plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۱۶۷۶۱

تنش امنیتی در بغداد پس از بازداشت یکی از فرماندهان الحشد الشعبی

تشکیل کمیته تحقیقات مشترک رسیدگی به بازداشت قاسم مصلح
یک مقام حکومتی به خبرگزاری رسمی عراق گفت که یک کمیته تحقیقاتی مشترک در حال بازپرسی از «قاسم مصلح» است. یک منبع سیاسی عراق از وجود تنش بین سازمان حشد الشعبی و نخست‌وزیر عراق در پی بازداشت این فرمانده حشد خبر داد.
تنش امنیتی در بغداد پس از بازداشت یکی از فرماندهان الحشد الشعبی
به گزارش ایصال نیوز، این مقام حکومتی به خبرگزاری رسمی عراق گفت که یک کمیته مشترک از نهادهای امنیتی و نظامی عراق شامل دستگاه اطلاعات ارتش و اطلاعات وزارت کشور و ستاد عملیات مشترک و حشد شعبی براساس ضوابط نظامی و حقوقی مسؤولیت پرونده «قاسم مصلح» را بر عهده دارند.

شامگاه چهارشنبه مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق با صدور بیانیه‌ای به اخبار منتشرشده درباره دستگیری یکی از فرماندهان حشد شعبی واکنش نشان داد.

در بیانیه مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق آمده است، بنا بر حکم بازداشت قضایی و بر اساس ماده 4 قانون مبارزه با تروریسم، نیروهای امنیتی بامداد امروز عملیات بازداشت متهم «قاسم محمود کریم مصلح» را اجرا کرد و تحقیقات با وی از سوی کمیته تحقیقات مشترک ادامه دارد.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در پایان آورد، برخلاف آنچه برخی فتنه‌انگیزان شایعه کرده‌اند، این عملیات علیه هیچ نهاد نظامی و امنیتی نیست و همه دستگاه‌های امنیتی و نظامی تحت امر، فرمانده کل نیروهای مسلح قرار دارند.

پیشتر یک منبع به شبکه آر تی گفته بود: تماس‌ها از صبح چهارشنبه بین فرماندهان حشد شعبی و دیگر مقامات سیاسی برقرار است و از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق می‌خواهند قاسم مصلح، فرمانده عملیات الانبار را آزاد کند اما نخست‌وزیر این درخواست‌ها را نمی‌پذیرد.

او اضافه کرد: الکاظمی به میانجی‌گران که برای آزادی مصلح وساطت می‌کنند گفته مساله مربوط به دستگاه قضاست نه او.

*هشدار نخست وزیر عراق در باره تحرکات غیرقانونی

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی عراق(واع) شامگاه چهارشنبه گزارش داد مصطفی‌الکاظمی نخست وزیر عراق حضور و تحرکات مسلحانه دیروز چهارشنبه در خیابانهای بغداد را تحرکات مشکوک، خطرناک، غیرقانونی و ضد امنیتی عنوان کرد.

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق نیز از تشکیل جلسه ویژه امنیتی به ریاست مصطفی کاظمی برای بررسی حوادث اخیر خبر داد.

همچنین یک منبع حشد شعبی به آر تی گفت: حامیان و طرفداران قاسم مصلح در تظاهراتی در استان کربلا خواستار آزادی او خواهند شد.

یک منبع دیگر حشد شعبی که خواست نامش فاش نشود به اسپوتنیک، گفت: در مخالفت با بازداشت قاسم مصلح حشد شعبی در سراسر استان‌های عراق حالت آماده باش اعلام کرده است.

این منبع حشد شعبی افزود: مصلح طبق ماده چهار قانون مبارزه با تروریسم بازداشت شده است.

خبرنگار آرتی نیز گزارش داد: مقامات امنیتی منطقه الخضرا (سبز) که محل استقرار ساختمان‌های دیپلماتیک و دولتی است را در پی این مشکل بستند.

یک افسر پلیس بغداد گفت، نیروهای امنیتی ورودی‌های منطقه الخضرا را بسته و تدابیر امنیتی شدیدی را برای مقابله با هرگونه وضعیت فوق‌العاده به دلیل بازداشت مصلح لحاظ کردند.

او افزود: نیروهای مبارزه با تروریسم نیز با انتشار اخباری مبنی بر تصمیم حامیان فرمانده حشد شعبی برای برگزاری تظاهرات و ورود به منطقه الخضرا در این منطقه مستقر شدند.

همچنین یک منبع امنیتی تاکید کرد: تعدادی خودروی نظامی حشد شعبی در میدان المقاتل در ورودی منطقه الخضرا مستقر شدند و نیروهای حشد شعبی موانع ایجاد شده در میدان المقاتل در داخل الخضرا را برداشتند تا تصاویر فرماندهان حشد از جمله ابومهدی المهندس در میدان را آویزان کنند. عکس‌های فرماندهان حشد شعبی در راس آن ابومهدی المهندس در میدان آویزان شده و دبیرخانه بغداد میدان را با موانعی بتنی به منظور صیانت از آن احاطه کرده است.

پیشتر طی روز چهارشنبه گزارش شد، قاسم مصلح، فرمانده عملیات الانبار در سازمان حشد شعبی از سوی نیروهای ویژه بازداشت شد.

حشد شعبی نهادی وابسته به نیروهای مسلح عراق بوده و مستقیما زیر نظر مصطفی الکاظمی فعالیت می‌کند. قاسم مصلح یکی از فرماندهان برجسته حشد شعبی و از نزدیکان ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی بود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما