریان درگیری ها آتش گرفته است.

درپی این درگیریها، سفیر و اعضای سفارت آمریکا در خارطوم از ترس جان خود در سفارت پنهان شده اند.

این درگیری بین نیروهای ارتش به فرماندهی البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی حمیدتی دو روز پس از بیانیه هشدار آمیز ارتش سودان صورت می گیرد.

ارتش سودان در بیانیه خود گفته بود که این کشور بعد از استقرار نیروهای واکنش سریع در خارطوم و شهرهای کلیدی در "بزنگاه خطرناکی" قرار دارد.

سودان پس از کودتای نظامی که در اکتبر ۲۰۲۱ دولت سیاسی را برکنار کرد، در هرج و مرج فرو رفته است. پیشتر اختلافات میان معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان که فرمانده نیروهای واکنش سریع است و رئیس شورا و فرمانده ارتش، نگرانی‌ها از رویارویی بین ارتش و نیروهای واکنش سریع را افزایش داده بود.

در هفته‌های اخیر هم ارتش و هم نیروهای واکنش سریع در خارطوم پایتخت سودان و اطراف آن، نیرو و سلاح جمع‌آوری کرده‌ بودند.

پیش از این ارتش حضور خود را در مرکز شهر تقویت و خودروهای زرهی را تقریباً در تمام تقاطع‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری کشور مستقر کرده بود.

اخیرا شماری از کشورهای غربی با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به افزایش تنش‌ها در سودان ابراز نگرانی کرده و از رهبران نظامی و غیرنظامی این کشور خواستند که برای تنش‌زدایی گام‌های فعالی را بردارند.

منابع رسانه‌ای ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ از امضای توافقی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی سودان در این باره اعلام کرد که این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی کشور است، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد. این گروه‌ها بر سر یک دوره انتقالی ۲۴ ماهه توافق کردند که از زمان انتخاب نخست وزیر انتقالی آغاز خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته، این قدرت انتقالی کاملا مدنی و دموکراتیک و بدون مشارکت نظامیان خواهد بود. همچنین در این توافق آمده که نیروهای واکنش سریع باید در یک دوره زمانی معین با نیروهای مسلح سودان ادغام شده و هیچ گروه شبه نظامی جدیدی در این کشور تشکیل نشود.

نشست امضای توافق سیاسی در سودان با حضور نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا برگزار شد. توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور، استقبال طرف‌های بین‌المللی حاضر در این نشست و در رأس آنها نمایندگان آمریکا، عربستان و امارات را به همراه داشت.

سودان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که از سال گذشته در پی کودتای نظامی، گرفتار بحران سیاسی نیز شده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما