plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۰۷۰۱

نیویورک تایمز: توافق عربستان و ایران، اسرائیل را غافلگیر کرد و نتانیاهو را تکان داد

به نوشته نشریه نیویورک تایمز، رژیم صهیونیستی مدتها امیدوار بود ایران را منزوی کند و روابط خود را با عربستان بهبود بخشد. اما گرم شدن روابط ریاض و تهران این هدف را پیچیده کرده است؛ موضوعی که برای نتانیاهو زیان‌آور تلقی می‌شود.
نیویورک تایمز: توافق عربستان و ایران، اسرائیل را غافلگیر کرد و نتانیاهو را تکان داد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مطلبی نوشت: سران رژیم صهیونیستی سال‌ها ایران را یک تهدید وجودی می‌دانستند و عربستان سعودی را یک شریک بالقوه قلمداد می‌کردند و امیدوار بودند بتوانند به ایجاد روابط رسمی با ریاض نزدیک شوند.

از این رو، خبر نزدیکی ایران و عربستان سعودی در روز جمعه در سرزمین‌های اشغالی با تعجب، نگرانی و درون‌نگری مواجه شد. این امر همچنین احساس خطر ناشی از اختلافات عمیق داخلی در مورد سیاست‌های کابینه به رهبری نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو را تشدید کرد. و به نظر می‌رسید نتانیاهو - که مدت‌هاست خود را به عنوان رهبر اسرائیلی که بهترین صلاحیت برای جنگ با ایران را دارد و می‌تواند عربستان سعودی را مجذوب خود کند معرفی کرده بود - با حصول این توافق غافلگیر شد.

این رخداد، امیدهای رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک اتحاد امنیتی منطقه ای علیه ایران را تضعیف کرد. این پیشنهاد نشان می دهد کشورهای خاورمیانه سود اندکی از انزوا و مخالفت با تهران به دست می‌آورند. اسرائیل، ایران و برنامه تسلیحات هسته ای آن را خطری برای بقای خود می داند. اما تصمیم عربستان یادآور این بود که همسایگان ایران در خلیج فارس معتقدند باید با تهران تعامل داشت.

این برداشت‌ها همچنین به عنوان جرقه‌ای است که بحران داخلی رژیم صهیونیستی را شعله‌ور کرد. صهیونیست‌ها در حال حاضر با پیشنهاد جنجالی کابینه برای افزایش کنترل خود بر قوه قضائیه، دچار استیصال شده‌اند. برای سیاستمداران هم در کابینه و هم در اپوزیسیون، این خبر بدان معناست که چگونه آن آشفتگی داخلی، خطر منحرف شدن تمرکز از نگرانی‌های فوری‌تر مانند ایران را به همراه دارد.

برای نتانیاهو، این خبر به ویژه آسیب‌زا تلقی شد. برای سال‌ها، دو هدف اصلی او در سیاست خارجی، انزوای ایران و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی بود که هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته است. در حالی که تحلیلگران معتقدند زمان تصمیم عربستان ارتباط چندانی با نتانیاهو که در ماه دسامبر بار دیگر به قدرت بازگشت، ندارد، اما همچنان این فرصت را برای مخالفان وی فراهم می‌کند تا او را در سیاست خارجی ضعیف نشان دهند.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون در پستی در شبکه‌های اجتماعی در این خصوص گفت: «توافق عربستان و ایران، شکست کامل و خطرناک سیاست خارجی کابینه اسرائیل است. وقتی به جای انجام کار، تمام روز با جنون قانونی سر و کار دارید، این اتفاق می‌افتد.»

نتانیاهو که در حال حاضر در ایتالیا به سر می‌برد، بلافاصله بیانیه رسمی صادر نکرد و دفتر وی درخواست ها برای اظهار نظر را نادیده گرفت. اما یک مقام بلندپایه ناشناس صهیونیست که در گزارش‌های خبری از او نقل قول شده و به طور گسترده تصور می‌شود نتانیاهو است، به خبرنگارانی که با نخست‌وزیر سفر می‌کردند، توضیح داد که کابینه لاپید که در ماه دسامبر از سمت خود کنار رفت، مقصر گرم شدن روابط ایران و عربستان است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما