plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۲۵۷۸۲

مردم عزادار ایران در تاسوعای 1444 به سوگ علمدار کربلا نشستند

نهمین روز محرم به احترام شجاعت و دلاوری های ابوالفضل العباس (ع) تاسوعا نامیده شده است و در ایران، امروز روز تاسوعای حسینی است. هیئت ها و دسته های عزاداری علیرغم شرایط کرونایی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به خیابان ها آمدند تا عرض تسلیت و ارادتی به خاندان نبوت و ولایت و خاصّه امام عصر (عج) داشته باشند.
مردم عزادار ایران در تاسوعای 1444 به سوگ علمدار کربلا نشستند
به گزارش ایصال نیوز، هیئت ها و دسته های عزاداری از نقاط مختلف شهر مقدس قم طبق برنامه ریزی قبلی به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کرده و نقطه پایانی حرکت خود را بارگاه ملکوتی بانوی کرامت قرار دادند.

عزاداران بعد از سینه زنی و عزاداری و مرثیه سرایی، عرض ارادتی به حضرت معصومه (س) کرده و مراسم را به پایان می رسانند. نماز جماعت ظهر تاسوعا با حضور عزاداران حسینی در مسجد جمکران اقامه شد.

از صبح امروز دسته های عزاداری با حضور در صحن جامع امام مهدی (ع) بر سر سینه و زدند و در سوگ سیدالشهدا(ع) و یارانش باوفایش اشک ماتم ریختند. مسجد جمکران بعد از ظهر امروز نیز میزبان دسته های عزاداری و هیئات مذهبی است.

همزمان با تاسوعای حسینی در ایران، دسته های عزاداری با حضور در مسجد جمکران مصیبت شهادت امام حسین (ع) و یارانش را به محضر صاحب عزا، حضرت ولی عصر(عج) تسلیت عرض کرده و اشک ماتم ریختند.

از مشهدالرضا هم خبر می رسد، مردم عزادار در قالب هیئت های مذهبی و دستجات عزاداری برای عرض ارادت به ساحت قدسی امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) راهی حرم مطهر رضوی شده و در سوگ شهادت ابوالفضل العباس (ع) بر سر و سینه زدند.

سوگواران زائر و مجاور در مشهد مقدس در قالب دسته‌های عزاداری به سوی حرم مطهر رضوی به حرکت درآمدند. محور برگزاری مراسم عزاداری در مشهد بارگاه منور رضوی و حرم مطهر امام رضا(ع) است. عزاداران تاسوعای حسینی در مشهد پس از سوگواری در خیابانهای منتهی به حرم مطهر با حضور در رواق امام خمینی(ره)، به سخنرانی و مقتل خوانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گوش فرا می‌دهند.

از شهرستان ری هم خبر می رسد، همزمان با روز تاسوعای حسینی دسته های سینه و زنجیز زنی به سمت حرم مطهر سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی به حرکت درآمدند.سینه زنی و زنجیز زنی عاشقان ابا عبدالله با نوای مداحان اهل بیت عصمت و طهارت فضای معنوی خاصی به قبله و پیشانی تهران داده است.

اقوام مختلف ایرانی و اتباع خارجی هم با سنن و سبک عزاداری خود در آئین شرکت کردند.

از اردبیل امروز هم خبر می رسد، مردم سوگوار با برگزاری آئین‌های مختلف در سوگ شهادت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش عزاداری می‌کنند.

آیین سنتی شمع‌گردانی و روشن کردن شمع در مقابل مساجد که در استان اردبیل سابقه‌ای طولانی دارد در تاسوعای حسینی با حضور عزاداران به صورت فردی و جمعی و گاهی نیز به صورت دسته‌های عزاداری بزرگ انجام می شود و برخی از افراد عزادار هم با پای پیاده شمع‌گردانی می‌کنند. عزاداران با دسته‌های شمع به مساجد و حسینیه‌ها رفته و با روشن کردن شمع که در حقیقت نذری آنها محسوب می‌شود عشق و ارادت خود را به حضرت ابوالفضل (ع) نشان می‌دهند.

مردم چهارمحال و بختیاری نیز امروز به مناسبت تاسوعای حسینی آیین سنتی کتل گردانی و علامت گردانی را در شهرها و روستاها برگزار کردند و با به راخه انداختن دسته های عزاداری پرچم های سیاه و سبز و سرخ را به یاد سردار نینوا به حرکت در آوردند.

 مردم ایران در دیگر شهرها و استان های ایران ازجمله استان اصفهان، استان فارس، کرمان و جای جای ایران هم طبق سنت دیرینه خود در تاسوعای حسینی با برپایی مجالس روضه خوانی، راه اندازی دسته های عزاداری، پختن غذای نذری و پذیرایی از عزاداران حسینی و برپایی ایستگاه های صلواتی به یاد سقای کربلا باب الحوائج ابوالفضل العباس، گریستند و اشک ماتم ریختند. شف‌قنا

انتهای پیام/*
 
۱۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما