plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۲۵۵۰
اروپا اقدامی نکرد، ایران اقدام کرد

آژانس انرژی اتمی عبور ذخائر اورانیوم ایران از مرز 300 کیلوگرم را تأیید کرد

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: «ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه عبور ذخائر اورانیوم 3.67 درصدی ایران از سقف 300 کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرد.ساعاتی قبل از اعلام آژانس، آقای ظریف موضوع را رسما اعلام کرده بود و به اروپایی ها هشدار داده بود اگر برای نجات برجام اقدام عملی نکنند ایران گام بعدی را هم خواهد برداشت. انگلیس و روسیه نیز به این اقدام ایران واکنش نشان دادند.
آژانس انرژی اتمی عبور ذخائر اورانیوم ایران از مرز 300 کیلوگرم را تأیید کرد
به گزارش ایصال نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه عبور ذخائر اورانیوم 3.67 درصدی ایران از سقف 300 کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرد. پیش از این، امروز یک منبع آگاه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد. این منبع به گفت: «امروز (دوشنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.»
واکنش ها:
اتحادیه اروپا به رغم ابراز نگرانی از اقدام ایران برای عبور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده، خویشتن داری تهران پس از خروج آمریکا از برجام را مورد توجه قرار داد.
وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به اقدام ایران برای عبور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ابراز نگرانی اما تصریح کرد که لندن به تلاش ها برای اجرای برجام پایبند می ماند. جرمی هانت با انتشار پیامی در توئیتر افزود که این کشور همچنین از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در منطقه استفاده خواهد کرد. وی از ایران خواست تا از برداشتن گام های بیشتر که به دور شدن از برجام منجر می شود، پرهیز کند و به اجرای کامل این توافق بازگردد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که عبور ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم نتیجه تصمیمات آمریکا مبنی بر تحریم ایران است. میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توییتر نوشت: ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است، این مساله به معنی انحراف از تعهدات داوطلبانه ایران به برجام است اما هیچ ارتباطی با نقش پیمان ان. پی. تی یا توسعه تسلیحات اتمی ندارد.
«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان ایران ساعاتی بعدتر این خبر را تأیید کرد و افزود: «این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا براساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.»وزیر امور خارجه تصریح کرد: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده که در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است.
انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما