plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۴
کد مطلب : ۲۳۲۴
یک فعال سیاسی ۲۲ ساله هنگ کنگی آزاد شد

چین، معترضان هنگ کنگی را تهدید به سرکوب کرد

مردم هنگ کنگ این بار خواستار کنارگیری رئیس اجرایی هنگ کنگ و لغو کامل قانون استرداد شدند
سرانجام برای آرام کردن اعتراضات مردم هنگ کنگ با توصیه دولت چین، جاشوا وانگ، فعال سیاسی ۲۲ ساله هنگ کنگ روز دوشنبه ، ۱۷ ژوئن از زندان آزاد شد. «جاشوا وانگ» پس از آزادی از زندان ضمن اعلام پیوستن به جنبش اعتراضی هنگ کنگ خواستار برکناری خانم کری لام، رهبر دولت محلی مورد حمایت چین شد.
چین، معترضان هنگ کنگی را تهدید به سرکوب کرد
به گزارش ایصال نیوز، دولت محلی هنگ کنگ سرانجام برای آرام کردن اعتراضات مردم با توصیه دولت چین، جاشوا وانگ، فعال سیاسی ۲۲ ساله هنگ کنگ را روز دوشنبه ، ۱۷ ژوئن از زندان آزاد کرد.
«جاشوا وانگ» پس از آزادی از زندان ضمن اعلام پیوستن به جنبش اعتراضی هنگ کنگ خواستار برکناری خانم کری لام، رهبر دولت محلی مورد حمایت چین شد. با وجود اینکه رئیس اجرایی این منطقه خود مختار تحت حاکمیت چین، روز شنبه در پی اعتراضات خیابانی چند روزه، بررسی لایحه استرداد متهمان به پکن را برای مدتی نامعلوم به حالت تعلیق درآورد، اما معترضان همچنان خواهان برکناری وی از قدرت هستند.
جاشوا وانگ رهبر سیاسی ۲۲ ساله هنگ گنک جاشوا وانگ چی فونگ، یکی از رهبران جنبش «چتر» سال ۲۰۱۴ در هنگ کنگ بود. این جنبش اعتراضی با هدف «شفافیت بیشتر انتخابات» آغاز شد و طی آن ده‌ها هزار معترض به مدت ۷۹ روز خیابان‌های اصلی این شهر را مسدود کردند. این جنبش به دلیل استفاده معترضان از چتر برای مقابله با اسپری فلفل پلیس ضد شورش و همچنین باران‌های فصلی به «جنبش چتر» مشهور شد.
آقای وانگ که در آن زمان تنها ۱۷ سال داشت از سوی نشریه تایم به عنوان «تاثیرگذارترین نوجوان سال ۲۰۱۴» معرفی و همچنین در سال ۲۰۱۷ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.
وی در ماه اوت سال ۲۰۱۷ به همراه چند فعال سیاسی دیگر به دلیل نقش داشتن در اشغال «میدان مدنی» شهر هنگ کنگ که آغازگر جنبش چتر بود، به زندان محکوم شد و در ژانویه ۲۰۱۸ به زندان رفت. جاشوا وانگ دوشنبه و بلافاصله پس از خارج شدن از زندان در جمع خبرنگاران از پیوستن خود به اعتراضات هفته‌های اخیر نسبت به احتمال تصویب لایحه «استرداد متهمان به چین» خبر داد و گفت: «من معتقدم که دوره کری لام به سر آمده است. او دروغگو است و باید کناره‌گیری کند.»
جاشوا وانگ همچنین در توئیتی نوشت: «سلام به جهان و سلام به آزادی. من همین حالا از زندان آزادی شدم. زنده‌باد هنگ هنگ. لایحه استرداد را لغو کنید. کری لام! کناره‌گیری کن...»
به رغم تعلیق لایحه جنجال برانگیز استرداد مجرمان به چین، لایحه ای که از یک هفته پیش موجی بی سابقه از خشم و خشونت را در هنگ کنگ به راه انداخته است، صدها هزار معترض در این کشور باز هم تظاهرات کردند. برگزار کنندگان این تظاهرات در نظر دارند فشار را بر «کاری لام» رئیس اجرایی هنگ کنگ که روز شنبه از تعلیق این لایحه جنجالی خبر داد، حفظ کنند. آنها لغو قطعی این لایحه را که برای حقوق بشر خطرناک تلقی می شود و همچنین استعفای کاری لام و عذرخواهی وی را به علت سرکوب شدید تظاهرات از سوی پلیس در روزهای اخیر، خواستار هستند.
کری لام، رهبر دولت محلی هنگ کنگ با وجود معلق کردن لایحه استرداد متهمان به چین هیچ زمان مشخصی را برای بحث دوباره بر سر این لایحه تعیین نکرده است. معترضان هنگ کنگی نگرانند که خانم لام پس از مدتی مجددا برای قانونی کردن این لایحه اقدام کند و به همین دلیل خواستار حذف کامل آن از دستور کار دولت هستند.
انتهای پیام/*
۷
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما