plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۱۷۷۶
کاهش چشمگیر انتظارات تورمی همزمان با مذاکرات وین

ریزش قیمت ها در بازار ملک ادامه دارد/ مردم مراقب سودجویان و دلالان باشند

انتظار افت بیشتر قیمت ملک وجود دارد
همزمانی مذاکرات رفع تحریم‌ها و شروع کلنگ زنی نهضت ملی مسکن در سراسر کشور با هدف بازگشت تعادل به بازار عرضه و تقاضا، بازار ملک را بویژه در پایتخت با ریزش قیمت‌ها همراه کرده است به نحوی که برخی مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در بسیاری از معاملات، خریداران تخفیفی بیش از تخفیفات 20، 30 درصدی معمول اینروزهای ملاکان و دلالان درخواست می کنند. پیش بینی می شود با اعلام رسمی توافق وین، در ماه های آتی نیز شاهد کاهش ادامه دار قیمت املاک تا تخلیه کامل حباب قیمتی در این بازار باشیم.
ریزش قیمت ها در بازار ملک ادامه دارد/ مردم مراقب سودجویان و دلالان باشند
سقوط حباب قیمتی در بازارهای مالی ناشی از اخبار مثبت مذاکرات رفع تحریم‌ها روی بازار مسکن هم تاثیر گذاشته است و کارشناسان بر چشم انداز مثبت بازار ملک در اثر رفع تحریم‌ها امیدوار هستند و نوید تخلیه ادامه دار حباب قیمتی در بازار املاک را در ماه های پیش رو می دهند. 

کارشناسان بازار، گشایش تحریم‌ها را بر معاملات ملک نیز بسیار مثبت ارزیابی می‌کنند و در این میان ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا که می‌تواند حاصل برنامه‌های درازمدت دولت با ساخت چهار میلیون واحد مسکونی باشد را منجر به تخلیه ادامه دار حباب قیمت ها و افزایش قدرت خرید مردم می‌دانند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز به‌تازگی گفته است: این بازار تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای با افت قیمت مواجه شده است و انتظار افت بیشتر قیمت ملک وجود دارد.

وی گفته است: پیش بینی ما این است که نه تنها با افزایش قیمت روبه‌رو نخواهیم بود، بلکه حجم معاملات افزایش خواهد داشت و قدرت خرید مردم نیز با کاهش انتظار سودهای غیرمعقول فروشندگان از ملک، افزایش خواهد داشت.

«سیدمحمد مرتضوی» عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان نیز روز سه‌شنبه در توضیح اینکه رونق ساخت‌وساز و ریزش قیمت ها در بازار ملک از جهات مهمی ارزشمند است، همه را حاصل مذاکرات رفع تحریم‌ها دانسته است. 

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید مسکن نیز گفت: طبعا در این برنامه هم سرعت حرکت به سمت تولید مسکن خواهد بود و در ذیل اجرای این طرح با نرم افزایشی قابل قبولی (در تولید و عرضه مسکن) روبه‌رو خواهیم شد.

این فعال بخش ساخت و ساز ادامه داد: دستگاه‌های خدمات‌رسان و دستگاه‌هایی که در امر مسکن در کنار انبوه سازان دخیل هستند هم می‌توانند با استفاده از ثبات و شرایط جدیدی که به وجود می‌آید به برنامه ریزی‌های موثر خود به صورت  عملیاتی ورود جدی تری داشته باشند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان در توضیح اینکه در اثر لغو تحریم‌ها با کاهش و تعادل قیمت مصالح ساختمانی مواجه خواهیم شد، تصریح کرده است: بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌کنیم می‌تواند به روزرسانی شود. 

وی خاطرنشان کرد: البته شرایط کشور در تولید مصالح ساختمانی مناسب است و با به‌روز رسانی روش‌های تولید و حرکت موثرتر به سوی صنعتی سازی بخشی از تورم موجود در اثر کاهش فرآیند زمانی در تولید مسکن جبران می‌شود و این از اثرات مثبت رفع تحریم‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: با ایجاد ثبات در بازارهای پولی و تقویت ارزش پول ملی، طرف تقاضا به‌تدریج می‌تواند توان خود را برای خرید مسکن متمرکز کند و با تقویت توان تقاضا که حاصل از تقویت پایه پول ملی است می‌توانیم شکاف ایجاد شده بین عرضه و تقاضا را که در سال‌های گذشته خیلی عمیق و جدی بود به تدریج ترمیم کنیم.

هر چند بازار در انتظار اخبار نهایی مذاکرات رفع تحریم‌ها است و بسیاری از خریداران و فروشندگان دست از خرید وفروش کشیده اند، با این حال تحرک معاملات که از دی‌ماه آغاز شد اکنون به بالاترین حد خود رسیده است و معاملات ملک در ۲۲ منطقه پایتخت نسبت به ماه گذشته افزایش هشت درصدی را تجربه می‌کند. معاملاتی که با لحاظ تخفیفات ویژه ملاکان و دلالان، رونق گرفته است. 

در مجموع به نظر می‌رسد تورم مسکن در بهمن ماه نیز کاهشی بوده است و بسیاری از فروشندگان از ترس ریزش حباب قیمت راضی به ارایه فایل‌های فروش با تخفیفات قابل توجه شده اند.

همزمانی مذاکرات رفع تحریم‌ها و شروع کلنگ زنی نهضت ملی مسکن در سراسر کشور با هدف بازگشت تعادل به بازار عرضه و تقاضا، بازار ملک را بویژه در پایتخت با ریزش قیمت‌ها همراه کرده است به نحوی که در بسیاری از معاملات، خریداران تخفیفی بیش از تخفیفات معمول 20، 30 درصدی معمول اینروزهای ملاکان و دلالان درخواست می کنند.

این در حالی ست که پیش بینی می شود با اعلام رسمی توافق وین، در ماه های آتی شاهد کاهش ادامه دار قیمت املاک تا تخلیه کامل حباب قیمتی در این بازار باشیم. 

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا - ایصال
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما