plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۲۴۷۰۸

تهدید و تحدید برنامه تسلیحاتی کره شمالی در پی خونین شدن بازار رمزارزها

جاش اسمیت/مترجم: نجمه امینی
چهار پژوهشگر بازار ارزهای دیجیتال معتقداند که سقوط ارزش ارزهای دیجیتال، ارزش میلیون ها دلار از ارزهای سرقت شده توسط هکرهای کره شمالی را پودر کرده است و منبع اصلی تامین مالی این کشورِ تحریم شده برای تأمین بودجه برنامه های تسلیحاتی اش را با تهدید و تحدید جدی مواجه کرده است.
تهدید و تحدید برنامه تسلیحاتی کره شمالی در پی خونین شدن بازار رمزارزها
📻پادکست گزارش تبعات خونین شدن بازار رمز ارزها بر برنامه تسلیحاتی کره شمالی

کره شمالی در سالهای اخیر و در پی تحریم های ایالات متحده امریکا، با هدف دور زدن تحریم ها و تأمین مالی بودجه برنامه تسلیحاتی اش، سرمایه گذاری هنگفتی در بازار رمزارزها کرده است و هک های سازمان یافته وسیعی را با هدف سرقت رمزارزها برنامه ریزی و اجرا کرده است. 

به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده، فقط در یکی از سرقت های سازمان یافته از بازار ارزهای دیجیتال، تقریباً 615 میلیون دلار در ماه مارس به سرقت رفته است. انگشت اتهام در این فقره سرقت بزرگ، به سوی کره شمالی نشانه رفته است.    

دو منبع دولتی کره جنوبی گفتند که سقوط ناگهانی ارزش کریپتوها، که در ماه می که در بحبوحه رکود اقتصادی گسترده‌ آغاز شد، توانایی پیونگ یانگ را برای تأمین مالی از بازار ارزهای دیجیتال پیچیده کرده است و ممکن است بر نحوه برنامه‌ریزی بودجه ای برنامه‌های تسلیحاتی این کشورِ تحت تحریم، تأثیر بگذارد. 

این در حالی ست که کره شمالی در سالهای اخیر سلسله آزمایش های موشکی متعددی را انجام داده است - که موسسه تحلیل های دفاعی کره در سئول تخمین می زند تا سال جاری 620 میلیون دلار هزینه داشته است - و در بحبوحه بحران اقتصادی اخیر، مجدداً آماده از سرگیری آزمایش های هسته ای می شود.

ارزش دارایی‌های کریپتو کره شمالی که توسط شرکت تحلیلی بلاک چین Chainalysis مستقر در نیویورک رصد می‌شوند، و شامل وجوه سرقت شده در 49 هک از سال 2017 تا 2021 است، از 170 میلیون دلار به 65 میلیون دلار کاهش یافته است.

نیک کارلسن تحلیلگر شرکت TRM Labs - یکی دیگر از شرکت های تحلیل بلاک چین مستقر در ایالات متحده- در این باره می‌گوید: یکی از ذخایر ارزهای دیجیتال کره شمالی که دهها میلیون دلار ارزش داشت، در چند هفته گذشته 80 تا 85 درصد ارزش خود را از دست داده و اکنون ارزش آن کمتر از 10 میلیون دلار است.

شخصی که در سفارت کره شمالی در لندن به تلفن ما پاسخ داد گفت که نمی تواند در مورد سقوط رمزارزها اظهارنظر کند زیرا اتهامات مربوط به هک ارزهای دیجیتال "کاملا جعلی" و غیر واقعی است.

این فرد که فقط خود را دیپلمات سفارت معرفی کرد، گفت: «ما هیچ کاری نکردیم. وزارت خارجه کره شمالی این گونه ادعاها را تبلیغات آمریکا می داند.»

مقامات ایالات متحده می گویند که حمله 615 میلیون دلاری ماه مارس به پروژه بلاک چین Ronin، که تأمین مالی بازی آنلاین محبوب Axie Infinity را بر عهده دارد کار یک گروه هکری کره شمالی به نام گروه Lazarus بوده است.

کارلسن - یک پژوهشگر ارزهای دیجیتال - می گوید: که اگر حمله مشابه امروز اتفاق می افتاد، ارز اتر دزدیده شده کمی بیش از 230 میلیون دلار ارزش داشت، اما کره شمالی تقریباً همه آن را با بیت کوین مبادله کرد، که تغییرات قیمت جداگانه داشته است.

کارلسن گفت: نیازی به گفتن نیست که کره شمالی ارزش زیادی را روی کاغذ از دست داده است. اما حتی با قیمت‌های پایین‌تر، باز هم حجم عظیمی از ارزها در اختیار این کشور است.

ایالات متحده می گوید لازاروس توسط اداره کل شناسایی، اداره اطلاعات اولیه کره شمالی، کنترل می شود. این شرکت به دست داشتن در حملات باج افزار «WannaCry»، هک کردن بانک های بین المللی و حساب های مشتریان و حملات سایبری سال 2014 به Sony Pictures Entertainment متهم شده است.

تحلیلگران تمایلی به ارائه جزئیات بیشتر در مورد انواع ارزهای رمزنگاری شده در کره شمالی ندارند چرا که ممکن است روش های تحقیق را افشا کند و مانع تحقیقات بعدی شود.

Chainalysis می گوید که اتر، یک ارز دیجیتال رایج که به پلتفرم بلاک چین منبع باز Ethereum مرتبط است، سهمی برابر 58٪ یا حدود 230 میلیون دلار از 400 میلیون دلار سرقت شده در سال 2021 را به خود اختصاص می دهد.

Chainalysis و آزمایشگاه های TRM از داده های بلاک چین در دسترس عموم برای ردیابی تراکنش ها و شناسایی جرایم احتمالی استفاده می کنند. چنین کاری توسط ناظران تحریم تجویز شده است و طبق سوابق قراردادهای عمومی، هر دو شرکت با سازمان های دولتی ایالات متحده از جمله IRS، FBI و DEA همکاری نزدیکی دارند.

به گفته پژوهشگران، کره شمالی به دلیل برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های بین‌المللی گسترده‌ای قرار دارد که به این کشور دسترسی محدود به تجارت جهانی یا سایر منابع درآمدی می‌دهد و استفاده از فرصت بازار رمزارزها را برای این کشور جذاب می‌کند.

اگر چه تخمین زده می‌شود که ارزهای دیجیتال تنها بخشی از منابع مالی کره شمالی برای دور زدن تحریم ها باشند، اریک پنتون-ووک، هماهنگ‌کننده گروه کارشناسان سازمان ملل که بر تحریم‌ها نظارت می‌کنند، در نشست خبری در ماه آوریل در واشنگتن دی سی مدعی شد حملات سایبری با هدف تقویت توانایی پیونگ یانگ برای دور زدن تحریم ها و جمع آوری پول برای برنامه های هسته ای و موشکی این کشور، به طور اساسی، روزآمد شده است.

در سال 2019، ناظران تحریم گزارش دادند که کره شمالی حدود 2 میلیارد دلار برای برنامه های تسلیحاتی خود با استفاده از حملات سایبری درآمدزایی کرده است.

یکی از برآوردهای کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای مستقر در ژنو می‌گوید که کره شمالی سالانه حدود 640 میلیون دلار برای زرادخانه هسته‌ای خود هزینه می‌کند، این در حالی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی کره جنوبی، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2020 حدود 27.4 میلیارد دلار برآورد شده است.

منابع رسمی درآمد برای پیونگ یانگ در قرنطینه مرزی خود تحمیلی برای مبارزه با کووید-19 محدودتر از همیشه است.

چین - بزرگترین شریک تجاری کره شمالی - در سال 2021 گفت که کمی بیش از 58 میلیون دلار کالا از کره شمالی وارد کرده است، در حالی که پایین ترین سطح تجارت رسمی دوجانبه در چند دهه اخیر است. اعداد رسمی شامل قاچاق نمی شود.
 
آرون آرنولد از اندیشکده RUSI در لندن می گوید: کره شمالی در حال حاضر تنها کسری از آنچه را که می‌دزدد دریافت می‌کند زیرا باید از کارگزارانی استفاده کند که مایل به تبدیل یا خرید ارزهای دیجیتال بدون هیچ فرآیند تأیید هویتی هستند. گزارش ماه فوریه مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS) تخمین زده است که در برخی معاملات، کره شمالی تنها یک سوم ارزش رمزارزی را که به سرقت برده است، دریافت می کند.

کره شمالی پس از به دست آوردن ارز دیجیتال در یک سرقت، گاهی اوقات آن را به بیت کوین تبدیل می کند، سپس کارگزارانی را پیدا می کند که در ازای پول نقد، که اغلب در خارج از این کشور نگهداری می شود، آن را با تخفیف خریداری کنند.

گزارش CNAS نشان داد که هکرهای کره شمالی در مقایسه با بسیاری از مهاجمان دیگر، نگرانی چندانی از پیامدهای افشای نقش خود در برنامه هکری کره شمالی ندارند، این مهم به بازرسان اجازه می‌دهد گاهی مسیرهای دیجیتالی را دنبال کنند و حملات را به کره شمالی نسبت دهند هر چند به ندرت در زمان لازم برای امکان بازیابی وجوه سرقت شده این مهم اتفاق می افتد.

بر اساس گزارش Chainalysis، کره شمالی به روش‌های پیچیده‌ای برای شستشوی رمزارزهای دزدیده شده روی آورده است و استفاده از آن دسته از ابزارهای نرم‌افزاری را افزایش داده است که ارزهای دیجیتال را از هزاران آدرس الکترونیکی جمع‌آوری می‌کند.

Chainalysis در گزارشی در سال جاری اعلام کرد که مهاجمان توانسته اند مردم را فریب دهند که به پروتکل های تعبیه شده برای سرقت متصل شوند تا وجوه دیجیتال از کیف‌های پول شان که متصل به اینترنت است به آدرس‌های تحت کنترل کره شمالی منتقل شود.

کارلسن گفت که حجم عظیم هک های اخیر، ظرفیت کره شمالی را برای تبدیل ارزهای دیجیتال به پول نقد تحت فشار قرار داده است این بدان معناست که برخی از وجوه حتی با کاهش ارزش شان در پی سقوط بازار رمزارزها، هنوز منتقل نشده اند.

بیت کوین در سال جاری حدود 54 درصد از ارزش خود را از دست داده است و سکه های کوچکتر نیز به شدت آسیب دیده اند، که منعکس کننده کاهش قیمت سهام است که با نگرانی سرمایه گذاران در مورد افزایش نرخ بهره و احتمال رو به رشد رکود جهانی مرتبط است.

کارلسن، که به عنوان تحلیلگر FBI در مورد کره شمالی تحقیق می کند، می گوید: «تبدیل رمزارزها به پول نقد همچنان یک الزام کلیدی برای کره شمالی است؛ اگر آنها بخواهند از وجوه دزدیده شده استفاده کنند چرا که اکثر کالاها یا محصولاتی که کره شمالی می‌خواهد بخرد، فقط با دلار آمریکا یا سایر فیات‌ها کارنسی ها معامله می‌شود، نه ارزهای دیجیتال.»

آرنولد می گوید که پیونگ یانگ منابع مالی بزرگتری دارد که می تواند به آنها تکیه کند. ناظران تحریم های سازمان ملل متحد تا دسامبر 2021 گفته اند که کره شمالی به قاچاق زغال سنگ - معمولا به چین - و سایر صادرات عمده که بر اساس قطعنامه های شورای امنیت ممنوع شده اند، ادامه می دهد.

جیسون بارتلت، نویسنده گزارش CNAS، می گوید: به نظر می رسد هکرهای کره شمالی گاهی اوقات قبل از تبدیل رمزارزها به پول نقد (ارز)، منتظر کاهش سریع نرخ ارز هستند.

او می‌گوید: «البته گاهی اوقات، این مهم، نتیجه معکوس می‌دهد، زیرا در پیش‌بینی اینکه چه زمانی ارزش یک سکه به سرعت افزایش می‌یابد اطمینان کمی وجود دارد و چندین مورد وجود دارد که ارزهای دیجیتال بسیار مستهلک شده نیز در کیف پول‌های مرتبط با کره شمالی قرار دارند.»

Sectrio، بخش امنیت سایبری شرکت نرم‌افزاری هندی Subex، نیز می گوید نشانه‌هایی وجود دارد که کره شمالی در ماه‌های اخیر به جای ارزهای دیجیتال، حملات خود را به بانک‌های معمولی افزایش داده است!

«هانی‌پات‌های» متمرکز بر بخش بانکی این شرکت - سیستم‌های رایانه‌ای فریبنده با هدف جذب حملات سایبری - از زمان سقوط کریپتو، شاهد افزایش «فعالیت‌های غیرعادی» و همچنین افزایش ایمیل‌های «فیشینگ» بوده‌اند که سعی می‌کنند قربانیان را فریب دهند تا اطلاعات شان را ارسال کنند. 

اما Chainalysis می گوید که هنوز شاهد تغییر عمده ای در مواجهه کره شمالی با بازار ارزهای دیجیتال نیست و تحلیلگران کمی انتظار دارند که کره شمالی از سرقت ارزهای دیجیتال چشم پوشی کند.

بارتلت می‌گوید: «پیونگ یانگ ارز دیجیتال را به محاسبات فرار از تحریم و پولشویی خود اضافه کرده است و این احتمالاً یک هدف دائمی خواهد بود.»

*گزارش توسط جاش اسمیت از رویترز تهیه شده و برگردان فارسی آن توسط نجمه امینی، خبرنگار و مترجم ایصال نیوز انجام شده است. 

انتهای پیام/*
۶
گزارشگر : نجمه امینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما