plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۱
کد مطلب : ۹۰۷۷
سعی کنید به هیچ وجه مبتلا به کرونا نشوید

کووید-۱۹ در طولانی‌مدت با بدن چکار می‌کند؟

ورزش منظم، بهترین راه مهار عوارض کرونا
به گفته کارشناسان حوزه بهداشت، اگر چه بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بهبود می‌یابند، اما به دلیل این که ماهیت این بیماری و عوارض طولانی‌مدت آن هنوز به درستی درک نشده، بهتر است که با جدی گرفتن نکات پیشگیرانه، هیچ‌وقت به آن مبتلا نشویم.
کووید-۱۹ در طولانی‌مدت با بدن چکار می‌کند؟
به گزارش ایصال نیوز، کارشناسان می گویند؛ بیماری کووید-۱۹ حتی بعد از بهبودی، ممکن است باعث آسیب‌های طولانی‌مدت شود.

به گزارش هافینگتون پست؛ محققان بعد از آنکه با بررسی نشانگرهای بیولوژیکی بیماران بهبود‌یافته، شاهد ضعف عملکرد کبد و آسیب‌های شدید قلبی و ریوی برخی از آنها بودند، اعلام کردند که با از بین رفتن عفونت کرونا، مشکلات بهداشتی ناشی از این بیماری پایان نمی‌یابد.

هنگامی که بدن در معرض عفونت بیماری کرونا قرار می‌گیرد، دچار التهاب بسیار شدید ناشی از مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس می‌شود.

واکنش‌های التهابی در برخی افراد آنقدر شدید است که منجر به فیبروز ریوی می‌شود. کووید-۱۹ همچنین استرس شدیدی بر قلب تحمیل می‌کند.

متخصصان دانشگاه هاروارد می‌گویند التهاب ایجاد شده توسط ویروس کرونا باعث ضعف عملکرد قلب و افزایش خطر لخته شدن خون می‌شود.

دکتر لن هوروویتز، متخصص داخلی بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک می‌گوید: «برخی از افراد که با یک دوره شدید کووید-۱۹ مبارزه کرده‌اند، ممکن است به آریتمی قلبی، نارسایی احتقانی قلب و میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و همچنین آسیب‌های عصبی مانند اختلال هوشیاری، سردرد، سرگیجه و ... مبتلا شوند.» علاوه بر این، ویروس کرونا به طور مستقیم به کلیه‌ها حمله می‌کند.

مطالعات نشان داده این ویروس با اتصال به یک نوع گیرنده بر روی سلول‌ها به نام ACE2 به بدن نفوذ می‌کند. این گیرنده نه تنها در سلول‌های قلب و ریه، بلکه در کلیه ها نیز یافت می‌شود.

محققان دانشگاه جان هاپکینز نیز تاکید می‌کنند که استراحت در بستر می‌تواند عواقب جدی برای بدن داشته باشد و منجر به تحلیل عضلات و ضعف استخوان‌ها شود.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت، اگر چه بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بهبود می‌یابند، اما به دلیل این که ماهیت این بیماری و عوارض طولانی‌مدت آن هنوز به درستی درک نشده، بهتر است که با جدی گرفتن نکات پیشگیرانه، هیچ‌وقت به آن مبتلا نشویم.

ورزش:

ورزش منظم، بهترین راه مهار عوارض کشنده کووید-۱۹ سندرم دیسترس تنفسی حاد یا ARDS عامل اصلی مرگ و میر در بیماران مبتلا به COVID-19 است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد ورزش با تحریک یک آنتی‌اکسیدان خاص در بدن، خطر ابتلا به این عارضه کشنده را کاهش می‌دهد.

به گزارش بیزینس اینسایدر و به گفته پروفسور ژان یان، متخصص قلب و عروق و محقق دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، شما باید در کنار تمام رفتارهای محتاطانه در دوران همه‌گیری، از قبیل ماندن در خانه، شستشوی مداوم دستها و رعایت فاصله اجتماعی، رفتار کلیدی دیگری را به یاد داشته باشید: ورزش و فعالیت بدنی منظم.

پروفسور یان به تازگی ثابت کرده که ورزش باعث افزایش تولید آنتی‌اکسیدانی به نام «ﺳﻮﭘﺮاﻛﺴﻴﺪ دﻳﺴﻤﻮﺗﺎز ﺧﺎرج ﺳﻠﻮلی» یا EcSOD می‌شود که می‌تواند در برابر سندرم دیسترس تنفسی حاد و سایر عوارض محافظت ایجاد کند. این سندرم در ۴۵ درصد موارد، کشنده است و ۸۵ درصد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنتی‌اکسیدان EcSOD، از بافت‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و باعث کاهش التهاب حاد در بدن می‌شود.

ورزش همچنین می‌تواند به گردش این آنتی‌اکسیدان در بدن کمک کند و از سایر بافت‌های درگیر بیماری محافظت نماید.

به گفته پروفسور یان، در حالی که تمرین‌های هوازی بهترین راه افزایش تولید EcSOD است، تمرین با وزنه نیز نباید فراموش شود. وی حداقل ورزش برای ۳۰ دقیقه در روز را برای کسانی که به ویروس مبتلا نشده‌اند، توصیه کرد. همچنین افرادی که آلوده هستند و علائم خفیفی دارند، باید سعی کنند در حد متوسط فعالیت بدنی داشته باشند، زیرا استراحت طولانی مدت می‌تواند عوارض درازمدت دیگری به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/*
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما