plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۳۴۴۸۱

علی مطهری: کشورهای اسلامی به صورت علنی باید به فلسطینی‌ها سلاح برسانند

نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبرد غزه گفت: با توجه به اینکه آمریکا و انگلیس به صورت علنی به اسرائیل سلاح ارسال می‌کنند با علم به اینکه این سلاح‌ها صرف کشتار مردم و زنان و کودکان مظلوم غزه خواهد شد؛ اینجا کشورهای اسلامی باید خیلی بهتر عمل کنند و به صورت علنی به مردم فلسطین کمک کنند؛ حتی به آنان سلاح برسانند.
علی مطهری: کشورهای اسلامی به صورت علنی باید به فلسطینی‌ها سلاح برسانند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در گفت‌گو با جماران گفت: این طوفان‌ها باید همچنان ادامه داشته باشد تا دنیا به راه حلی که ایران سال‌ها قبل برای موضوع فلسطین پیشنهاد کرد، برسد و تن دهد. بسیاری از کشورها این راه حل را قبول دارند، اما غربی‌ها و در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس مایل هستند که غده سرطانی اسرائیل همچنان در قلب جهان اسلام باقی باشد و ملت‌های مسلمان دائم مشغول به آن باشند. لذا این‌ها زیر بار نمی‌روند؛ با اینکه می‌دانند راه حل عادلانه فلسطین، راهی است که ایران پیشنهاد کرده است ولی زیر بار نمی‌روند و می‌خواهند که اشغال همچنان باقی باشد و این نقطه نزاع در وسط کشورهای اسلامی پابرجا بماند.

مشروح گفت و گو با علی مطهری در پی می آید:

این روزها شاهد حوادث تلخ و ناگوار در غزه هستیم و همه مردم نگران هستند. حضرتعالی شرایط را چگونه می‌بینید و تحلیل شما چیست؟

امروزه حادثه بسیار مهمی اتفاق افتاده است و یک نقطه عطف در مبارزات مردم فلسطین برای آزاد کردن سرزمین‌های خودشان است. برای اولین بار فلسطینی‌ها وارد سرزمین‌های اشغالی شدند، آسیب جدی به نیروهای نظامی صهیونیست‌ها وارد کردند و عده قابل توجهی از آنان را اسیر کردند؛ مسئله‌ای که در طی هفتاد و پنج سال اخیر سابقه نداشته است. شاید بیشترین تلفاتی که اسرائیلی‌ها متحمل شدند در سال 1973 بود که مصری‌ها حمله برق‌آسایی انجام دادند و خط بارلو که آن زمان ادعا می‌شد غیر قابل شکست است را شکستند، وارد عمق خاک اسرائیل شدند، تعداد زیادی از نیروهای نظامی ارتش اسرائیل را به هلاکت رساندند و عده‌ای را اسیر کردند.

اگر آن جنگ به درستی ادامه پیدا می‌کرد احتمال سقوط رژیم اسرائیل وجود داشت چون از طرف دیگر سوریه و اردن هم وارد شده بودند و جبهه مصر خوب پیش رفته بود اما متأسفانه شوروی که پشتیبان مصر بود، پشت این کشور را خالی کرد و مصری‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. شاید ضربه‌ای که گروه حماس و جهاد اسلامی به اسرائیلی‌ها وارد کردند، شباهتی به آن دوره داشته باشد اما به این صورت که یک سازمان چریکی این را کار کرده باشد، سابقه نداشته است.

البته حماس وارد سرزمین خود شده است. متأسفانه برخی به اشتباه فکر می‌کنند که حماس به کشور دیگر تجاوز کرده است در حالی که حماس به جایی تجاوز نکرده بلکه وارد سرزمین خود شده است. صهیونیست‌ها سرزمین فلسطینی‌ها را غصب کرده‌اند، حماس وارد سرزمین خودش شده و عده‌ای از نظامیان اسرائیلی را اسیر و تعدادی از آنان را به هلاکت رسانده است. در این بین ممکن است چند تن از شهرک‌نشینانِ اشغال‌گر کشته شده باشند؛ شهرک‌نشینان با علم به اینکه فلسطین، سرزمین خودشان نیست، این کشور را اشغال کرده‌اند و اگر تعدادی از این‌ها کشته شده باشند به نظر من مسئله مهمی نیست چون  اشغال‌گر به حساب می‌آیند. البته حساب کودکان از این موضوع جداست. رژیم اسرائیل و غربی‌ها بسیار روی این موضوع تأکید می‌کنند که عده‌ای غیرنظامی هم کشته یا اسیر شدند؛ لذا باید توجه داشته باشیم که حماس و جهاد اسلامی وارد کشور خودشان شده‌اند، با نیروهای نظامی اشغالگر مبارزه و آن‌ها را اسیر کردند، و ممکن است چند غیرنظامیِ اشغالگر هم کشته شده باشند و نباید این مسئله بزرگ شود. کسی که خانه‌‌اش را گرفته‌اند وقتی حمله می‌کند، متجاوز نیست چون می‌خواهد خانه‌اش را پس بگیرد.

همه انسان‌ها در این قضیه وظیفه دارند تا به حمایت از مظلوم بشتابند. ملتی هفتاد و پنج سال است که تلاش می‌کند تا سرزمین خود را پس بگیرد اما غربی‌ها اجازه نمی‌دهند و اسرائیل را به انواع و اقسام سلاح‌ها مجهز می‌کنند تا فلسطینی‌ها به هدف خود نرسند.

لذا همه انسان‌ها موظف هستند که به کمک مردم فلسطین و غزه بیایند؛ به ویژه مسلمانان وظیفه مضاعفی دارند و بالاخص با توجه به حمایت علنی آمریکا و انگلیس از اسرائیل؛ آمریکا و انگلیس به صورت علنی به اسرائیل سلاح ارسال می‌کنند با علم به اینکه این سلاح‌ها صرف کشتار مردم و زنان و کودکان مظلوم غزه خواهد شد. اینجا کشورهای اسلامی باید خیلی بهتر عمل کنند و به صورت علنی به مردم فلسطین کمک کنند؛ حتی به آنان سلاح برسانند.

بنابراین، از فضای رسانه‌ای که ایجاد می‌شود نباید بترسند و کشورهای اسلامی به صورت علنی باید به فلسطینی‌ها سلاح برسانند و به آنان کمک کنند. البته وظیفه کشورهای نزدیک‌تر به فلسطین، بیشتر است. بر اساس قاعده‌ فقهی «الاقرب فالاقرب» آن‌که نزدیک‌تر است وظیفه بیشتری دارد. لذا کشورهایی که هم‌مرز با فلسطین هستند مثل کشورهای مصر، اردن، سوریه و لبنان وظیفه بیشتری دارند، در درجه بعد کشورهای عراق، عربستان، یمن و ایران و همه کشورهای اسلامی که در آفریقا هستند مثل مراکش و تونس، وظیفه دارند.

همبستگی ملت‌های مسلمان تا امروز قابل قبول بوده اما کافی نیست و همبستگی باید توأم با عمل باشد. مصر ارتش بزرگی دارد و باید اسرائیل را تهدید کند که اگر بخواهی به غزه حمله زمینی کنی، ما وارد عمل خواهیم شد. یا اردن و سوریه هم این کار را انجام دهند. نمی‌شود اسرائیل برای حمله زمینی آماده شود، بقیه نگاه کنند و فقط تعداد شهدا و مجروحین را بشمارند. لذا بی‌عملی مسلمانان و صرف تظاهرات کافی نیست و کشورهای اسلامی باید شجاعانه وارد شوند.

بسیاری از ناکامی‌های خاورمیانه ریشه در اسرائیل دارد و آمریکا از آن پشتیبانی می‌کند. توصیه شما به برخی کشورهای غیرعربی مثل ترکیه چیست که به نیرنگ‌های سران صهیونیست دل بسته‌اند؟

کشوری مثل ترکیه وظیفه زیادی دارد. ترکیه یک قدرت نظامی در منطقه است و نباید رفتار دوگانه‌ای داشته باشد؛ از یک طرف انتقاد کند و از طرف دیگر روابط نزدیکی با اسرائیل داشته باشد. ترک‌ها نیروی بزرگی هستند، چه زمان می‌خواهند نیروی خود را به کارببرند؟ حداقل می‌توانند از نظر روانی مؤثر باشند. بیشتر کشورهای هم‌مرز با اسرائیل، وظیفه سنگین‌تری دارند. اگر حمله زمینی اسرائیل شروع شود، برنامه کشورهای اسلامی چیست؟ ایران ممکن است برنامه‌هایی داشته باشد و من اطلاعی ندارم. قاعدتاً حزب‌الله باید وارد عمل شود و الا نسل‌کشی بزرگ رخ خواهد داد. سوریه برای پس گرفتن بلندی‌های جولان باید وارد شود و فرصت خوبی است که سرزمین خود را پس بگیرد. بخشی از سرزمین لبنان یعنی مزارع شبعا در دست اسرائیل است و باید پس گرفته شود.

در دنیای اسلام و در کشورهایی مثل عراق، یمن، مصر، ایران، افغانستان، پاکستان و ... جوانان زیادی داوطلب اعزام به فلسطین و آماده جهاد هستند. این‌ها باید هدایت شوند و جهانیان باید بفهمند که مسلمانان ید واحد هستند و الا صرف نشستن و نگاه کردن فایده‌ای نخواهد داشت.

از یک جهت رسانه‌های غربی و شبکه‌های خارجی در تلاش هستند تا مبارزان فلسطین را ظالم نشان دهند و برای اسرائیلی‌ها فضای مظلوم‌نمایی ایجاد می‌کنند. در داخل کشور هم عده‌ای به عمد یا غیر عمد و از آگاهی یا غیر آگاهی، به این قضیه دامن می‌زنند و ظالم را مظلوم نشان می‌دهند و حرکت جنبش حماس را غیر انسانی معرفی می‌کنند. حضرتعالی برای کسانی که این گونه با رسانه‌های بیگانه همسو می‌شوند، چه توصیه‌ای دارید؟

این‌ها اشتباه می‌کنند. صهیونیست‌ها تمام راه‌ها را به روی مردم غزه بسته‌اند، آن‌ها را محاصره کرده‌اند و سرزمین‌شان را گرفته‌اند، غزه به زندان روباز تبدیل شده، دو میلیون مسلمان در آن‌جا اسیر شده‌اند، هر لحظه بخواهند آب و برق آن‌ها را قطع می‌کنند، راه مواد غذیی می‌بندند و بیمارستان‌ها را نابود می‌کنند، این ملت چه کار باید انجام دهد؟ این ملت می‌بیند هیچ راهی ندارد و اگر حرکتی کند و وارد سرزمین خودش شود که از طرف صهیونیست‌ها اشغال شده است، بگوییم فلسطینی‌ها تروریست هستند؟ این نتیجه تبلیغات وسیعی است که سال‌هاست غربی‌ها انجام می‌دهند و چشم خود را بر اشغال بسته‌اند؛ کأنّه سرزمین فلسطین متعلق به افرادی بوده که داخل آن هستند و فلسطینی‌ها به کشور بیگانه حمله  و تجاوز می‌کنند! در حالی که قضیه برعکس است صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را به زور، کشتار و بی‌رحمی گرفته‌اند، فلسطینی‌ها را در باریکه‌ای محصور کرده‌اند و فلسطینی‌ها می‌خواهند سرزمین و خانه خود را پس بگیرند.

اگر فلسطینی‌ها به خاک خودشان که در دست دشمن است نفوذ کردند و نظامیان اشغالگر را به هلاکت رساندند، در این بین ممکن است چند غیر نظامی هم کشته شوند که آن‌ها هم اشغالگر هستند، نمی‌توانیم بگوییم کار فلسطینی‌ها غلط است، قطعاً کارشان درست و قابل تقدیر است و کار مقدسی انجام داده‌اند؛ لذا باید ادامه داشته باشد و خیلی بیش از این‌ها باید انجام دهند. بلاهایی که اسرائیل طی هفتاد و پنج سال بر سر فلسطینی‌ها آورده است قابل گفتن نیست. اگر برخی در داخل چنین تصوری دارند تحت تأثیر تبلیغات غربی‌ها هستند، احتمالاً این‌ها رسانه‌های غربی را می‌بینند، تحت تأثیر تبلیغات آن‌ها قرار گرفتند و کاملاً در اشتباه هستند.

موضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی در قبال این اتفاق مهم چیست؟

من معتقدم که اگر اسرائیل بخواهد حمله زمینی کند و دست به نسل‌کشی بزند، نیروهای تحت امر ایران باید اعلام کنند که نیروهای خود را وارد عمل خواهند کرد؛ نیروهای حزب‌الله لبنان و سوریه وارد خواهند شد و باید قدرت بازدارندگی داشته باشند. نمی‌شود ما بی‌تفاوت باشیم تا حمله شروع شود، سرزمین را از مردم غزه خالی کنند و به دنبال نابودی حماس باشند. اینجاست که حتماً وظیفه داریم تا اقداماتی که در سال‌های گذشته انجام شده  و امکاناتی فراهم شده است، به کار بیاید. قاعدتاً چنین تصمیماتی وجود دارد، سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق و لبنان نشان می‌داد که هماهنگی ایجاد می‌شود و آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند که اگر بنا باشد به غزه حمله زمینی صورت بگیرد، سایر جبهه‌های مقاومت هم فعال خواهند شد. مخصوصاً وقتی که آمریکا و انگلیس محکم پشت اسرائیل ایستاده‌اند، ما و سایر کشورهای اسلامی نیز وظیفه سنگینی داریم.

من معتقدم که در این ماجرا روسیه و چین هم وظیفه سنگینی دارند. البته تا الان مواضع این دو کشور تا حدی بد نبوده و تا حدودی از مردم فلسطین حمایت کرده‌اند، اما با توجه به قدرت نظامی روسیه و چین باید تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند چون آمریکا و انگلیس به صورت صریح وارد شدند روسیه و چین هم باید قدرت بازدارندگی داشته باشند.

نکته‌ای که برای من سوال است این است که بعد از این همه سال که می‌دانیم با اندک حمله به سرزمین‌های اشغالی، بمباران‌های اسرائیل آغاز می‌شود چرا تاکنون هیچ‌گونه پدافندی برای غزه فراهم نشده است؟ درست است که کار سختی است اما این‌که صهیونیست‌ها به راحتی هر جایی که دوست دارند بمباران کنند و مردم غزه هیچ پناهی نداشته باشند درست نیست. چرا در طی این سال‌ها هیچ‌گونه پدافند هوایی برای اهالی غزه ایجاد نشده است؟ به نظرم این را باید دنبال کنیم. امیدوارم همه ما به وظایف خود عمل کنیم و در نهایت نتیجه خوبی گرفته شود، هرچند تا اینجا هم واقعاً پیروزی بزرگی برای مردم فلسطین بوده است.

یادگار امام اخیراً گفت که «مظلومیت مدافعانه به مظلومیت مهاجمانه تبدیل شده است.» تحلیل شما از این تعبیر چیست؟

به نظرم تعبیر خوبی بود. ضمن اینکه فلسطینی‌‌ها مظلوم و تحت ظلم هستند، این بار مهاجم بوده‌اند. برای اولین بار شاهدیم که فلسطینی‌ها وارد سرزمین اشغالی شدند و بخشی از آن را گرفتند لذا برای اولین بار طعم پس گرفتن سرزمین خود را چشیدند و حالت مهاجم داشتند. تمام این حرکات ناشی از ظلم‌هایی است که سال‌ها بر این‌ها وارد شده است. اساسا درست است که فلسطینی‌ها تهاجم کردند اما تجاوز نکردند چون وارد سرزمین خودشان شده‌اند. اینجا بحث تجاوز معنی نمی‌دهد. این بار فلسطینی‌ها نسبت به سال‌های گذشته حالت هجوم و تهاجم داشتند؛ قبلا دفاع می‌کردند اما این بار همراه با تهاجم بود و یک تهاجم مظلومانه‌ یا مظلومیت مهاجمانه بود. به نظرم تعبیر درستی است و امیدوارم اینگونه تهاجم‌ها ادامه پیدا کند.

به عنوان سوال پایانی بفرمایید، از دیدگاه شما راه حل فلسطین چیست؟

این طوفان‌ها باید همچنان ادامه داشته باشد تا دنیا به راه حلی که ایران سال‌ها قبل برای موضوع فلسطین پیشنهاد کرد، برسد و تن دهد. بسیاری از کشورها این راه حل را قبول دارند، اما غربی‌ها و در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس مایل هستند که غده سرطانی اسرائیل همچنان در قلب جهان اسلام باقی باشد و ملت‌های مسلمان دائم مشغول به آن باشند. لذا این‌ها زیر بار نمی‌روند؛ با اینکه می‌دانند راه حل عادلانه فلسطین، راهی است که ایران پیشنهاد کرده است ولی زیر بار نمی‌روند و می‌خواهند که اشغال همچنان باقی باشد و این نقطه نزاع در وسط کشورهای اسلامی پابرجا بماند.

راه حل ایران همچنان که بارها گفته شده این است که همه آوارگان فلسطین از کشورهای لبنان، اردن، سوریه، مصر، اروپا و ... به سرزمین خود برگردند؛ این‌ها به اضافه عرب‌های فلسطینی که از سال 48 در سرزمین اشغالی حضور دارند و برخی یهودیانی که بومی هستند، در یک انتخابات شرکت کنند؛ هر فلسطینی هر رأی داشته باشد و نوع حکومت خود را تعیین کنند و درباره مهاجران تصمیم‌گیری شود. حکومت درباره مهاجران اروپایی که از سال 1948 به بعد از کشورهای لهستان، روسیه، تایلند، برزیل و ... بدون مجوز وارد سرزمین فلسطین شده‌اند تصمیم بگیرد و تکلیف آن‌ها مشخص شود که آیا صاحبان اصلی فلسطین حاضرند که در کنار این‌ها باشند یا اینکه به مرور به سرزمین‌های مادری خود برگردند. این یک روش کاملاً دموکراتیک است، اما غربی‌ها زیر بار آن نمی‌روند.

لذا اگر طوفان‌هایی مثل طوفان الاقصی بارها تکرار شود بالاخره مجبور می‌شوند تا این راه حل را قبول کنند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما