plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
کد مطلب : ۲۷۶۶۳

لزوم بکارگیری راهبردهای مدیریتی و رویکردی برای حل ریشه‌ای آلودگی هوا

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برای اینکه بتوانیم آلودگی هوا را در کشور و اصفهان بصورت ریشه‌ای حل کنیم باید در کنار فناوری، از راهبردهای مدیریتی و رویکردی نیز استفاده شود.
لزوم بکارگیری راهبردهای مدیریتی و رویکردی برای حل ریشه‌ای آلودگی هوا
به گزارش ایصال نیوز، محسن سلیمانی روز چهارشنبه در سمینار علمی " آلودگی هوا، منابع و عوامل، چالش ها و راهکارها " که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، افزود: در سال های اخیر بیشتر از راهبردهای فناوری مانند کنترل و انرژی های نو بمنظور رفع آلودگی هوا استفاده شده درحالی که مباحث رویکردی و مدیریتی کمتر مورد توجه بوده است.

وی از جمله راهبردهای رویکردی را مکان‌یابی، توجه به ظرفیت محیط زیستی و نوسازی و بهسازی عنوان و اضافه کرد: بعنوان مثال در اصفهان در سال های گذشته به این موضوع توجه نشده است که چقدر این خطه ظرفیت توسعه صنعت و جمعیت را دارد و امروزه بسیاری از فعالیت ها، بیشتر از ظرفیت آن است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در بخش مدیریتی نیز ضعیف عمل شده است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید قدرتمندتر از بقیه در این زمینه ظاهر شود اما این موضوع چندان عملی نشده است.

سلیمانی ادامه داد: برای رفع آلودگی هوا باید محیط زیست در اولویت قرار گیرد، به ظرفیت های زیست بوم محیط زیست توجه شود، برنامه ریزی دقیق و اهتمام جدی برای اجرای کامل قوانین وجود داشته باشد، برخی قوانین بازبینی شده و پیشگیری بر درمان مقدم دانسته شود.

به گفته وی، نباید این گونه باشد که فقط در روزهایی از سال مانند آذر و دی که هوا بسیار آلوده می شود به این معضل پرداخت بلکه باید رویکرد پیشگیرانه از آن داشت.

این استاد دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: لازم است که آلودگی هوا در منبع آن برطرف شود و راهکارهایی مانند توسعه فضای سبز با وجود نقشی که در تلطیف هوا دارد نمی تواند بعنوان راهکار اساسی برای رفع این معضل در نظر گرفته شود.

سلیمانی یکی از منابع اصلی آلاینده های هوا در کشور را مصرف انرژی خواند و افزود: مصرف انرژی در کشورمان بسیار بالاست بطوریکه در بخش حمل و نقل و صنعت بیش از ۲ برابر، لوازم خانگی ۱.۷ برابر و ساختمان ۲.۵ برابر استانداردهای جهانی است.

وی استفاده از سوخت مازوت را یکی از چالش های اساسی در آلودگی هوا در کشور دانست و تصریح کرد: مازوت عامل تشدید کننده آلودگی هواست و در بسیاری از موارد هنگامی در نیروگاه ها استفاده می شود که با پایداری هوا و پدیده وارونگی دما (اینورژن) مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه فکر جدی شود، اضافه کرد: در سال های گذشته با پیگیری های صورت گرفته استفاده از مازوت در نیروگاه های اصفهان، متوقف شد اما پارسال پلمب آن شکسته شد.

به گفته وی برای رفع این چالش باید یک مطالبه عمومی در بین مردم ایجاد شود تا مسوولان به سمت استفاده از روش های جایگزین مناسب حرکت کنند.

سلیمانی همچنین با تاکید بر اینکه سهم مربوط به صنایع، خودروها و گرد و غبار در آلودگی هوا در نقاط مختلف یک شهر باهم فرق دارد، گفت: اینکه میانگین این اعداد را بعنوان ملاک در نظر بگیریم روش درستی نیست بلکه گمراه کننده است.

وی درباره آلایندگی ناشی از خودروهای سبک و بنزین سوز نیز توضیح داد: تصور بسیاری از مردم این است که دود حاصل از اگزوز دلیل این آلایندگی است درحالیکه آلایندگی حاصل از سایش لاستیک ها بیشتر از اگزوز است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مجموعه عوامل انسان ساز مانند جمعیت، رفاه و فناوری در آلودگی هوا تاثیر دارد، اظهار داشت: آلاینده های هوا ترکیبی از ریزگردها و ذرات معلق، آلاینده های گازی، ترکیبات آلی فرار و آمونیاک است که سهم هریک از آنها در مناطق مختلف باهم تفاوت دارد.

به گفته وی، میانگین مرگ و میر در دنیا بدلیل ذرات معلق حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال است که این رقم در شهر اصفهان بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر گزارش شده است.

سخنرانی‌ بین‌رشته‌ای دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع بررسی آلودگی هوا، منابع و عوامل، چالش ها و راهکارها روز ۲۷ مهر در تالار هشت دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین به صورت برخط برگزار شد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما