plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
کد مطلب : ۲۶۴۵

قطار شهری اصفهان صاحب موزه حرفه‌ای می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: این اداره کل در صدد است تا نسبت به تاسیس و راه‌اندازی موزه‌های حرفه‌ای و تخصصی در ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان اقدام کند.
قطار شهری اصفهان صاحب موزه حرفه‌ای می‌شود
به گزارش ایصال نیوز، فریدون الله یاری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: موزه‌های نقش بسزایی در اعتلای فرهنگی جامعه دارند به همین دلیل با توجه به فعال بودن سیستم حمل و نقل قطار شهری در کلانشهر اصفهان و تجمیع مسافران در ایستگاه‌های آن، طرح مطالعاتی و تاسیس موزه مترو در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر چند قطعه شی باستانی و تاریخی در ایستگاه تختی قطار شهری اصفهان به نمایش گذاشته شد، تصریح کرد: در واقع این کار را نمی توان موزه نام گذاشت زیرا موزه از تعاریف و استانداردهای خاصی برخوردارست اما در طرح جدیدمان در تلاش هستیم تا موزه‌های در حد حرفه ای و تخصصی در ایستگاه‌های قطار شهری راه اندازی کنیم.
خط یک قطار شهری که از شمال اصفهان آغاز می شود پس از طی مسیری به طول ۲۰ کیلومتر به پایانه مسافربری صُفه در جنوب این کلانشهر می‌رسد و در آن ۲۰ ایستگاه وجود دارد.
الله یاری با اشاره به اینکه بازدید از موزه‌ها چندان در جامعه ما رواج نیافته است، اظهار داشت: ایجاد موزه در اماکن مختلف از جمله نقاط پر تردد می‌تواند به فرهنگ سازی و جذب مردم و گردشگران در این زمینه کمک کند.
مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه در این جهت تاسیس سه موزه جدید در دستور کار این اداره کل قرار گرفت، اضافه کرد: موزه مترو یکی از آنهاست و ۲ نوع دیگر شامل موزه‌های خیابانی و کودک است.
الله یاری با اشاره به اینکه این طرح در مرحله مطالعاتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محور تاریخی چهارباغ عباسی اصفهان پیاده راه شد در صدد هستیم با راه اندازی موزه خیابانی در این محور، اشیا، مشاغل و هنرهای سنتی اصفهان را که در زندگی آنها در سده‌های اخیر نقش داشته است در معرض نمایش مردم و گردشگران قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر فقط یک موزه مرتبط با کودکان یعنی موزه عروسک در کاشان در این استان فعال است، افزود: در صدد هستیم با راه اندازی موزه کودک علاوه بر ارایه میراث تاریخی باقی مانده در این بخش مانند انواع اسباب بازی‌ها، وسایل کودک و پوشاک آنها، زمینه‌های مناسبی را برای آشنا کردن فرزندانمان از کودکی با مقوله میراث فرهنگی و موزه فراهم کنیم.
۳۴ موزه و مجموعه دار دولتی و خصوصی در استان اصفهان فعال است.
کاخ موزه‌های بسیار زیبای اصفهان همچون چهلستون، هشت بهشت و عالی قاپو، همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین موزه‌های بسیار دیگری از جمله گنجینه هنرهای تزیینی و هنرهای معاصر اصفهان، موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان، موزه تاریخ طبیعی، موزه کلیسای وانک، موزه حمام علی قلی آقا، گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد و باغ موزه پروانه ها بر جذابیت این شهر تاریخی افزوده است.
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما