plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۶۵۷۴

آیا «لیز تراس» نخست وزیر جدید انگلیس خواهد شد؟

«لیز تراس» و «ریشی سوناک» دو نامزد مسند نخست وزیری در انگلیس پس از شرکت در ۱۲ مناظره انتخاباتی به انتهای مسیر تبلیغات رسیده‌اند. امروز دوشنبه نخست وزیر جدید سکان قدرت را تصاحب می کند.
آیا «لیز تراس» نخست وزیر جدید انگلیس خواهد شد؟
به گزارش ایصال نیوز، نخست وزیر جدید انگلیس ظهر امروز دوشنبه (۱۴ شهریور) از سوی رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار معرفی خواهد شد.

طبق برنامه اعلام شده نخست وزیر جدید روز بعد طی مراسم تشریفاتی با الیزابت دیدار خواهد کرد تا حکم انتصاب و دستور تشکیل دولت جدید را دریافت کند.

طبق برآوردهای صورت گرفته، لیز تراس از بخت بیشتری برای تصاحب قدرت در انگلیس برخوردار است اما طرفداران سوناک نسبت به نتیجه این انتخاب ناامید نیستند.

نخست وزیر اتی انگلیس با چالش‌های سنگینی نظیر بحران انرژی، افزایش افسار گسیخته هزینه‌های زندگی و تورم بی‌سابقه مواجه است.

«لیز تراس» که خود را دنباله رو سیاست‌های بوریس جانسون می‌داند، قصد دارد تا با کاهش مالیات‌ها، اوضاع اقتصادی کشور را سامان‌دهی کند. اما «ریشی سوناک» که دو سال سکان وزارت دارایی انگلیس را برعهده داشت اعتقادی به کاهش مالیات‌ها ندارد و قصد دارد تا با افزایش کمک‌های معیشتی برای اقشار کم درآمد بحران را کنترل کند.

سوناک و تراس در حوزه جنگ اوکراین مواضع شبیه به هم دارند و در مناظره‌های انتخاباتی خواستار افزایش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای مقابله با روسیه شدند.

درباره روابط با ایران هم می‌توان ادعا کرد که تفاوت چندانی در مواضع دو طرف وجود ندارد.

خانم لیز تراس در آخرین مناظره انتخاباتی ضمن تکرار اتهامات علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و حمایت از رژیم صهیونیستی، ادعا کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، اولویت نخست دولت وی جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

ریشی سوناک هم پس از ماجرای حمله به سلمان رشدی، انگشت اتهام را علیه ایران نشانه رفت و این رویداد را زنگ خطری برای غرب توصیف کرد. او هشدار داد که اگر توافق وین حاصل نشود می‌توان نتیجه گرفت که برجام به بن بست رسیده است.

از نگاه کمیسیون اسلامی حقوق بشر تفاوتی در برنامه‌های دو نفر برای مقابله با شکاف موجود میان اقشار مختلف جامعه وجود ندارد و در صورت پیروزی هر کدام، معضل اسلام‌هراسی در کشور ادامه خواهد یافت.

«مسعود شجره» دبیرکل این سازمان اسلامی با انتشار یک کلیپ ویدیویی گفت که دغدغه اصلی خانم تراس و آقای سوناک این است که انسجام از بین رفته را حزب محافظه‌کار برگردانند به‌جای اینکه انتظارات مردم را برآورده کنند. این درحالیست که به گفته او کشور با خطر خیزش جریان های راست افراطی مواجه است و دو طرف برنامه‌ای برای سامان‌دهی به این وضع ندارند./ ایر نا 

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما