plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کد مطلب : ۲۹۰۶۴
منتخب شهرهای در مسیر تعالی شهرستان نجف آباد از نگاه ایصال

گلدشت اصفهان در مسیر توسعه/تعالی شهرها در گرو خدمت خادمانی کاردان و خلاق است!

پسرفت توسعه شهری؛ نتیجۀ بی تفاوتی مردم نسبت به عملکرد ضعیف شهرداران
وقتی شهری در ریل توسعه قرار گیرد و از سرعت مطلوبی در توسعه و تعالی برخوردار باشد، به صورت تدریجی، نشانه های این توسعۀ خوش آتیه، نمایان می شود و ضعف ها و نقص ها و کاستی هایش را می پوشاند و نوید آتیه ای خوش برای آن شهر را می دهد. ایصال، این نوید را می دهد که گلدشت در مسیر توسعه، از آتیه ای درخشان برخوردار است و می توان چشم انداز امیدوار کننده ای برای این شهر بزرگ غرب اصفهان، متصور شد.
گلدشت اصفهان در مسیر توسعه/تعالی شهرها در گرو خدمت خادمانی کاردان و خلاق است!
ایصال نیوز - نجمه امینی*/ در بخش مرکزی شهرستان نجف آباد استان اصفهان واقع شده است، شهری ست مهاجر پذیر که بومیان با فرهنگ آن، با روی خوش پذیرای شهروندان غیور لُر و تُرک و سایر هموطنان عزیزمان هستند. صنایع پُر افتخاری نیز در جغرافیای این شهر خوش آتیه، مشغول فعالیت است؛ صدها شرکت و کارخانۀ مهمی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم، منجر به اشتغال آفرینی برای هزاران نفر شده است. 

همۀ اینها امّا، رشد و توسعۀ این شهر را تک بُعدی نکرده است! هم کشاورزی و دامداری کم و بیش در این شهر رونق دارد و هم کسب و کارهای خدماتی خُرد و متوسطی چون تعمیرگاه های مکانیکی، نمایشگاه های اتوموبیل، ارزان سراها و فروشگاه های بزرگ، خدماتی ها و واسطه گر های خوش نام در جغرافیای این شهر مشغول فعالیت هستند. 

میوه ها و محصولات فصلی اش هم که در کنار سایر محصولات باغی و میوه ای ایران زمین، در میوه فروشی ها و بنگاه های عرضه میوه این شهر، چشم نواز است. 

امّا براستی چه شده است که گلدشت اصفهان، در رصد ایصال، عنوان «شهر در مسیر توسعه» را به خود اختصاص داده است؟ 

کافی‌ست گذری در خیابان ها و کوچه پس کوچه های این شهر بزرگ و راهبردی داشته باشید، حتماً متوجه فضای کالبدی با ظرفیتی می شوید که سال های سال، توان تاب آوری بار توسعۀ شهری را برخوردار است. توزیع متوازن کوچه ها و خیابان ها، توسعۀ غیر متمرکز و غیر طولی فضای کالبدی شهر، توازن در فرآیند تخلیۀ بارهای جمعیتی در نقاط مختلف گلدشت، توسعۀ متوازن و دوراندیشانه خدمات و کسب و کارها در محله های مختلف این شهر، حفظ ظرفیت اراضی برای توسعۀ انباشتی در سال ها و دهه های آتی و معماری هنرمندانه راه های مواصلاتی، از جمله خصایص راهبردی توسعۀ کالبدی این شهر خوش آتیه است. 



پروژه های عمرانی در دست اجرا و در آستانۀ بهره برداری یا به تازگی مورد بهره برداری شده در این شهر بزرگ نیز از دیگر نشانه هایی است که گواه گلدشتی در مسیر توسعه است؛ مجتمع چندمنظورۀ قلعه سفید، پردیس سینمایی مهر گلدشت، پروژه نهضت ملی مسکن گلدشت، مجتمع بین راهی خدمات رفاهی نگین گلدشت، میدان میوه و تره بار بزرگ و کم نظیر گلدشت، مجموعه فرهنگی، گردشگری و ورزشی بوستان بهشت گلدشت، پارک کوهستانی گلدشت، طرح بازآفرینی قلعۀ تاریخی قلعه سفید گلدشت و توسعه ایستگاه های آتش نشانی در نقاط مختلف این شهر؛ در کنار توسعه زیرساختی خیابان ها و راه های مواصلاتی از جمله احداث بلوار امیر سرتیپ خلبان شهید جمشیدیان، و میادین نگین و رضوان و سایر کوچه پس کوچه هایی که بن بست توسعه را در این شهر خوش آتیه بی معنا کرده است؛ همه و همه گواه گلدشت در مسیر توسعه و تعالی است. 



توجه به غنای فرهنگی این شهر از جمله پاسداشت و گرامیداشت و استفاده از سرمایه ماندگار شهدای گلدشت و قلعه سفید، توجه به المان سازی ها و نمادسازی های هوشمندانه و خلاقانه، حفظ و توسعۀ فضای سبز شهری، نور پردازی و دیوار نگاری و رنگ آمیزی محیطی، برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی گردشگری و توجه ویژه و بزرگداشت مناسک و آیین های سنتی و دینی و مذهبی، از دیگر شواهد توسعۀ متوازن و همه جانبۀ گلدشت است. 



احیا و مرمت میراث ماندگار گلدشت و حفظ آنها برای نسل های آتی و زمینه سازی معرفی این میراث ماندگار به گردشگران نیز، نوید آتیۀ گردشگری این شهر بزرگ را می‌دهد؛ از قنات تاریخی قلعه سفید گرفته تا بهسازی مسجد امام جعفر صادق و طرح بازآفرینی قلعۀ تاریخی قلعه سفید، فقط بخشی از تمهیدات مدیران این شهر برای تقویت ظرفیت های توریستی گلدشت است.   



سرمایه گذاری های راهبردی و مشارکتی شهرداری گلدشت با دعوت از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع در فرآیند مشارکتی توسعه شهری نیز گواه نگاه باز مدیران شهری گلدشت در موضوع توسعه و تعالی این شهر است. 

بدون تردید، تعالی شهرها، در گرو خدمت خالصانۀ خادمانی دلسوز، دغدغه مند، کاردان و خلاق است، خادمانی که علاوه بر برخورداری از دانش و معلومات روز، نسبت به توسعه و تعالی یک شهر، عصبیت راهبردی داشته باشند.

از سوی دیگر نیز، پسرفت توسعه شهری و عقب ماندگی یک شهر، نتیجۀ بی تفاوتی مردم نسبت به عملکرد ضعیف شهرداران است، عملکرد ضعیفی که در نتیجۀ ضعف های نظارتی و مطالبه گری شوراهای اسلامی شهر و روستا، به مرور خودش را نشان می دهد.

نگاه به رزومه اعضای شورای اسلامی شهر گلدشت در ادوار مختلف، همچنین نگاه به رزومه شهردارانی که در این شهر خدمت کرده اند، همه و همه گواه وجود عصبیت راهبردی در فکر و اندیشه خادمان این شهر در کنار برخورداری از دانش روز، در ادوار مختلف بوده است.

بدون تردید، تمجید ایصال از مدیریت شهری گلدشت اصفهان در ادوار مختلف بویژه دورۀ فعلی، به معنای رد و یا انکار ضعف ها، اشتباهات، خطاها و نقص ها نیست؛ اما منظور این است که وقتی شهری در ریل توسعه قرار گیرد و از سرعت مطلوبی در توسعه و تعالی برخوردار باشد، به صورت تدریجی، نشانه های این توسعۀ خوش آتیه، نمایان می شود و ضعف ها و نقص ها و کاستی ها را می پوشاند. 

گلدشت اصفهان؛ گلدشت در مسیر توسعه، پس از بررسی های میدانی و مطالعاتی در میان سه شهر -نهایی- مورد بررسی در شهرستان نجف آباد -به جز شهر نجف آباد-، از این جهت منتخب شهرهای در مسیر تعالی شهرستان نجف آباد از نگاه ایصال شده است که پارامترهای توسعۀ متوازن و ترکیبی، در این شهر، با فاصلۀ قابل توجهی، بهتر رعایت شده است و بدون تردید خدمت خالصانۀ خادمانی کاردان و خلاق در کنار همّت جمعی مردمانی تعالی خواه، با وجود و حضور بسترهای توسعه و تعالی از جمله فضای کالبدی و سرمایه انسانی و مالی، در تحقق این مهم موثر بوده است. 

ایصال، این نوید را می دهد که گلدشت در مسیر توسعه، از آتیه ای درخشان برخوردار است و می توان چشم انداز امیدوار کننده ای برای این شهر بزرگ غرب اصفهان، متصور شد. آتیه ای که از هم اکنون می تواند هم مورد توجه سرمایه گذاران و هم گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری، کسب و کار و سکونت هموطنان بویژه ساکنان کلانشهر اصفهان باشد که از شلوغی و ترافیک و آلودگی هوای کلانشهری خسته شده اند.   

بدون تردید، مدیران و خادمان سایر شهرهای شهرستان نجف آباد نیز می توانند با الگوگیری از این شهر در مسیر توسعه، و با مشورت و رایزنی با مدیران شهری این شهر در ادوار مختلف بویژه مدیران فعلی، همچنین با مطالعۀ طولی و روندپژوهی توسعۀ شهرهایی چون شهر گلدشت، همت خویش را در توسعه و تعالی شهر و دیارشان مضاعف و روز افزون کنند. 

*خبرنگار ایصال 

انتهای پیام/*    
۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما