plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۲۹۲۲۳
گوگردآلود شدن هوای اصفهان در پی مازوت سوزی غیرعقلایی

کمیته پژوهش مدیریت کیفیت هوای اصفهان: مصرف مازوت به‌عنوان سوخت متوقف شود

تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در فصل زمستان
کمیته پژوهش و فناوری"مدیریت کیفیت هوا" کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست با انتشار بیانیه ای با اشاره به تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان، خواستار توقف مصرف مازوت به‌عنوان سوخت شد. در این بیانیه تاکید شده است: استفاده از ظرفیت تولید برق مازاد شبکه سراسری سایر نیروگاه‌ها در ایام سرد سال و توقف فعالیت نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در ایام کمبود گاز طبیعی، حق مسلم مردم فهیم و غیرتمند اصفهان است.
کمیته پژوهش مدیریت کیفیت هوای اصفهان: مصرف مازوت به‌عنوان سوخت متوقف شود
به گزارش ایصال نیوز، کمیته پژوهش و فناوری "مدیریت کیفیت هوا" کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست در بیانیه ای که نسخه ای از آن روز چهارشنبه در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان قرار گرفت، تاکید کرد: میزان گوگرد مازوت مورد استفاده در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان ۶ برابر بیشتر و غلظت دی‌اکسیدگوگرد (SO۲) خروجی از آن هشت برابر بیشتر از استاندارد اروپاست.

در این بیانیه با اشاره به اینکه ۶ واحد از هشت واحد این نیروگاه، روزانه حدود ۲۵۰ تانکر ۲۰ هزار لیتری (معادل پنج میلیون لیتر) مازوت مصرف کرده که سوختن این مقدار مازوت حدود ۴۰۰ تُن گاز دی‌اکسیدگوگرد در روز منتشر می‌کند، عنوان شده است: تاثیر آلودگی ناشی از گاز دی اکسید گوگرد در غلظت این آلاینده در هوای اصفهان به تنهایی ۱۹۰ درصد بیش‌تر از تمام منابع آلاینده دیگر است، این نیروگاه همجوار با شهر اصفهان و در منطقه‌ای قرار دارد که کاملاً پوشیده از صنایع آلاینده در حوزه نفت و گاز و فوق اشباع از انواع آلاینده‌هاست و بطور مستقیم این آلودگی‌ها در ریه‌های مردم شهر ته‌نشین می‌شود.

در بیانیه مذکور با بیان اینکه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان نه تنها در بلندمدت، بلکه به‌صورت آنی باعث به خطرافتادن سلامت مردم این دیار می شود از مسوولان استان خواسته شده است که با توجه به تشدید آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت مازوت در کلانشهر اصفهان به‌خصوص در روزهای سرد سال که به‌دلیل وقوع وارونگی دما جو پایدار است، مصرف مازوت به‌عنوان سوخت بدون فوت وقت متوقف شود.

همچنین در این بیانیه با تاکید بر اینکه لازم است از ورود به موضوع آلودگی هوا از سایر حوزه‌ها از جمله امنیتی پرهیز شود، آمده است: حجم بالای آلودگی هوای شهر اصفهان و استقرار صنایع و نیروگاه‌های متعدد در این شهر و وضعیت توپوگرافی و هواشناسی منطقه، در گام اول لزوم اصلاح و بهینه‌سازی نیروگاه‌های اصفهان از جمله تبدیل به سیستم سیکل ترکیبی و استقرار و نصب سیستم‌های پیشرفته تصفیه هوای خروجی، و در گام بعدی لزوم انجام مطالعات جابجایی نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده به مناطق دیگر را صد چندان کرده است.

کمیته پژوهش و فناوری"مدیریت کیفیت هوا" کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در این بیانیه تصریح کرده است: کل مصرف برق شهرستان اصفهان در زمستان فقط در حد تولید یک نیروگاه اصفهان (اسلام‌آباد) است و تولید سایر نیروگاه‌ها به صنایع بزرگ، شبکه سراسری و سایر استان‌ها اختصاص می‌یابد؛ این در حالی است که هزینه آلودگی ناشی از آن‌ها را مردم کلان‌شهر اصفهان باید بپردازند لذا شفاف‌سازی نوع مصرف برق تولیدشده در نیروگاه‌های اصفهان و مدیریت تولید براساس نیاز واقعی کلان‌شهر به‌ویژه در شرایط وخیم آلودگی هوا، لازم است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد نیروگاه‌های کشور غیرمازوت‌سوز بوده و میزان مصرف برق در ایام سرد سال نیز بیش از تولید آن‌ها نیست، تاکید شده است: استفاده از ظرفیت تولید برق مازاد شبکه سراسری سایر نیروگاه‌ها در ایام سرد سال و توقف فعالیت نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در ایام کمبود گاز طبیعی، حق مسلم مردم فهیم و غیرتمند اصفهان است.

همچنین در بیانیه مذکور آمده است: وقایع و اتفاقات تکرار شده در سال‌های اخیر به‌خصوص سال جاری گوشزد می‌کند که در صورت اضطرار به استفاده از مازوت به‌عنوان سوخت، موضوع حذف گوگرد از مازوت باید به‌عنوان یکی از راه حل‌ها در ابعاد علمی- فنی و اقتصادی مورد مطالعه قرار گیرد که این کار را می‌توان براساس دانش و فناوری بومی‌شده در مراکز علمی- پژوهشی انجام داد؛ البته این امر لازم است بعد از توقف فوری مصرف مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری و تصمیم‌گیری واقعی مسئولان و متولیان برای اجرایی‌کردن آن انجام شود.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: براساس اطلاعات موجود، سهم دریافت عوارض آلایندگی استان اصفهان و واریزشده به خزانه دولت معادل چند استان بزرگ کشور است که شواهد نشان از هزینه‌نشدن آن در مسیر رفع آلودگی صنایع آلاینده استان است لذا لازم است این موضوع، به‌طور شفاف از طریق مسئولان استانی پیگیری و حق مردم برای سلامت و حفظ محیط زیست از محل آن دریافت شود.

استفاده از سوخت مازوت از اواخر آذر امسال در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان آغاز شد؛ به گفته مسوولان استانداری اصفهان استمرار فعالیت نیروگاه ها به جهت ارتباط مستقیم آن با حوزه تأمین انرژی در زمره تصمیمات ملی است و به نوعی مصارف مازوت نیروگاه ها از تهران مدیریت می شود.

نفت کوره یا مازوت(Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی و ارزان‌ترین ماده سوختنی برای موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌هاست.

بدلیل اینکه استفاده از این سوخت، آلودگی بسیاری در هوا بویژه در شرایط پایداری جوی بوجود می‌آورد استفاده از آن برای واحدهای صنعتی خاصه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی و بزرگ این استان است و استفاده از سوخت مازوت(نفت کوره) در واحدهای صنعتی و تولیدی استان حتی در شرایط معمول و روزهای با هوای سالم نیز ممنوع است.

کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در حوزه محیط زیست بهمن سال ۱۳۹۹ بین هفت دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی این استان شامل دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تشکیل شد.

این کنسرسیوم با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در رفع چالش های زیست محیطی استان و کشور، کمک به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست و ایفای مسوولیت اجتماعی آن مراکز بمنظور ارتقای جایگاه مرجعیت علمی دانشگاه های استان اصفهان در سطح منطقه ای، ملی و استانی در زمینه محیط زیست فعالیت می کند.

کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در زمینه محیط زیست دارای کمیته‌های‌ مدیریت کیفیت آب و فاضلاب، مدیریت کیفیت خاک و مواد زائد جامد، مدیریت کیفیت هوا، محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، آمایش سرزمین و توسعه پایدار و تغییر اقلیم است.ایر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما