plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۱۸۴۲
به رغم تکذیب های مکرر

آیا ترکیه از خرید سامانه اس 400 روسیه منصرف می شود

فشار آمریکا و کاهش مستمر ارزش لیر همچنان ادامه دارد
خبرها حکایت از آن دارد که ترکیه در برابر تهدیدهای آمریکا تسلیم شده و برنامه خرید موشک‌های اس 400 از روسیه را متوقف کرده است، هرچند مسکو و آنکارا این اخبار را تکذیب کرده اند. روزنامه بیلد آلمان با استناد به منابعی در محافل دیپلماتیک اعلام کرده بود، گویا اردوغان از خریداری اس 400 صرفنظر کرده است. تلاش ترکیه برای خرید این موشک‌ها از روسیه مدت‌هاست که در مناسبات میان این کشور با دیگر اعضای ناتو تنش ایجاد کرده است.
آیا ترکیه از خرید سامانه اس 400 روسیه منصرف می شود
به گزارش ایصال نیوز به نقل از العالم، ایالات متحده آمریکا ترکیه را تهدید کرده است که اگر از روسیه نوع جدید و پیشرفته سیستم دفاع موشکی بخرد تحریم‌های جدیدتری علیه این کشور اعمال می‌کند. روزنامه بیلد چاپ آلمان به نقل از یک مقام بلندپایه دولت ترکیه در آنکارا خبر داد که آمریکا این کشور را تهدید کرده در صورت خرید موشک‌های اس 400 دست به تحریم این کشور می‌زند و 'در شرایط فعلی افت ارزش لیر نیز به معنای سقوط اقتصاد ترکیه است'. روزنامه بیلد با استناد به منابعی در محافل دیپلماتیک اعلام کرده بود، گویا اردوغان از خریداری اس 400 صرفنظر کرده است. تلاش ترکیه برای خرید این موشک‌ها از روسیه مدت‌هاست که در مناسبات میان این کشور با دیگر اعضای ناتو تنش ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان واشنگتن در اعتراض به این اقدام ترکیه که عضو پیمان ناتو است، تحویل جت‌های جنگی اف 35 به این کشور را متوقف کرده و دست به تحریم‌های جدیدتر می‌زند. ترکیه تاکنون نسبت به این تهدیدها سرسختی نشان داده و بر خرید این موشک‌ها از روسیه پای فشرده بود. کشورهای عضو ناتو نگران هستند که روسیه با فروش موشک‌های اس 400 به اطلاعات درونی ناتو دست پیدا کند.
سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه خبر تسلیم شدن اردوغان به خواست آمریکا را رد کرده و گفته که تصمیم به خرید سیستم دفاعی اس 400 از روسیه به جای خود باقی است. خبرگزاری روسی اینترفاکس از قول یک منبع نظامی که نام آن را نبرده، خبر روزنامه بیلد را تکذیب کرده و گفته که هیچ تغییری در برنامه خرید این موشک‌ها رخ نداده و محموله این موشک‌ها در حال آماده شدن برای ارسال به ترکیه است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه،5 آوریل (16 فروردین) پیش از سفر به مسکو در مصاحبه با خبرنگاران در ارتباط با خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه گفت: «آمریکا برخلاف روسیه شرایط مناسبی برای خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت را فراهم نکرد و ترکیه نظر مثبتی در این باره ندارد.» او تاکید کرد که واشنگتن درباره خرید سامانه‌های روسی توسط ترکیه اشتباه می‌کند. اردوغان تاکید کرد که سامانه‌های اس 400 در ماه ژوئیه سال جاری (2019) تحویل ترکیه داده خواهد شد. ترکیه عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی ناتو است و قصد دارد برای حراست از خود پدافند موشکی روسی خریداری کند. این موضوع نشان می‌دهد که اعتماد بین ترکیه و آمریکا خدشه‌دار شده است.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، سوم آوریل گفته بود که آمریکا حاضر به سکوت در برابر خرید جنگ‌افزار از کشورهای دشمن آمریکا از سوی متحدان ناتو نخواهد بود. پمپئو خرید سامانه دفاع ضدهوایی روسی اس 400 از سوی ترکیه را خطری برای ناتو دانسته و معتقد است که چنین اقداماتی از قدرت عمل پیمان ناتو می‌کاهد. وی گفت اینکه ترکیه به‌رغم آمادگی آمریکا برای تحویل سامانه پاتریوت، همچنان بر خرید سامانه اس400 اصرار دارد، موجب نگرانی است. چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم بدون ذکر نام آمریکا در واکنش به مخالفت‌های این کشور درباره خرید اس 400 گفت که فشار یک کشور برای خرید یا عدم خرید یک سامانه با روح اتحاد همخوانی ندارد.
وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در واشنگتن به سر می‌برد تاکید کرد: «اظهاراتی که از طرف مایک پمپئو منتشر شده نه از نظر لحن و نه از نظر محتوا حقایق را منعکس نمی‌کند.» وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفته بود که ممکن است آنکارا و واشنگتن درباره قیمت سامانه‌های موشکی پاتریوت به توافق برسند. چاووش اوغلو برای خرید پاتریوت شرط گذاشت که تصویب آن از طرف کنگره آمریکا ضروری است. یک روزنامه ترک به نام 'ترکیه'نوشت ایالات متحده نگران آن است که ترکیه با دریافت سامانه های موشکی روسی اس 400 سیاست مستقلانه تر و پرتحرک تری را در خاورمیانه دنبال کند. به گزارش اسپوتنیک، این نشریه خاطرنشان می سازد پس از آغاز عملیات ترکیه علیه اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، سازمان مورد حمایت آمریکا در خاک سوریه ، با توجه به حضور اس400 ارتش ایالات متحده نخواهد توانست به پشتیبانی هوایی از این شبه نظامیان بپردازد. علاوه بر این اسرائیل، متحد نزدیک واشنگتن در منطقه از اس 400 هراس دارد. اسرائیل دارای طرح های دور و درازی در رابطه با آبهای ساحلی ترکیه در دریای مدیترانه است که دارای منابع طبیعی غنی هستند و آمریکا نیز امیدوار است از این معادن سود ببرد اما حضور اس 400 در ترکیه این طرح ها را تخریب می کند.
روزنامه 'ترکیه' تاکید می کند ترکیه برای دفاع از منافع خود باید از حالت تحت الحمایه آمریکا و غرب خارج شود و دریافت اس 400 از روسیه در خدمت این هدف قرار دارد و با استفاده از آن انکارا خواهد توانست امنیت خود را تامین کند. سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 'تریومف' برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.
انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما