plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۲۵۷۸۹
در مراسم ظهر تاسوعا در حسینیه جماران

کمساری: امام حسین(ع) اصلاح را در طبقات پایین جست و جو نمی کند

امر به معروف و نهی از منکر ناشیانه به جای اصلاح، افساد می‌کند
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، گفت: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) از نوع نازلی نیست که ناشیانه آن را در جامعه اعمال می کنیم. امام حسین(ع) اصلاح را در طبقات پایین جست و جو نمی کند و امر به معروف و نهی از منکر را در حد عالی خودش در نزاع با انحراف و اعوجاجی به کار می گیرد که توسط بنی امیه در اسلام ایجاد شده بود.
عکس از خدابخش مالمیر
عکس از خدابخش مالمیر
به گزارش ایصال نیوز، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در عزاداری ظهر تاسوعای حسینیه جماران، گفت: یکی از اصلی ترین عواملی که یک نهضت را مقدس و متعالی می کند هدف و مقصد آن است. یعنی رهبر یک نهضت یا فرمانده یک جنگ هدف و مقصدی را برای حرکت خودش تعریف می کند. نوعا این هدف ها دنیاطلبانه هستند اما بعضی از نهضت ها از جمله نهضت عاشورا هدف مادی و دنیاطلبانه ندارند.

 

هیچ ابهامی در هدف امام حسین(ع) وجود ندارد
 

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: اگر اظهار نظرها و فرمایشات امام حسین(ع) را بررسی کنیم، هدفشان به صراحت بیان شده است. می توان گفت که هیچ نکته ابهامی در هدف امام حسین(ع) وجود ندارد. حتی اگر کسی سعی داشته باشد تحلیل امروزی و مادی هم کند، ولی نمی تواند هدف اصلی را بپوشاند.

وی با بیان اینکه نامه امام حسین(ع) به محمد حنفیه منشور اعلام هدف امام حسین(ع) از قیام است، تصریح کرد: آنجا به صراحت می فرمایند برای چه هدف و منظوری می خواهند قیام کنند و لذا کسی نمی تواند هدف امام حسین را تحریف کند. امام حسین(ع) می فرماید هدف من اصلاح امت جدّم و امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره جدّم و امیرالمؤمنین(ع) است.

 

 امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) از نوع نازلی نیست که ناشیانه آن را در جامعه اعمال می کنیم 
 

کمساری تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) از نوع نازلی نیست که در ذهن من و شما نقش بسته یا نوع نازلی که ناشیانه آن را در جامعه اعمال می کنیم و بعضی اوقات بدون علم، توجه، مهارت، تسلط بر امر، شناختن جوانب و امر به معروف و نهی از منکری داریم که به جای اصلاح، افساد می کند. امام حسین(ع) اصلاح را در طبقات پایین جست و جو نمی کند و ریشه فتنه را نشانه می گیرد. امر به معروف و نهی از منکر را در حد عالی خودش در نزاع با انحراف و اعوجاجی به کار می گیرد که توسط بنی امیه در اسلام ایجاد شده بود.

 

متأسفانه آن گونه که باید دلیل قیام امام حسین(ع) را نشناخته ایم 
 

وی ادامه داد: این است که نهضت امام حسین(ع) را مقدس می کند. ما متأسفانه آن گونه که باید دلیل قیام امام حسین(ع) را نشناخته ایم و توجه نکرده ایم و از تحریف معنوی قیام امام حسین(ع) ضربه خورده ایم. به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و رهبری های امام امت، بهترین نمونه از الگوگیری قیام امام حسین(ع) در کشور ما اتفاق افتاد اما متأسفانه جامعه بشریت و جامعه اسلامی این هدف را به خوبی نشناخت.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) یادآور شد: خیلی عجیب است که هیچ حادثه ای به اندازه حادثه عاشورا ثبت نشده است. بعضی از مقامات می خواهند به سفرهای استانی بروند دوربین ها و خبرنگاران مختلف می برند تا به خوبی ثبت و ضبط شود. انگار یک تیم رسانه ای همراه امام حسین(ع) و لحظه به لحظه این حادثه و حتی خوابی که امام حسین(ع) دیده و تعریف کرده اند را ثبت و ضبط کرده اند. نهضت عاشورا آن گونه ثبت و ضبط شده که کسی نمی تواند این نهضت را دچار تحریف کند.

 

امام هیچ هدفی جز احیای کلمه «الله» نداشت
 

وی تأکید کرد: هر نهضتی در گذشته و آینده اگر یک هدف مقدس، الهی و متعالی تعقیب کند، آن نهضت مقدس است. لذا به این دلیل می گوییم انقلاب اسلامی ما مقدس است که هدف امام یک هدف الهی و مقدس بود. امام هیچ هدفی جز احیای کلمه «الله» نداشت؛ لذا نهضت، رهبر و حرم او مقدس می شود چون هدف او مقدس است.

کمساری با بیان اینکه کاری که الآن در اوکراین می شود را کسی نمی گوید مقدس است، گفت: یک جنگ است که هدف آن هم زیاده خواهی است. اما دفاع ما مقدس بود. چون ما با بنای دفاع از کلمه حق در برابر همه دنیای استکبار جنگیدیم.

وی اظهار داشت: یکی از وجوه دیگری که به نهضت امام حسین(ع) تقدس بخشید این است که امام حسین(ع) در شرایطی قیام کرد که همه امیدها ناامید شده بود. یعنی استبداد، ظلمت و تباهی آنقدر فراگیر شده بود که کسی امیدی به اصلاح و موفقیت یک حرکت نجات بخش نداشت. آن وقت یک نوری در تاریکی ساطع می شود و شمشیری از آستین غیرت و عدالت خواهی بیرون می آید و بارانی بر کویر جهل و ظلمت فرو می بارد و همه معادلات را عوض، و نجات، اصلاح و امید ایجاد می کند. آن وقت است که این نهضت و رهبر آن مقدس می شود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) یادآور شد: امام حسین(ع) با یک درک و شناخت درست در برابر یک ظلمت و استبداد بی نظیر دست به اصلاح و قیام می زند. خیلی مهم است که رهبر یک نهضت بداند در برابر چه قدرتی دارد حرکت می کند. به این دلیل نهضت پیامبران مقدس بود که در مقابل طاغوت ها قیام کردند. پیامبر(ص) هم می فرمایند برترین اعمال اقامه عدل در مقابل یک سلطان جائر است.

 

هیچ قیام و نهضتی در دنیا به اندازه حرکت امام حسین(ع) ظرفیت الگوسازی ایجاد نکرده است
 

وی افزود: هیچ قیام و نهضتی در دنیا به اندازه حرکت امام حسین(ع) ظرفیت الگوسازی ایجاد نکرده است. امام می فرمایند از جدّم شنیدم که فرمود خلافت بر آل ابوسفیان حرام است؛ هنگامی که دیدید منبر توسط معاویه غصب شده شکم او را پاره کنید. اما امام حسین(ع) می فرماید مردم معاویه را بر منبر جدّم دیدند و شکم او را پاره نکردند و خدا آنها را به یزید فاسد مبتلا کرد. در شرایطی که همه تحلیلگران می گفتند هیچ شانسی برای پیروزی نداری امام حسین(ع) این ریشه را می بیند و به قطع کردن این ریشه کمر می بندد. جماران 

انتهای پیام/*
۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما