plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۱۶۳۶
یادروز بزرگداشت سعدی

ای یار جفا کرده پیوند بریده ...

گلستان و بوستانی که گرایش انسانی دارد
اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی كه فرهنگ‌وَران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند یادروز سعدی نام گرفته است.
ای یار جفا کرده پیوند بریده
سرویس فرهنگ ایصال نیوز - دو كتاب پر مغز و ارزشمند سعدی بوستان و گلستان است، گلستان و بوستان سعدی حاصل شناخت او از انسان است و این دو اثر گرایش انسانی دارد. آن چه سعدی در كتاب‌های خود جمع‌آوری كرده است حاصل 30 سال دنیا دیدن، تجربه زندگی همراه با تامل، شناخت از ماهیت انسان و بهره‌گیری از حكیمان و عارفان است. 

استاد سخن در مرحله‌ای از زندگی به سیر و سیاحت در بیشتر كشورهای اسلامی پرداخت، به بلخ و غزنه رفت، به گجرات در هندوستان سفر كرد و با تجربه برهمن‌های هند آشنا شد و در دهلی زبان هندی را فرا گرفت.

در این دوران سعدی از طریق دریا به یمن و حبشه و سپس به كشورهای عربی رفت و پس از زیارت كعبه‌ مدتی در شام به ویژه در دمشق، بعلبك لبنان‌ و بیت‌المقدس ساكن شد. سعدی پس از سفرهای بسیار به شیراز بازگشت و تجارب خود را به نگارش در آورد.

این شاعر گرانمایه در سال 655 هجری زیباترین و لطیف‌ترین شعرهای خود یعنی بوستان را در ده باب سرود و در آن به مهم‌ترین مسایل اخلاقی و انسانی مانند عدل، احسان، عشق ، تواضع ، قناعت ، شكر و توبه پرداخت.

سعدی همچنین در سال 656 اثر دیگر خود یعنی گلستان را به رشته تحریر در آورد كه آمیزه‌ای از نظم و نثر و مجموعه حكایاتی است كه سعدی موضوع آن را تجربه كرده یا ساخته ذهن او است.

در كنار همه‌اوصافی كه برای سعدی به عنوان شاعر پر آوازه‌ی ایرانی، آورده اند بسیاری سعدی را به عنوان پیام آور انسانیت می‌شناسند.

شیخ اجل و دو كتاب گلستان و بوستان او در تار و پود اندیشه و فرهنگ ایرانیان رسوخ كرده است و با سپری شدن قرن‌ها از وفات وی همچنان به عنوان شخصیت تاثیرگذار بر شعر و ادبیات فارسی مطرح است.

ای یار جفا کرده پیوند بریده غزلی ست از سعدی شیرین سخن که استودیو شیکاپ با استفاده از این غزل و تلفیق آن با تصاویری از آرامگاه سعدی شیرازی، این اثر زیبا را تولید کرده است. استودیو شیکاپ، استودیوی تخصصی پوشش تصویری و استریم همایش ها و تولید و ضبط محتواهای اموزشی و برگزاری حرفه ای انواع وبینارها و سمینارهای آنلاین است. 

غزل ای یار جفا کرده پیوند بریده، به شرح زیر است: 

غزل به خوانش فاطمه نیکو ایجادی

ای یار جفا کرده پیوند بریده
این بود وفاداری و عهد تو ندیده
در کوی تو معروفم و از روی تو محروم
گرگ دهن آلوده یوسف ندریده
ما هیچ ندیدیم و همه شهر بگفتند
افسانه مجنون به لیلی نرسیده
در خواب گزیده لب شیرین گل اندام
از خواب نباشد مگر انگشت گزیده
بس در طلبت کوشش بی فایده کردیم
چون طفل دوان در پی گنجشک پریده
مرغ دل صاحب نظران صید نکردی
الا به کمان مهره ابروی خمیده
میلت به چه ماند به خرامیدن طاووس
غمزت به نگه کردن آهوی رمیده
گر پای به در می‌نهم از نقطه شیراز
ره نیست تو پیرامن من حلقه کشیده
با دست بلورین تو پنجه نتوان کرد
رفتیم دعا گفته و دشنام شنیده
روی تو مبیناد دگر دیده سعدی
گر دیده به کس باز کند روی تو دیده

روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی، خجسته، و یادش گرامی باد.

انتهای پیام/*
 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما