plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
کد مطلب : ۱۸۷۶۴

بسیاری از توانخواهان متمول نیستند؛ ارتوزها و پروتزها، توانبخشی هستند نه زیبایی!

نجمه امینی*
با تورمی که در کشور با آن مواجه ایم، واقعاً برای بسیاری تأمین هزینه تهیۀ ارتوزها و پروتزها، بسیار سخت و تقریباً ناممکن شده است و اینجاست که تأمین اجتماعی به مفهوم عام آن، باید کارکرد خودش را نشان دهد.
بسیاری از توانخواهان متمول نیستند؛ ارتوزها و پروتزها، توانبخشی هستند نه زیبایی!
ایصال نیوز - شاید اسم وسایلی چون ارتوز یا پروتز به گوشتان خورده باشد، همان بریس های توانبخشی را می گویم. آتل، اسپیلنت، پروتز زیر زانو، پروتز پا، پروتز دست؛ براستی کدام یک از اینها تجملاتی و زیبایی هستند؟! 

سالهاست که بیمه ها زیر بار مالی پذیرش سهم بیمه ای ارتوزها و پروتزها خودداری می کنند و بعضاً به کمک هزینه های سالیانه یا چندسال یکبار آنهم با دوندگی های اداری خاص خودش، بسنده کرده اند. 

به عنوان کسی که خود از نزدیک با بسیاری از توانخواهان مواجه است، تجربه زیسته ام از ناتوانی بسیاری از این بزرگواران در پرداخت هزینه های مرتبط با سفارش ارتوز یا پروتز حکایت دارد. 

البته نمی خواهم مساعدت های بهزیستی، کمیته امداد و برخی شرکت های بیمه ای در تأمین مالی و حمایتی محدود توانخواهان تحت حمایت شان را نادیده بگیرم امّا عرض بنده این است که چرا نباید خدمات ارتوز و پروتز زیر چتر خدمات تأمین اجتماعی بیمه ها قرار گیرد و به رویه ای معمول تبدیل شود و سهم بیمه ای آنها پرداخت شود؛ بویژه اکنون که بار تورمی سهمگینی بر دوش بسیاری از خانواده های توانخواه سنگینی می کند و از پرداخت هزینه های درمانی خودشان در این حوزه عاجز اند. 

آیا به تبعات اجتماعی و هزینه سنگینی که این کم توانی ها و ناتوانی ها مالی توانخواهان با انگیزه، بر پیکره اجتماعی کشور تحمیل می کند آگاهیم؟

توانخواه با استعداد و پرشوری که می تواند با تهیه پروتز پا، پروتز دست یا ارتوز توانبخشی بهبود دهنده، تا حدودی توانایی از دست رفته اش را بازسازی کند و فرد فعالی شود به دلیل ناتوانی مالی در تأمین هزینه های مرتبط با تهیه ارتوز و پروتز، قید این نیاز زیستی اش را می زند و نه تنها در بسیاری از موارد از یک فرد فعال و نان آور به یک فرد غیر فعال و تحت حمایت تبدیل می شود بلکه به دلیل تبعات ناخواسته کم توانی اش، خانواده را نیز درگیر زیست خود می کند و چه بسیار اند سرپرستان خانواده ای که چنین شرمنده خانواده خویش شده اند! 

با تورمی که در کشور با آن مواجه ایم، واقعاً برای بسیاری تأمین هزینه تهیۀ ارتوزها و پروتزها، بسیار سخت و تقریباً ناممکن شده است و اینجاست که تأمین اجتماعی به مفهوم عام آن، باید کارکرد خودش را نشان دهد و این مهم زمانی تحقق می یابد که بسیاری از این ارتوزها و پروتزهای توانبخشی زیر چتر حمایت های جدی بیمه ای قرار گیرند. 

آری؛ بسیاری از خانواده های توانخواه، با مشکلات مالی مواجه اند و تورم افسار گسیخته موجود نیز آنان را نیز در مضیقه مالی جدی قرار داده است و در حالی‌که تهیه ارتوزها و پروتزهای توانبخشی یک نیاز ضروری آنان به شمار می رود به دلیل عدم توانایی تأمین مالی لازم، از تهیه آنها صرف نظر می کنند. 

براستی آیا وقت آن نرسیده است که نظام سلامت کشور و تأمین اجتماعی عام آن، همانند بسیاری از داروها و درمان ها، ارتوزها و پروتزها را نیز زیر چتر حمایت خویش قرار دهد؟ 

آری؛ بسیاری از توانخواهان، متمول نیستند و بسیاری از پروتزها و ارتوزها، توانبخشی اند نه زیبایی! 

*کارشناس ارتوز و پروتز و کارشناس ارشد حرکات اصلاحی دانشگاه تهران-خبرنگار ایصال نیوز 

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما